Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #26 Skrevet 16. mai 2014 Denne diskusjonen har eg og mannen hatt. Eg fekk aldri av mine besteforeldre då eg var lita, og ungane får ikkje pengar av mine foreldre. Har aldri tenkt over det ein gong. Han fekk av sine besteforeldre, og ungane får av hans foreldre. Han syns det er småleg av mine foreldre - men dei veit ikkje at det er ein tradisjon for han. Dei får mykje av dei - ikkje minst lov til å gjera/læra ting. Mannen syns det er kjedelege ting, eg og ungane syns det er supre ting (som å læra å strikka og sy, baka brød og bollar, rydda og planta i hagen, gå på tur ol). Blir vel fort sånn at ein blir ein sånn besteforelder som eigne foreldre/besteforeldre, og forventar at andre skal vera på same måte. Anonymous poster hash: 089d6...256
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #27 Skrevet 16. mai 2014 Mora mine sine foreldre bodde i andre enden av landet så vi fikk kun julegaver og bursdagsgaver av de, de døde når jeg var 5 og 4 år. Farfar døde før jeg ble født mens farmor bodde nært oss, om vi fikk noe til 17. mai før vi flyttet langt bort (når jeg var 6 år) husker jeg ikke. Dette er mange år siden, kan ikke huske at vi spiste is en gang, føler meg 100 år nå Husker at vi spiste is på 17. etter jo begynte på skolen. Vi har en sønn men han er baby så hadde han fått kr til i morgen så måtte de gått til mme hehe neida da hadde det blitt sparegrisen. Han har ikke fått noe og jeg forventer ingenting i årene fremover til 17. mai, viste ikke at besteforeldre gir kr til det om man ikke henger sammen den dagen. Henger man sammen så kan jeg se for meg "her er 20 kr kjøp deg en is", ikke "her er 200kr kjøp deg 10 is" (el pølse el hva man vil). Altså har skjønt TS at du ikke forventer noe. Men har kjipe svigers selv så skjønner tankegangen din. Anonymous poster hash: 4fd2f...a0e
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #28 Skrevet 16. mai 2014 Mine foreldre satte inn 150 pr barn på konto, og sa ifra at de må vi ta ut i kontanter og gi til barna. Svigers møter vi i morgen. Pleier å vanke en femtilapp til hver der også. Synes det er koselig at de bryr seg:-) Anonymous poster hash: deb62...3da
*Miss Marple* Skrevet 16. mai 2014 #29 Skrevet 16. mai 2014 Her får tilogmed nesten-voksne barnebarna lommepenger til 17 mai - fra begge sider. De blir helt rørt og virkelig takknemlige for 200 lappen besteforeldrene stikker til dem.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #30 Skrevet 16. mai 2014 Mine foreldre har god råd og er veldig rause med barnebarna, og svigermor er også veldig snill. Med akkurat ispenger har ingen kommet på å gi, selv ikke svigermor som vi inviterer til å feire 17. mai med oss. Og det har vi aldri fundert på, de får nok is av oss.. Men det høres jo ut som en koselig tradisjon. Anonymous poster hash: 5eabb...098
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #31 Skrevet 16. mai 2014 Ungene her får ikke 17. mai penger av noen av besteforeldrene. Vet at barna til min svigerinne får det av svigerforeldrene mine. Anonymous poster hash: 39617...0bd
Englenemine Skrevet 16. mai 2014 #32 Skrevet 16. mai 2014 De har pleid å få av min mor, 100kr men foreløpig har de ikke fått. Kanskje de ikke får i år . De har aldri fått av farmor/ Farfar.
Håpet om nr 3 :-) Skrevet 16. mai 2014 #33 Skrevet 16. mai 2014 Jeg fikk alltid av min bestemor og bestefar:-) Mine barn fikk 100 av svigers hver i går og 200 sv min mor og stefar i dag. Mamma har 2 barnebarn svigers har 8;-)
Dr. Fyll Skrevet 16. mai 2014 #34 Skrevet 16. mai 2014 Mine foreldre gir sendte koselige brev og 200 kr i 17.mailommepenger til hvert av barna. De gir alltid, enten penger eller nærvær. Farsiden gir ingen av delene, og sånn har det alltid vært. Må nevne at barna ble kjempeglade for pengene, men den største gleden var faktisk å få brev, ekte post som kun var til dem selv, med deres egne navn på konvoluttene. Hverdagslykke
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #35 Skrevet 16. mai 2014 Mine barns besteforeldre er flotte besteforeldre, men de gir aldri penger til 17. Mai, til ferier eller ellers. Hverken jeg eller søsteren min fikk noen gang slike penger heller. Ungene mine skal få en hundrelapp hver av meg i morgen. Det er mye mer enn de egentlig trenger. Her er det meste gratis for barna på 17. Mai. Jeg viste faktisk ikke at unger pleide å få egne penger til slike ting utenom ukepengene eller det de jobber for før jeg leste om det her. Anonymous poster hash: f61e4...8c8
Honningmelon Skrevet 16. mai 2014 #36 Skrevet 16. mai 2014 Både svigermor og mine foreldre gir lommepenger til barna våre på 17. mai.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #37 Skrevet 16. mai 2014 Min mor pleide å gi til barnebarna tidligere, nå tror jeg ikke hun kommer på det lengre (begynner å bli litt glemsk) og det kunne ikke falle meg inn å be om det for å få rettferdighet for mine barn som da aldri har fått slike ispenger (de er yngre enn de eldste barnebarna som har fått tidligere). De gangene barna har møtt farmor og farfar i byen har det alltid vanket is, pølse og ballong men aldri at de har fått penger. Ser ikke på det som gnienhet, men heller at de ikke kommer på at det er en mulighet eller forventning om å gi penger til barnebarna på slike dager. Penger i posten hørtes veldig koselig ut, slik bestemor vil jeg bli Anonymous poster hash: 26201...9ac
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #38 Skrevet 16. mai 2014 Mamma gir alltid barnebarn "ispenger" som de får ha i lommeboken sin. Synes det er en fantastisk ting å gjøre, og synes hun er så snill som gjør det. Foreldrene til samboeren min har myyye mer penger enn mamma som er alene, men de gir aldri noe. De bor visstnok lengre unna og møter ikke barna i morgen, men er ikke det egentlig desto større grunn til å bidra og vise at de bryr seg? Hva mener dere? Får barna deres noe? Anonymous poster hash: 2bd78...a88 Jeg er 25, og fikk 500 kr av mamma og 200 av mormor... Kanskje litt bortskjemt! Men fortsatt hyggelig å bli tenkt på selv om man er blitt voksen! De blir nok brukt på en feiring av nasjonaldagen på byen etter en lang dag på jobb i morgen! Kanskje jeg er heldig og rekker en karusell eller to! Man blir aldri for gammel til å få litt tilskudd for å kose seg på 17. mai, i alle fall ikke når man er fattig student.. Når barn kommer her i huset kan de heller få i stedet for meg! Anonymous poster hash: 63d0d...2ad
Mandala Skrevet 16. mai 2014 #39 Skrevet 16. mai 2014 Her er det ikke noe fast. Dvs, av farfaren sin får dem ikke noe, men han bor ikke i Norge engang så han vet ikke at vi feirer akkurat imorgen tror jeg. Av mine foreldre så får barna hvertfall iblant, men husker ikke om det er noe fast hver år.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #40 Skrevet 16. mai 2014 Her fikk barna (1 og 3 år) 500(!) kroner hver av oldemoren sin. Dette skulle også dekke 17. mai tøy og evt. andre ting. Min far har allerede kjøpt tøy til i morgen og de pleier å komme hit og betale for all moroa. Så i år satt vi godt i det Anonymous poster hash: 184d1...48f
PrinsesseHengepupp Skrevet 16. mai 2014 #41 Skrevet 16. mai 2014 Her får ungene en slant på dagen, av den/de besteforeldrene vi tilbringer dagen med. Forventer ikke å få noe sendt i posten eller øremerket fra tidligere.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #42 Skrevet 16. mai 2014 Vi fikk alltid da vi var små, av alle tre gjenlevende besteforeldre, pluss mamma og pappa. Dette var en av de få dagene i året vi kunne legge oss opp litt lommepenger, for fikk alltid mye mer enn vi brukte på is i løpet av en dag. Synes det er rart å ikke gi. Vår datter er baby og får ikke 17 mai penger, men får gaver hver gang vi møtes (1-2 ganger i mnd), og har fått ting for maaaange tusen tl sammen. Forrige gang vi treffes, satte bestefaren inn 5000 kr på kontoen hennes vi kan bruke på utstyr hun trenger:) Anonymous poster hash: 752b7...765
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #43 Skrevet 17. mai 2014 Aldri hørt om den tradisjonen engang jeg? Jeg fikk det iallfall aldri, men min familie gir jo ikke engang til jul/bursdager, så ikke mye å forvente av den kanten. Men foreldrene til mannen min er supre på å følge opp både materielt og med tid, og de har heller ikke en slik tradisjon med 17 mai, så jeg tror det er uvanlig? Hvis svigers/moren min er i byen da ilag med oss kan det jo vanke en is (moren min) eller full spandering hele dagen (svigers). Men å overføre penger/sende det i posten har jeg aldri hørt om engang? Og iallfall aldri opplevd. Anonymous poster hash: 90a86...2a4
LME1001 Skrevet 17. mai 2014 #44 Skrevet 17. mai 2014 Alle barnebarna fikk en 50-lapp hver av min far. Jeg synes det er supersøtt gjort!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #45 Skrevet 17. mai 2014 Jeg har aldri fått noe sånt av mine besteforeldre som bodde i huset rett ved oss, og har aldri tenkt på at jeg burde ha fått noe. Mine foreldre gir heller ikke penger til barnebarna. Svigerforeldrene mine ga hvert barnebarn 100kr hver til 17.mai. Synes det er kjempehyggelig, men tenkte ikke før nå på at mine foreldre ikke gjorde det. Hva er problemet? Kjempehyggelig at noen gjør det? Må alle gjøre det samme? Anonymous poster hash: aa896...dee
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #46 Skrevet 17. mai 2014 Jeg har aldri fått noe sånt av mine besteforeldre som bodde i huset rett ved oss, og har aldri tenkt på at jeg burde ha fått noe. Mine foreldre gir heller ikke penger til barnebarna. Svigerforeldrene mine ga hvert barnebarn 100kr hver til 17.mai. Synes det er kjempehyggelig, men tenkte ikke før nå på at mine foreldre ikke gjorde det. Hva er problemet? Kjempehyggelig at noen gjør det? Må alle gjøre det samme? Anonymous poster hash: aa896...dee
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #47 Skrevet 17. mai 2014 Vi feirer hvert år med svigerforeldre, de gir ikke lommepenger, mine foreldre sender heller ingenting. Forstår ikke helt hvorfor de skulle? Jeg serdet som min jobb som forelder og skulle holde barna med lommepenger. Svigermor kjøper en pen blomsterbukett til ooss hvert år, det er gave til alle i huset :-) Anonymous poster hash: e5d48...adb
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #48 Skrevet 17. mai 2014 Nope ingen av 3 par besteforeldre gir lommepenger, men om vi feirer med dem så er de utrolig spandable likevel da. Anonymous poster hash: 9b99a...e57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå