Gå til innhold

Hvem har feil i denne situasjonen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 syklende

Nr 1. sykler på gang - og sykkelsti, kommer til ett lite kryss hvor gang - og sykkelveien fortsetter rett frem, men skal sykle inn på veien som går opp til høyre

Nr. 2 sykler bak nr 1, men skal rett fram.

Syklist nr 1. blir påkjørt bakfra da han svinger inn til høyre på veien. (gjør ingen tegn på at han skal svinge dit) syklist nr 2 tenkte/prøvde å sykle forbi syklist nr 1 i svært høy fart på høyresiden. 

Hvem har feil mener dere?

Anonymous poster hash: 607b4...19d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 syklende

Nr 1. sykler på gang - og sykkelsti, kommer til ett lite kryss hvor gang - og sykkelveien fortsetter rett frem, men skal sykle inn på veien som går opp til høyre

Nr. 2 sykler bak nr 1, men skal rett fram.

Syklist nr 1. blir påkjørt bakfra da han svinger inn til høyre på veien. (gjør ingen tegn på at han skal svinge dit) syklist nr 2 tenkte/prøvde å sykle forbi syklist nr 1 i svært høy fart på høyresiden.

Hvem har feil mener dere?

Man har ikke lov til å kjøre forbi noen på høyre side. Syklist en har rett, tror jeg.

Anonymous poster hash: 2deca...6db

Skrevet

2 har feil

Anonymous poster hash: 837d9...07f

Skrevet

Begge var uaktsomme synes jeg. Nr 1 burde gitt signal og nr 2 burde vurdert trafikkbildet og roet ned farten.

Anonymous poster hash: 0fc94...b71
Skrevet

Man har ikke påkjørsrett!

Kjører en bil i rævva på bilen din så er det den som er bakerst som får skylda selv om du bråbremsa! For eksempel.

Anonymous poster hash: aaf92...160

Skrevet

Nr 2. Den som kjører på noen bakfra har alltid skylden.

Anonymous poster hash: dd33b...b66
Skrevet

Jeg tenker at den som unnlater å vise med tegn når han/hun skal svinge av veien har skylda. Men det er ikke sikkert at jeg har rett da.

Anonymous poster hash: f9f50...fe3
Skrevet

Signerer over.

Begge har fei.

Nr 1 skal ikke svinge uten å gi signal, men nr 2 skal ikke kjøre forbi på høyre side. Ved forbikjøing bør det også gis et signal med ringeklokken at man har tenkt å kjøre forbi.

Skrevet

Syklist nr to, tenker jeg. Pga høy hastighet, (sannsynligvis holdt liten avstand).

Anonymous poster hash: 392c4...8b7

Skrevet

Den som kommer bak har skylda, det er samme prinsipp som i slalåm løypene, du må se frem når du kjører.

Skrevet

Den som kjørte på ha skylden. Uansett hvor dårlig gjort det var å ikke vise tegn, man kan ikke sykle på andre. Den som kom bakfra har derfor skylden.

Anonymous poster hash: 9be6a...1ec

Skrevet

Begge har feil. Så lenge det også er en gangvei, skal begge syklistene sykle i gangfart, som er 10 km/t. Hvis dette hadde vært tilfelle, ville det ikke vært en ulykke.

Anonymous poster hash: c9607...cc2

Skrevet

Begge har feil. Så lenge det også er en gangvei, skal begge syklistene sykle i gangfart, som er 10 km/t. Hvis dette hadde vært tilfelle, ville det ikke vært en ulykke.

Lov om å sykle i gangfart gjelder vel kun på fortau ? Ikke gang OG sykkelsti.

Hva er poenget med å sykle om man ikke kan sykle fortere enn gående ?

Anonymous poster hash: f5fa6...e98

Skrevet

Ok, jeg er syklist nr 1 og det gikk bra.

Følte meg veeeldig skyldig som ikke gjorde tegn.

Hørte ikke at han kom bak meg og jeg var så opptatt på å se om det kom bil bak meg på venstre siden, som også skulle svinge inn til høyre. tenkte rett og slett ikke på at noen kunen sykle forbi meg på høyresiden. 

:(

HI

Skrevet

Så lenge det er en kombinert gang og sykkelsti skal de sykle i gangfart. Det er kun der det er egen sykkelvei de kan sykle fortere.

Anonymous poster hash: 2d474...480

Skrevet

Så lenge det er en kombinert gang og sykkelsti skal de sykle i gangfart. Det er kun der det er egen sykkelvei de kan sykle fortere.

Anonymous poster hash: 2d474...480

Ok, men det er ingen som gikk der da dette hendte,og jeg hadde saknet ned farten veeeeldig mye fordi jeg skulle svinge oppover mot høyre, så hadde lav fart...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...