Gå til innhold

Nytt tiltak! Ang mishandling i hjemmet....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott tiltak! :-):-):-)

Anonymous poster hash: 0cfaf...d1f

Skrevet

Hvorfor blir ikke menn spurt om det samme? Mange menn mishandles av kvinner under graviditet.

Anonymous poster hash: cbac6...f4f
Skrevet

Fornuftig tiltak. Jeg forstår ikke hvordan slike spørsmål kan oppfattes som "grovt overtramp" og "uverdig forhør". Usikker på hvodan det skal gjennomføres, men dersom det skal svares på sprøsmål på et skjema kan det umulig være problematisk for de som ikke har problemet.

Skrevet

Jeg ble spurt direkte, type " nå kommer jeg til å stille deg et litt nærgående spørsmål, men jeg er nødt til å stille deg det pga nye forskrifter "

Tror de fleste vil svare benektende sånn der og da, uansett om de blir banka gul og blå. :(

Skrevet

Enig i at man sannsynligvis vil benekte dette ved direkte spørsmål. Tenker derfor det kunne vært bedre å la den gravide fylle ut svar i ro og fred for så å ta det derfra. Helt sikkert noen som vil svare "nei" på da også, men det virker fornuftig å legge til rette for at de som opplever problemene kan gi seg til kjenne uten innblanding fra partner eller den som ellers måtte stå for misshandlingen.

Syns ikke denne setningen oppmuntret til å åpne seg i grunnen: "men jeg er nødt til å stille deg det pga nye forskrifter "

Skrevet

Trur det kan hjelpe for nokre, dei som treng invitasjon for å greie å ta opp eit vanskelig tema under konsultasjonen.

Skrevet

Enig i at man sannsynligvis vil benekte dette ved direkte spørsmål. Tenker derfor det kunne vært bedre å la den gravide fylle ut svar i ro og fred for så å ta det derfra. Helt sikkert noen som vil svare "nei" på da også, men det virker fornuftig å legge til rette for at de som opplever problemene kan gi seg til kjenne uten innblanding fra partner eller den som ellers måtte stå for misshandlingen.

Syns ikke denne setningen oppmuntret til å åpne seg i grunnen: "men jeg er nødt til å stille deg det pga nye forskrifter "

Nei, det blir litt merkelig når hs med hele seg viser at hun synes det er ekkelt å stille spørsmålet :P
Skrevet

Jeg blir heldigvis ikke mishandlet, så er jo ikke i målgruppen sånn sett. 

Men for at et slikt spm skal fungerer må en ha god kjemi med jordmoren og føle at hun vil ens beste. Og jordmor må ha god tid. Hvis det blir dyttet inn i en setting der den gravide føler hun dyttes ut av døra pga tidspress, så er det ikke en setting der det er naturlig å fortelle noe så intimt som mishandling. 

Den fantastiske jordmoren jeg har under dette svangerskapet kan spørre meg om hva hun vil og jeg vil svare ærlig. Den forferdelige jordmoren jeg hadde forrige svangerskap derimot... da jattet jeg med hun og dro aldri dit igjen. Hvis jeg hadde blitt mishandlet hadde jeg aldri innrømt det til hun. Følte hun målte meg med øynene og dømte meg nord og ned, så det å vise svakhet foran henne var uaktuelt. 

Anonymous poster hash: 53cd8...dbf
Skrevet

Tviler sterkt på at mange kommer til å svare ærlig på det spørsmålet der... 

Det som går gjennom hodet da er vel: "Svarer jeg sannheten nå, vil de nok ta fra meg barnet ved fødsel, siden det er et veldig utrygt hjem".

Anonymous poster hash: a0f44...73e
Skrevet

Jeg synes det er et godt tiltak. Alt for få spør direkte om tabubelagte ting, det være seg vold, rusproblemer, selvmordstanker, fattigdom etc.

Om helsesøster stiller spørsmålet som beskrevet, vil det antagelig ikke være så nyttig. Men helsesøster gidder neppe presisere at hun synes det er kleint når hun stiller det for hundreogtolvte gang.

Jeg jobber i barnevernet og spør stadig vekk om de mest nærgående ting i samtale med folk. Min opplevelse er at mange er ærlige, så fremt relasjonen oss mellom er OK og de er kommet forbi fasen hvor de sitter på nåler og er livredde for at noen skal ta barna deres.

Det er et godt tiltak, men det bør etableres rutiner for hva som skal være konsekvensen om den gravide forteller om familievold. Har jordmor/helsesøster tid og kompetanse på å støtte i den videre prosessen? Vet hun hvilke andre instanser hun kan samarbeide med? Det bør på plass, gjerne i går.

Anonymous poster hash: fd727...723
Skrevet

Jobber også i barnevernet og svært mange kvinner som blir mishandlet venter bare på at noen skal spørre direkte. De skjuler det så godt de kan, men når noen spør direkte svarer de fleste ærlig. Det er for mange en lettelse å bi spurt.

Dette er et flott tiltak!

Anonymous poster hash: cc6e7...d58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...