Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #1 Skrevet 16. mai 2014 Vi har gjort en kjempetabbe.. vi var fast bestemt på abort, da bi har 4 unger fra før, og plutselig ble gravid med to til. Tok abortpillen, men angret som bare det fra sekundet etter. To dager etter da vi møtte opp til innleggelsen med de resterende pillene, fortalte vi om denne angeren og ville vite om de fortsatt var i livet. De levde så godt som bare det, sprellet og så ut til å ha det bare fint. Legen sa det var en risiko for misdannelser, men det var helt opp til oss hva vi valgte å gjøre, og bestemte oss for å gjennomføre dette svangerskapet. Vi er selvfølgelig kjempenervøse for at vi kanskje har skadet barna våre, men håper på det beste og gleder oss veldig! Er det noen som har vært i samme situasjon, tatt abortpillen og gjennomført svangerskapet?? Hvordan har det gått?? Jeg vil gjerne høre gode og dårlige utfall. Anonymous poster hash: 21fce...924 Anonymous poster hash: 51626...834
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #2 Skrevet 16. mai 2014 Har ingen erfaringer å komme med men vil gi deg en god klem og krysser alt for at de små er friske. <3 Anonymous poster hash: 69eb7...a19
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #3 Skrevet 16. mai 2014 Masse lykke til!!! Kanskje dere kan få mere svar bed ultralyd i uke 12? Anonymous poster hash: 8d89f...4cb
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #4 Skrevet 16. mai 2014 Ikke helt det samme, men ei jeg kjenner tok abort (utskrapning). Da hun følte seg rar og at ting ikke stemte noen måneder senere dro hun til legen og det viste seg at hun hadde hatt tvillinger, hvor den ene hadde gjemt seg på ultralyd og også slippet unna aborten. Hun har fryktelig dårlig samvittighet ovenfor tvillingen, men datteren som overlevde var helt frisk og fri for skader. Lykke til! Sender deg de beste ønsker og en god klem. Anonymous poster hash: 10665...d24
Mononoke Skrevet 16. mai 2014 #5 Skrevet 16. mai 2014 Det er en slik tråd på kvinneguiden. Hva om du googler og ser om du finner den igjen. Husker det var flere som hadde skrevet inn erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #6 Skrevet 16. mai 2014 Så heldige dere er Jeg var inn or å ta den tabletten for noen år siden, angret i det øyeblikket den var tatt. Når jeg spurte om jeg kunne stoppe det, kaste opp eller noe, så sa de at det var ingen vei tilbake Så da gjennomførte jeg hele greia da, siden de sa det ikke var håp når det tabletten var tatt Anonymous poster hash: ceed8...a13
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #7 Skrevet 16. mai 2014 Kjenner ei som gjorde det samme. Frisk og fin baby den dag i dag:) Anonymous poster hash: 58040...9b6
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #8 Skrevet 16. mai 2014 Ja, har lest et par gode historier om dette.. så har et veldig godt håp! Han første legen jeg snakket med sa det var ingen vei tilbake hvis jeg tok pillen(fikk pillen med hjem og tok den der), men da vi kom tilbake to dager etter å skulle "ordne resten" og jeg fortalte hun som var der at jeg angret, var hun veldig forståelsesfull og trøstende med at det var de fleste det gikk bra med, og at hvis jeg angret, anbefalte hun meg å komme tilbake i uke 12 for ny ul så fikk vi se hvordan det gikk. De skulle følge meg grundig opp og det var ikke mye dokumentasjoner på dette området, men de rådet alikavel ikke til at folk BURDE fortsette aborten hvis de var i en slik situasjon. Men at de ga tilstrekkelig info om hva som kunne skje. Så tvi tvi... når er jeg mest spent på ul i neste uke, så får jeg bare håpe alt går bra <3 Anonymous poster hash: 51626...834
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #9 Skrevet 16. mai 2014 Det jeg ikke skjønner er hvorfor det brukes piller som ikke virker? Hva skal pillen gjøre? Hva er vitsen med den om barnet ikke dør av den? Anonymous poster hash: 7eadd...745
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #10 Skrevet 16. mai 2014 Er det som gjør oss også veldig frustrert, vi trodde det var en selvfølge at de sjekket fostret/fostrene før de fortsatte prosessen, men det ville de ikke gjøre.. måtte mase meg til det, og da vi kom til gyn. sa hun dama der (som var veldig forstålesesfull) at de hadde ikke det som prosedyre pga det ofte var mange som angret seg, og det faktisk er ca 65-85% sjangse for at de dør av en slik pille, Dvs ganske stor sjangse for at de IKKE dør, så synes hele den abortpilla virker meningsløst, og mannen min som i utgangspunktet ikke var imot abort er nå kjempe opptatt av dette og synes abort burde forbys. (også pga den psykiske belasningen det ble for oss i tiden før vi kom me endelig avgjørelse), men vi vet i dag at vi har virkelig gjort det riktige valget og for oss som par har det styrket oss enda mer og vi elsker hverandre mer enn noen gang <3 Anonymous poster hash: 51626...834
Snabeltann Skrevet 16. mai 2014 #11 Skrevet 16. mai 2014 Hei. Jeg har lest mye om dette temaet. Og jeg vil bare si til deg at det er født tusenvis av barn etter inntak av en mifefyn tablett rundt om i verden. Og det er ikke beviselig noe mer galt med disse barna enn andre barn. Tenk på dette: uansett hva slags pille du tar, det er snakk om EN tablett, og kroppen din jobber iherdig for å kvitte seg med stoffet og beskytte barna i magen. Det er minimalt med virkestoffer i en eneste tablett. Det er en misforståelse at det er for sent å snu etter inntak av mifefyn. Det er ikke for sent. Du vil få ekstra oppfølging, da man TROR det kan være en en sammenheng med økt forekomst misdannelser i føttene, f eks klumpfot. Dette kan man i dag fikse ganske så greit. Det er riktig at noen spontanaborterer av mifefyn, men det er langt fra vanligst. Det er til og med født mange barn etter gjennomført cytotec behandling uten misdannelser, enda dette er beviselig meget fosterkadelig. Men her er det vanlig at legene sier at set ikke finnes noe utvei annet enn en utskraping, fordi sjanense for skader er så store. Men med mifegyn er det IKKE det. Så jeg synes du skal slappe av. Dette går bra! Lykke til, du kommer til å få friske barn. Tenk deg alle som Har vært på grisefylla tidlig og fått friske barn :-)
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #13 Skrevet 16. mai 2014 Hei. Jeg har lest mye om dette temaet. Og jeg vil bare si til deg at det er født tusenvis av barn etter inntak av en mifefyn tablett rundt om i verden. Og det er ikke beviselig noe mer galt med disse barna enn andre barn. Tenk på dette: uansett hva slags pille du tar, det er snakk om EN tablett, og kroppen din jobber iherdig for å kvitte seg med stoffet og beskytte barna i magen. Det er minimalt med virkestoffer i en eneste tablett. Det er en misforståelse at det er for sent å snu etter inntak av mifefyn. Det er ikke for sent. Du vil få ekstra oppfølging, da man TROR det kan være en en sammenheng med økt forekomst misdannelser i føttene, f eks klumpfot. Dette kan man i dag fikse ganske så greit. Det er riktig at noen spontanaborterer av mifefyn, men det er langt fra vanligst. Det er til og med født mange barn etter gjennomført cytotec behandling uten misdannelser, enda dette er beviselig meget fosterkadelig. Men her er det vanlig at legene sier at set ikke finnes noe utvei annet enn en utskraping, fordi sjanense for skader er så store. Men med mifegyn er det IKKE det. Så jeg synes du skal slappe av. Dette går bra! Lykke til, du kommer til å få friske barn. Tenk deg alle som Har vært på grisefylla tidlig og fått friske barn :-) Åh, jeg blir så glad når jeg leser slike innlegg. jeg leste også en annen plass at det ikke var noen konkrete bevis på dette, men så står det andre ting andre steder osv.. nei, eneste vi kan gjøre er å se fremover og glede oss, og eller ta ting som det kommer om det skulle være noe spesielt . Har uansett en god følelse på hele greia! Anonymous poster hash: 51626...834
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #14 Skrevet 16. mai 2014 Er det som gjør oss også veldig frustrert, vi trodde det var en selvfølge at de sjekket fostret/fostrene før de fortsatte prosessen, men det ville de ikke gjøre.. måtte mase meg til det, og da vi kom til gyn. sa hun dama der (som var veldig forstålesesfull) at de hadde ikke det som prosedyre pga det ofte var mange som angret seg, og det faktisk er ca 65-85% sjangse for at de dør av en slik pille, Dvs ganske stor sjangse for at de IKKE dør, så synes hele den abortpilla virker meningsløst, og mannen min som i utgangspunktet ikke var imot abort er nå kjempe opptatt av dette og synes abort burde forbys. (også pga den psykiske belasningen det ble for oss i tiden før vi kom me endelig avgjørelse), men vi vet i dag at vi har virkelig gjort det riktige valget og for oss som par har det styrket oss enda mer og vi elsker hverandre mer enn noen gang <3 Anonymous poster hash: 51626...834 Så fordi DERE slet med dette, så mener dere at abort skal forbys for alle? Skikkelig glupe, dere! Anonymous poster hash: 7a7e9...d35
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #15 Skrevet 17. mai 2014 Er det som gjør oss også veldig frustrert, vi trodde det var en selvfølge at de sjekket fostret/fostrene før de fortsatte prosessen, men det ville de ikke gjøre.. måtte mase meg til det, og da vi kom til gyn. sa hun dama der (som var veldig forstålesesfull) at de hadde ikke det som prosedyre pga det ofte var mange som angret seg, og det faktisk er ca 65-85% sjangse for at de dør av en slik pille, Dvs ganske stor sjangse for at de IKKE dør, så synes hele den abortpilla virker meningsløst, og mannen min som i utgangspunktet ikke var imot abort er nå kjempe opptatt av dette og synes abort burde forbys. (også pga den psykiske belasningen det ble for oss i tiden før vi kom me endelig avgjørelse), men vi vet i dag at vi har virkelig gjort det riktige valget og for oss som par har det styrket oss enda mer og vi elsker hverandre mer enn noen gang <3 Anonymous poster hash: 51626...834 Så fordi DERE slet med dette, så mener dere at abort skal forbys for alle? Skikkelig glupe, dere! Anonymous poster hash: 7a7e9...d35 Det mener vi absolutt ikke, men vi mener det er ekstremt psykiske påkjenninger ved denne abortpillen, beklager virkelig hvis vi virker egoistiske eller no sånt for dere, men for oss var dette en helt grusom opplevelse, har full forståelse for de som gjør det. men nå var det ikke dette denne tråen handlet om, så hvis der er flere som har erfaringer, er jeg veldig interessert i å lese Anonymous poster hash: 51626...834
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #16 Skrevet 17. mai 2014 Hei. Jeg har lest mye om dette temaet. Og jeg vil bare si til deg at det er født tusenvis av barn etter inntak av en mifefyn tablett rundt om i verden. Og det er ikke beviselig noe mer galt med disse barna enn andre barn. Tenk på dette: uansett hva slags pille du tar, det er snakk om EN tablett, og kroppen din jobber iherdig for å kvitte seg med stoffet og beskytte barna i magen. Det er minimalt med virkestoffer i en eneste tablett. Det er en misforståelse at det er for sent å snu etter inntak av mifefyn. Det er ikke for sent. Du vil få ekstra oppfølging, da man TROR det kan være en en sammenheng med økt forekomst misdannelser i føttene, f eks klumpfot. Dette kan man i dag fikse ganske så greit. Det er riktig at noen spontanaborterer av mifefyn, men det er langt fra vanligst. Det er til og med født mange barn etter gjennomført cytotec behandling uten misdannelser, enda dette er beviselig meget fosterkadelig. Men her er det vanlig at legene sier at set ikke finnes noe utvei annet enn en utskraping, fordi sjanense for skader er så store. Men med mifegyn er det IKKE det. Så jeg synes du skal slappe av. Dette går bra! Lykke til, du kommer til å få friske barn. Tenk deg alle som Har vært på grisefylla tidlig og fått friske barn :-) Hva skal pillen gjøre? Hva er vitsen med å ta den ved abort når den ikke er fosterskadelig? Anonymous poster hash: 7eadd...745
Snabeltann Skrevet 17. mai 2014 #17 Skrevet 17. mai 2014 Mifegyn blokkerer progresteronet i kroppen (som er nødvendig for at barnet i magen skal "få næring" til å vokse, enklere sagt), i tillegg til at det kan skape en viss modenhet i livmorhalsen, altså den åpner seg lettere når man skal få cytotec-behandlingen. Noen ganger gjør mifegyn at det åpner seg helt og fosteret "ramler" ut. Men det skal altså gjøre det enklere for de som skal ta abort å få fosteret ut. Dette brukes også hvis fosteret dør av seg selv senere i svangerskapet, for å lettere føde det. Men det er ikke nødvendigvis slik at fosteret dør spontant av en mifegyn-tablett. Jeg har lest variable tall for hvor mange som "overlever". Men det finnes altså foreløpig noe omfattende forskning som sier at det ER beviselig skadelig for fosteret HVIS det overlever. Det er dette med defommerte føtter de mistenker… men ikke hjerneskader og slikt.
Snabeltann Skrevet 17. mai 2014 #18 Skrevet 17. mai 2014 I følge felleskatalogen så er maks konstentasjon av virkestoffet i kroppen etter 1,3 timer. Halveringstiden er 18 timer. Men når konsentrasjonen først er halvert, så går utskillelsen mye raskere. Man skiller ut 90 prosent via avføringen, 10 prosent i urinen.
Snabeltann Skrevet 17. mai 2014 #19 Skrevet 17. mai 2014 Mifegyn blokkerer progresteronet i kroppen (som er nødvendig for at barnet i magen skal "få næring" til å vokse, enklere sagt), i tillegg til at det kan skape en viss modenhet i livmorhalsen, altså den åpner seg lettere når man skal få cytotec-behandlingen. Noen ganger gjør mifegyn at det åpner seg helt og fosteret "ramler" ut. Men det skal altså gjøre det enklere for de som skal ta abort å få fosteret ut. Dette brukes også hvis fosteret dør av seg selv senere i svangerskapet, for å lettere føde det. Men det er ikke nødvendigvis slik at fosteret dør spontant av en mifegyn-tablett. Jeg har lest variable tall for hvor mange som "overlever". Men det finnes altså foreløpig noe omfattende forskning som sier at det ER beviselig skadelig for fosteret HVIS det overlever. Det er dette med defommerte føtter de mistenker… men ikke hjerneskader og slikt. * foreløpig IKKE
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #20 Skrevet 18. mai 2014 Hei. Jeg har lest mye om dette temaet. Og jeg vil bare si til deg at det er født tusenvis av barn etter inntak av en mifefyn tablett rundt om i verden. Og det er ikke beviselig noe mer galt med disse barna enn andre barn. Tenk på dette: uansett hva slags pille du tar, det er snakk om EN tablett, og kroppen din jobber iherdig for å kvitte seg med stoffet og beskytte barna i magen. Det er minimalt med virkestoffer i en eneste tablett. Det er en misforståelse at det er for sent å snu etter inntak av mifefyn. Det er ikke for sent. Du vil få ekstra oppfølging, da man TROR det kan være en en sammenheng med økt forekomst misdannelser i føttene, f eks klumpfot. Dette kan man i dag fikse ganske så greit. Det er riktig at noen spontanaborterer av mifefyn, men det er langt fra vanligst. Det er til og med født mange barn etter gjennomført cytotec behandling uten misdannelser, enda dette er beviselig meget fosterkadelig. Men her er det vanlig at legene sier at set ikke finnes noe utvei annet enn en utskraping, fordi sjanense for skader er så store. Men med mifegyn er det IKKE det. Så jeg synes du skal slappe av. Dette går bra! Lykke til, du kommer til å få friske barn. Tenk deg alle som Har vært på grisefylla tidlig og fått friske barn :-) For et flott innlegg! Håper alt er vel HI! Anonymous poster hash: 69eb7...a19
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #21 Skrevet 20. mai 2014 Hei. Jeg har lest mye om dette temaet. Og jeg vil bare si til deg at det er født tusenvis av barn etter inntak av en mifefyn tablett rundt om i verden. Og det er ikke beviselig noe mer galt med disse barna enn andre barn. Tenk på dette: uansett hva slags pille du tar, det er snakk om EN tablett, og kroppen din jobber iherdig for å kvitte seg med stoffet og beskytte barna i magen. Det er minimalt med virkestoffer i en eneste tablett. Det er en misforståelse at det er for sent å snu etter inntak av mifefyn. Det er ikke for sent. Du vil få ekstra oppfølging, da man TROR det kan være en en sammenheng med økt forekomst misdannelser i føttene, f eks klumpfot. Dette kan man i dag fikse ganske så greit. Det er riktig at noen spontanaborterer av mifefyn, men det er langt fra vanligst. Det er til og med født mange barn etter gjennomført cytotec behandling uten misdannelser, enda dette er beviselig meget fosterkadelig. Men her er det vanlig at legene sier at set ikke finnes noe utvei annet enn en utskraping, fordi sjanense for skader er så store. Men med mifegyn er det IKKE det. Så jeg synes du skal slappe av. Dette går bra! Lykke til, du kommer til å få friske barn. Tenk deg alle som Har vært på grisefylla tidlig og fått friske barn :-) For et flott innlegg! Håper alt er vel HI! Anonymous poster hash: 69eb7...a19 Enig! Takker.. i morgen skal jeg på kontroll, grugleder meg! og kjenner masse bevegelser hver dag <3 Anonymous poster hash: 51626...834
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #22 Skrevet 20. mai 2014 Må være vondt å lese denne tråden for hun som angret og fikk beskjed at det var for sent å ombestemme seg. Kjenner jeg blir sint på hennes vegne. Anonymous poster hash: 6308c...706
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #23 Skrevet 20. mai 2014 Må være vondt å lese denne tråden for hun som angret og fikk beskjed at det var for sent å ombestemme seg. Kjenner jeg blir sint på hennes vegne. Anonymous poster hash: 6308c...706 Anonymous poster hash: 69eb7...a19
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #24 Skrevet 20. mai 2014 Håper du kan oppdatere i morgen, HI! Har tenkt mye på deg og håper alt er bra med dine søte små Anonymous poster hash: 6b8ab...d1a
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #25 Skrevet 23. mai 2014 Håper du kan oppdatere i morgen, HI! Har tenkt mye på deg og håper alt er bra med dine søte små Anonymous poster hash: 6b8ab...d1a Alt så kjempebra ut, de sprellet og så ut til ha det bare fint kan ikke begynne og fortelle hvor lettet og glad jeg er. Skjønner meget godt det ikke er no lett for de som har fått beskjed om at det var for seint etter den pillen, men grunnen er nok at de ikke har nok dukumentarsjoner på slike saker. men hun ene overlegen kunne trøste meg med at i Norge var det meget sjelden at foster tok skade av dette fordi kroppen og graviditeten fortsetter som normalt kort tid etter inntaket av pillen. så hvis ikke fostret dør av den, har de fortsatt god sjangse. fikk no utskrifter av no lignende saker i Tyskland og usa, hvor de hadde tatt en undersøkelse og kommet frem til 17 av 42 hadde fått mindre misdannelser (ingen alvolige) av denne pillen, men dette var også personer som hadde drukket i svangerskapet eller tatt andre medikamenter som kan være skadelige. skulle ønske de hadde forsket mer på dette området, for det er nok noen som er i tvil som kommer opp i en slik situasjon. Hun har jobbet der i 45 år og opplevd over 20 slike tilfeller på dette sykehuset, og alle hadde blitt født friske. Anonymous poster hash: 51626...834
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå