Gå til innhold

Potensiell mobber? (4 år gammel jente)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem med hvordan jeg skal håndtere situasjonen med min datters venninne på fire år. Venninnen er svært viljesterk, dominerende og lite sosialt intelligent. Når andre barn har noe kommer hun og tar det fra dem og sier at hun vil ha det. Når det andre barnet blir lei seg, nekter hun enda hardere på å gi det fra seg. Hun blir ofte sint og veldig vrang og nekter andre barn å gjøre det de vil, kaller dem ting og sier ting som; du får ikke komme i bursdagen min. Foreldrene sier i fra, men jeg er usikker på om det er hardt nok. Jenta hører ihvertfall ikke på dem i det hele tatt. Sist helg da vi skulle besøke dem sa jenta mi; jeg vil ikke til xx. Hun dytter og sier dumme ting. Hun er slem.. Jeg tenker at hadde det vært mitt barn ville jeg synes det var utrolig leit om andre barn sa dette om henne.

Vi liker foreldrene veldig godt og har ikke lyst til å slutte å være sammen med dem. Samtidig synes jeg ikke jentas oppførsel er greit og jeg forstår at min jente ikke vil være sammen med henne og jeg vil heller ikke at min jente skal tro at jeg synes denne oppførselen er greit. Jeg bruker ikke å si i fra til andres barn, men til henne gjør jeg det nettopp av denne grunn. Men jeg kunne nok sagt fra mer.. Hva skal jeg gjøre? Hvordan kan jeg ta opp med foreldrene at jenta deres ikke oppfører seg greit mot andre og at de må ta tak i det? Og hvordan skal jeg håndtere det ovenfor min datter?

Anonymous poster hash: d1e84...7c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene til den jenta syns sikkert dette er kjempe trist selv. Har selv et barn på 2.5 som er veldig utagerende og jeg syns av og til det er vanskelig og omgås andre. Vet du om de får hjelp av bup eller ppt? Jeg syns at foreldrene burde tenke på å få hjelp av profesjonelle om jenta har sosiale problemer.

Anonymous poster hash: b7bbc...49d

Skrevet

Jeg sliter med noe av det samme, jeg har valgt å distansere meg fra foreldrene til barnet det gjelder, men kun fordi jeg ikke helt vet hvordan jeg skal håndtere saken..

Anonymous poster hash: fd450...0a3

Skrevet

Jeg står opp for barnet mitt når han møter sånne barn. Da tar jeg rett og slett tingen tilbake og sier at den har xxx nå. Du kan ta noe annet akkurat nå, og prøver å gi et alternativ om mulig. Det har hjulpet masse. Når sånne prøver seg nekter han å gi fra seg. Og det er det som er det viktigste tenker jeg at man lærer sin egen å ikke finne seg i sånt. Så får bøllene innfinne seg.

Skrevet

syns du skal bare rett og slett fortelle barnets forelder hva ditt barn  sa og følte om xxxx......bare fortell og lytt til hva de sier og vis /si at du støtter dem i ¨å endre dems barns oppførsel...godt at venner kan hjelpe i slike tilfeller :)

Skrevet

Takk for svar! Nei, jeg tror ikke de får hjelp fra bup eller ppt. Jeg tror også at foreldrene synes dette er trist og at de har ikke flere måter å håndtere det på. Jeg synes det er litt ekkelt å ta opp oppdragelse på denne måten, men ser at den beste måten er nok å være ærlig på hva min datter sa. Jeg vil jo ikke virke prektig eller at de skal tro at jeg synes min datter er helt perfekt.. Huff, dette er ikke noe gøy. :(

HI

Skrevet

Hun er nok heller et potensielt mobbeoffer.

mobbere er svært sosialt intelligente og velger seg ofre som er mindre flinke til å utnytte og manipulere de sosiale kodene.

Skrevet

Tenker samme, dette blir fort et mobbeoffer. Vær konsekvent med henne når dere er sammen. Fortell hva som er ok å gjøre. Om du irettesetter, gi også et forslag til hva hun KAN gjøre. Tror foreldre flest vil synes dette er ok.

Skrevet

Ja, jeg tenkte det ene eller andre. Hverken offer eller mobber er å foretrekke...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...