Gå til innhold

Antidepressiva, hvor lenge bruker man dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært gjennom en tung fase i livet, og fått tilskrevet Cipralex. Legen min ønsker at jeg fortsetter med medisinen, selv om jeg ikke helt ser behovet nå.

Til dere som har benyttet dere av Cipralex eller tilsvarende: Hvor lenge brukte dere dette før dere sluttet?

Anonymous poster hash: 9f2ef...6b8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig. Jeg kommer antagelig til å bruke det resten av livet.

I følge psykiateren min er det vanlig at man forsøker å trappe ned og se hvordan det går når man føler seg klar for det og dette har vedvart en stund.

Anonymous poster hash: 20af0...fd9
Skrevet

Kan jeg spørre deg hvorfor du tror du kommer til å gjøre det?

Skrevet

Jeg har brukt det i 13 år, og kommer nok sannsynligvis til å fortsette med det til jeg stuper. Sliter med depresjoner, og medisinen hjelper meg til å ta det verste.

Anonymous poster hash: 85b27...82c
Skrevet

Har lese litt om dette i det siste, sidan ein i familien starta med antidepressiva.  Det er anbefalt å fortsetje nokre mnd etter at ein føler seg betre, fordi dette kan forebygge tilbakefall/ny episode av depresjon.

Dette står i norsk helseinformatikk:

• Den første gangen du mottar behandling for depresjon, er det vanlig å fortsette å ta medikamentet i omtrent seks måneder etter at de depressive symptomene har gitt seg. Hvis det er andre gang du tar medikamenter for depresjon, kan det være nyttig å forsette behandlingen i hvert fall ett år. Ved en eventuell tredje episode kan det være aktuelt å ta medisinen i lang tid, eventuelt på ubestemt tid.

Skrevet

Kan jeg spørre deg hvorfor du tror du kommer til å gjøre det?

Fordi jeg har forsøkt seponering flere ganger, og får ekstreme tilbakefall hver gang.

På medisinen fungerer jeg fint.

Anonymous poster hash: 20af0...fd9

Skrevet

Det er ett sant helvete å slutte på de. Brukte de i 1 år. Angrer på at jeg begynte å ta de

Anonymous poster hash: 56106...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...