Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Nå er økonomien helt skrapet. Jeg vet det nylig har vært lønning, men alt gikk til regninger og atter regninger. Sitter igjen med knapt 1500kr som skal rekke til mat, klær og bensin pluss annet nødvendig frem til neste lønning 12 juni..... I tillegg kommer barnehageregningen på slutten av mnd..... Skjønner ikke hvordan vi skal få det til!! Vi er to voksne og et barn på litt over 1år. Planen var å reise og besøke familien på lørdag, men det er nesten 35 mil hver vei, så vi må vel avlyse den turen.... :'( Har planer om å søke til NAV om hjelp, men er skeptisk til om vi kommer til å få noe hjelp der, forrige gang (litt over et år siden) fikk vi ikke hjelp da vi hadde tjent "for mye"... Men hva hjelper det at vi har tjent så så mye når regningene går over det? Vi må da leve litt også? Kan dere komme med noen gode sparetips i denne tunge tiden? Anonymous poster hash: faf23...63a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Hva mener du med "leve litt"? Hva er det pengene går til da? Hvis dere har tjent nok, eller har normale lønninger, er det kun prioritering det er snakk om, og dere på endre på dem. Anonymous poster hash: c12b9...dca
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Dere har tydeligvis mer utgifter enn dere har råd til. Dere bør se på mulighetene for jobb med høyere lønn og billigere bolig. Anonymous poster hash: 661e5...268
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Første tipset er å endre innstilling. "Hva hjelper det at vi har tjent så så mye når regningene går over det?", skriver du. Ser du ikke hvor feil det er? Jeg tenker heller: hva hjelper dere om dere vil kjøpe og bruke aldri så mye når dere ikke har økonomi til det? At du nevner klær i denne sammenhengen er også absurd. Har man 1500 kr å leve på fram til 12. juni, så bør klær være det minste man bekymrer seg om. Det finnes mange gode sparetips og det ser ut til at dere absolutt bør få dere litt hjelp i og med at dere har stått i samme situasjonen før. Først og fremst anbefaler jeg dere å sette opp et ordentlig budsjett. Selv om det kan virke som at "alle andre" finner på mye morsomt, så er det ikke alltid man har muligheten til det selv. Slik er det bare. Det handler om prioriteringer for folk flest, og aller først står tak over hodet og mat på bordet. Hvis du skriver litt om inntekter og utgifter her, så har vi større mulighet for å hjelpe deg. Anonymous poster hash: 2d11e...e2e
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Hva mener du med "leve litt"? Hva er det pengene går til da? Hvis dere har tjent nok, eller har normale lønninger, er det kun prioritering det er snakk om, og dere på endre på dem. Anonymous poster hash: c12b9...dca Med leve litt mener jeg at vi ikke kun skal spise billig kneip og pasta, det er ikke sunt for noen! Når melk blir en luksusvare har vi latt det gå for langt. Med å leve litt mener jeg også at vi av og til slår til med dessert, eller kanskje kjøper saft eller juice. Vi tjener lite, han er student og jeg er sykemeldt. Vi har måttet prioritere legeregninger og veterinær regninger siste månedene, og denne mnd er det i tillegg ekstra utgift med 2stk studielån på totalt 4900kr..... Jeg har prøvd å prioritere, men kan ikke prioritere bort nødvendige utgifter... HI Anonymous poster hash: faf23...63a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #6 Skrevet 15. mai 2014 Dere har tydeligvis mer utgifter enn dere har råd til. Dere bør se på mulighetene for jobb med høyere lønn og billigere bolig. Anonymous poster hash: 661e5...268 Jobb med høyere lønn er ikke mulig for oss, jeg kan ikke jobbe ekstravakter heller siden jeg er sykemeldt. Vi leier bolig, har prøvd å finne et annet sted å bo men det er vanskeligere enn vi trodde. De fleste leier ikke ut til noen med dyr. Anonymous poster hash: faf23...63a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #7 Skrevet 15. mai 2014 Hva mener du med "leve litt"? Hva er det pengene går til da? Hvis dere har tjent nok, eller har normale lønninger, er det kun prioritering det er snakk om, og dere på endre på dem. Anonymous poster hash: c12b9...dca Med leve litt mener jeg at vi ikke kun skal spise billig kneip og pasta, det er ikke sunt for noen! Når melk blir en luksusvare har vi latt det gå for langt. Med å leve litt mener jeg også at vi av og til slår til med dessert, eller kanskje kjøper saft eller juice. Vi tjener lite, han er student og jeg er sykemeldt. Vi har måttet prioritere legeregninger og veterinær regninger siste månedene, og denne mnd er det i tillegg ekstra utgift med 2stk studielån på totalt 4900kr..... Jeg har prøvd å prioritere, men kan ikke prioritere bort nødvendige utgifter... HI Anonymous poster hash: faf23...63a Hvis han er student, så skal han ikke behøve å betale ned på studielånet (med mindre han har oversteget 1-årsfristen). Uansett går det an å utsette denne, da har dere litt mer å rutte med i de tyngste månedene. Anonymous poster hash: 2d11e...e2e
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #8 Skrevet 15. mai 2014 Dere har tydeligvis ikke råd til å ha dyr da, dyr kan ikke gå foran mennesker og særlig barnet deres. Han studerer, flott det, men han, som mange andre må jobbe ved siden av studiene. Anonymous poster hash: cc906...4e3
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #9 Skrevet 15. mai 2014 Studenter kan jobbe ved siden av studiet. På Lånekassen.no kan du søke utsatt betaling. Gå gjennom utgifter og inntekter, kutt unødvendige utgifter, lag et realistisk budsjett. Kvitt dere med dyr dere ikke har råd til å ha. Så kan dere leie billigere bolig. Anonymous poster hash: 48dd7...105
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #10 Skrevet 15. mai 2014 Første tipset er å endre innstilling. "Hva hjelper det at vi har tjent så så mye når regningene går over det?", skriver du. Ser du ikke hvor feil det er? Jeg tenker heller: hva hjelper dere om dere vil kjøpe og bruke aldri så mye når dere ikke har økonomi til det? At du nevner klær i denne sammenhengen er også absurd. Har man 1500 kr å leve på fram til 12. juni, så bør klær være det minste man bekymrer seg om. Det finnes mange gode sparetips og det ser ut til at dere absolutt bør få dere litt hjelp i og med at dere har stått i samme situasjonen før. Først og fremst anbefaler jeg dere å sette opp et ordentlig budsjett. Selv om det kan virke som at "alle andre" finner på mye morsomt, så er det ikke alltid man har muligheten til det selv. Slik er det bare. Det handler om prioriteringer for folk flest, og aller først står tak over hodet og mat på bordet. Hvis du skriver litt om inntekter og utgifter her, så har vi større mulighet for å hjelpe deg. Anonymous poster hash: 2d11e...e2e Klær er ikke ment til oss voksne, men til lillegull som nettopp har startet i barnehage. Mye man trenger der som vi ikke hadde tenkt på tidligere.... Anonymous poster hash: faf23...63a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #11 Skrevet 15. mai 2014 Enkelt dette. Omplasser dyret (jeg er ingen dyrehater!), dere har åpenbart ikke råd til å ha det. Dersom dere kan leie billigere ved å ikke ha dyr, bør vel valget være relativt enkelt. Omplasser dyret til noen dere vet vil ta seg av det og lev med det. Skaff dere nytt eller ta tilbake når dere har økonomi til det. Høres kaldt og kynisk ut, men egentlig er det bare "hard facts of life"... Anonymous poster hash: cc906...4e3
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #12 Skrevet 15. mai 2014 Samboeren min jobber ved siden av studiene, men det er begrenset hva han klarer i tillegg til lesingen. han kan ikke få utsettelse på det gamle lånet heller, det er uansett for sent for det nå siden det allerede er betalt. Anonymous poster hash: faf23...63a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #13 Skrevet 15. mai 2014 Hvor mye har dere i inntekt og hvor mye i faste utgifter? Når dere har 1500 kr igjen tre (!!!!!!) dager etter lønn er det noe helt riv ruskende galt med utgiftene deres. Studielån vet dere når forfaller så det må dere sørge for å ha spart opp nok til. Anonymous poster hash: c54b8...f50
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #14 Skrevet 15. mai 2014 Sist gang vi hadde behov for hjelp var det på grunn av uforventet lav inntekt den mnd, og vi gikk da i minus. Vi klarte oss akkurat den mnd, og kom oss videre og har ikke hatt noe problemer før nå! Det er snakk om lite med penger i 1 mnd og så klarer vi oss bra fra juni, men det er her og nå situasjonen vi trenger hjelp med, siden jeg har blitt sykemeldt og ikke har kunnet jobbe ekstra forrige mnd for å kunne betale disse ekstra regningene denne mnd. Jeg kan ikke tenke meg at det å kvitte seg med dyrene skal ordne situasjonen her og nå! Anonymous poster hash: faf23...63a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #15 Skrevet 15. mai 2014 Hvis det er snakk om her og nå bør du selge unna noe av verdi. På finn eller Facebook sider. Dere burde absolutt begynne å tenke lenger enn mnd for mnd. Buffer og sparepenger er et Must når slike situasjoner kommer. Enig i at høres ikke ut som dere har råd til alt som følger av utgifter til hund. Tenk langsiktig. Anonymous poster hash: db9f6...1c7
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #16 Skrevet 15. mai 2014 Sjekk med kommunen om å få utsatt barnehageregningen - det pleier som regel å gå bra. Klær må dere utsette å kjøpe til neste måned. Ser du skriver dyrene i flertall - det er jo tydelig at dere ikke har råd til disse. Ser du skriver veterinær-regning som er betalt. Dette kan skje flere ganger, og dere bør revurdere å ha dyr. Så får dere denne måneden leve på first price, landlord og følge med på tilbudsbladene fra butikkene. Det er mulig å overleve på 1500 - vi er 2 voksne og 3 barn, og har vært i den situasjonen. Alt går, men da sier det seg selv at du ikke har råd til å leve litt som du kaller det. Anonymous poster hash: d17af...e39
Gjest Skrevet 15. mai 2014 #17 Skrevet 15. mai 2014 Ville vel ha søkt om utsettelse eller stopp i betalingen av stuielånet. Har selv hatt det og fikk det fryst i noen år Mulig det ikke er slik lengre, men verdt et forsøk. Handle billigprodukter, selge unna det som kan selges i heimen. Heng opp lapp i butikken at dere vil klippe gress hos Fru Hansen for noen kroner, eller hva med å vaske hos noen eldre? Ja vet det er svart, men i nøden gjør man alt
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #18 Skrevet 15. mai 2014 Blir vel rundt 20 kr dagen på hver av dere. Det burde gå når det bare er en mnd. - ikke bruk bil denne mnd. Gå eller sykle. - billig merker på makaroni, spagetti. Poteter er av og til til halv pris. - følg med på reklame når det er salg på obs , Kiwi, Rema osv. - ikke kjøp klær til barnet. - drikk vann. - selg ting som kan gi litt verdi. - tenk litt kreativt, kanskje dere kan spise middag hos noen? Anonymous poster hash: db9f6...1c7
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #19 Skrevet 15. mai 2014 Vet du, med så lite må du faktisk bare innse at dere kan drite i å kjøpe saft eller juice. First price kneipp er det ingenting i veien med, det er mat. Dere har selv satt dere i denne situasjonen, og tro meg, jeg vet hvordan det er å konstant ha bare 2000 i mnd til mat jeg. Du kan ikke bruke 4 lag med skinke på brødskiva, for det har du ikke råd til. Du kjøper billig mat, ingen dør av det en mnds tid. Kjør vegetarisk så langt det går. First price har mye billig kjøtt og pølser. Nei, det er ikke sunt med pasta og karbo dagen lang, men nå er det nå en gang sånn at dere sliter denne mnd. NAV kommer ikke til å hjelpe dere med penger for at dere skal kunne kjøpe saft og det dyreste brødet. Anonymous poster hash: 496e2...bac
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #20 Skrevet 15. mai 2014 Vet du, med så lite må du faktisk bare innse at dere kan drite i å kjøpe saft eller juice. First price kneipp er det ingenting i veien med, det er mat. Dere har selv satt dere i denne situasjonen, og tro meg, jeg vet hvordan det er å konstant ha bare 2000 i mnd til mat jeg. Du kan ikke bruke 4 lag med skinke på brødskiva, for det har du ikke råd til. Du kjøper billig mat, ingen dør av det en mnds tid. Kjør vegetarisk så langt det går. First price har mye billig kjøtt og pølser. Nei, det er ikke sunt med pasta og karbo dagen lang, men nå er det nå en gang sånn at dere sliter denne mnd. NAV kommer ikke til å hjelpe dere med penger for at dere skal kunne kjøpe saft og det dyreste brødet. Anonymous poster hash: 496e2...bac Enig! Du kan klare deg en måned uten juice, saft og dessert altså. Anonymous poster hash: ac162...0f7
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #21 Skrevet 15. mai 2014 Sett opp regnestykket INNTEKTER Brutto inntekter mann Brutto inntekter dame Barnetrygd Andre inntekter Utgifter -skattetrekk -husleie -utg til bil -utg pendling -mat -studielån -klær Osv Da kan vi hjelpe deg å tenke lurt. Anonymous poster hash: f9ee7...4ec
me_87 Skrevet 15. mai 2014 #22 Skrevet 15. mai 2014 Hva mener du med "leve litt"? Hva er det pengene går til da? Hvis dere har tjent nok, eller har normale lønninger, er det kun prioritering det er snakk om, og dere på endre på dem. Anonymous poster hash: c12b9...dca Med leve litt mener jeg at vi ikke kun skal spise billig kneip og pasta, det er ikke sunt for noen! Når melk blir en luksusvare har vi latt det gå for langt. Med å leve litt mener jeg også at vi av og til slår til med dessert, eller kanskje kjøper saft eller juice. Vi tjener lite, han er student og jeg er sykemeldt. Vi har måttet prioritere legeregninger og veterinær regninger siste månedene, og denne mnd er det i tillegg ekstra utgift med 2stk studielån på totalt 4900kr..... Jeg har prøvd å prioritere, men kan ikke prioritere bort nødvendige utgifter... HI Anonymous poster hash: faf23...63a Jeg har selv dårlig råd pga jeg er student,å vi klarer oss helt utmerket på "billig kneipp" som du omtaler det.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #23 Skrevet 15. mai 2014 Har du noe du kan selge på kjøp og selg sidene på facebook i byen du bor i? Jeg holder på å flytte så jeg har lagt ut masse annonser på facebook på tirsdag, selger ting billig for å få det vekk. Har allered tjent 450kr, og imorgen kommer det et par til som skal hente ting og da får jeg 380kr til:) Jeg selger alt mulig; sko, klær, leker, lysestaker, duker, bilder, kjøkkenting, smykker, armbånd osv. Jeg har lagt de ut til lav pris, da er sjangsen større for at folk kjøper:) 10kr her og 40 kr der blir fort et par hundrelapper:) Du kan også utsette betalingen på studielånet på Lånekassen sin hjemmeside. Jeg vet også at diverse organisasjoner som Frelsesarmeen deler ut matkasser til de som trenger det. Ring de og hør om dere kan få hjelp fra dem. Anonymous poster hash: 330ef...dc5
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #24 Skrevet 15. mai 2014 Hei vi var i en skikkelig ille periode for en stund siden, Vi lærte utrolig mye i den perioden, så ville ikke vært den foruten. Fra å kunne kjøpe den maten vi ville og klær og utstyr som vi trengte til å plutselig måtte snu og vende på hver en krone var tøft. Men jeg lærte meg å bake, lærte meg hvordan vi kunne utnytte matvarer til det fulle, jeg lærte meg å bruke matvarene til å lage store og sunne middager uten å bruke mye penger. Jeg oppdaget på finn og selge grupper på facebook at det var mange som ga bort og solgte barneklær og utstyr kjempe billig. Kjøpte svartsekker med klær til barna for 300 kr. Og jeg må innrømme at det fortsetter jeg med selv om vi i dag har god økonomi. Jeg har aldri hatt så mye fine klær til barna som nå. Vi måtte også selge unna masse for å få ting til å rullere. Bilen solgte vi. Var litt av en overgang å måtte busse overalt. Men det gikk seg til med litt logistikk. Solgte også en del av møblene og erstattet det med møbler som ble gitt bort på finn. Håper det ordner seg for dere. Anonymous poster hash: ea407...ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå