Gå til innhold

En gutt som ikke har det greit... og ødelegger for hele laget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er trener for guttungens innebandylag. Han har løftet laget fra bunnplassering til et av de beste i regionen på de to årene han har hatt som sjefstrener og guttene har fått et utrolig sammensveiset lag og på hver eneste en av dem lyser stoltheten av øynene når de snaller om idretten. 

Bortsett fra en... Dette er en gutt som har spilt i snart seks år, men som fremdeles ser ut som om han nettopp har begynt. Han har ingen kontroll over ballen og er heller ikke spesielt god til å løpe (sistnevnte mistenker jeg er mer fordi han er ganske overvektig), trekker seg alltid ut av spillesituasjonene og står heller et par meter unna og ser på hva som skjer på banen enn å involvere seg selv. Situasjonen er da nødvendigvis slik at denne gutten har flere ganger vært den direkte årsaken til at laget har tapt kamper. Uten å overdrive kan jeg si at ALLE de andre guttene "hater" ham (det er det ordet de selv bruker), ingen snakker med ham, og om noen en sjelden gang gjør det så er det ikke mye vakker det som kommer ut av munnen på dem. Han blir direkte frosset ut.

Det største problemet er faren hans. Denne gutten har ikke noe ønske om å være på laget. Han vil spille trommer, men faren mener han skal spille bandy i stedet. I år ble han flyttet ned til en årsgruppe yngre i håp om at det kunne passe nivået hans bedre. Resultatet ble at han ødela like mye for dette yngre laget og at de ikke ville ha noe mer med ham å gjøre. Mannen min har gått gjennom og analysert flere kamper med denne faren for å få ham til å forstå situasjonen, men likevel klarer faren å få seg til å si at om et år eller to så er gutten hans en av klubbens beste spillere, og at han har bare hatt en dårlig dag, eller liknende. Han evner altså ikke å se virkeligheten i øynene. Dette er synd, for det går ut over hele laget, og ikke minst gutten selv. det må jo være helt forferdelig for ham! En del av bakgrunnen for at faren insisterer på at sønnen skal delta er at han selv er en meget god spiller og brenner voldsomt for sporten. jeg vet av felles bekjente at faren er nokså nærme det jeg ville kalt alkoholiker, og han har flere ganger i fylla sent e-poster til hele klubben som skjeller ut diverse mennesker, deriblant min mann.

Dette er åpenbart ikke mitt problem, men min manns. Likevel diskuterer vi jo saken, men jeg har bare ingen gode råd å komme med... Jeg blir lei meg, sint og frustrert på alle de involvertes vegne. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? 

Anonymous poster hash: b37af...4b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første mannen din som trener må gjøre er å få slutt på mobbing og utfrossingen! Han er en elendig trener som aksepterer sånn oppførsel fra de andre guttene. Elendig!

Anonymous poster hash: 77838...d07

Skrevet

Hvor gamle er ungene?

Anonymous poster hash: be95d...772
Skrevet

Snakk om elendig trener.

En skal oppmuntrer og støtte , selv om det er ein så ikje er like god som de andre .

Hvis det er noen som burde blitt flyttet på så er det treneren og de som mobber.

Fy blir kvalm ..

Skrevet

De er 11 år, og det er strenge regler for hva slags oppførsel som godkjennes når laget er samlet, men plassen er liten og mange går på samme skole. 

Skrevet

hvor gamle er barna? Om de er kommet i en alder hvor idretten ligger i grenseland lek/moro og mer alvor ville jeg faktisk som trener satt meg ned og snakket med den gutten det gjelder. Man kan spørre om gutten om det er slik at han ikke vil spille bandy, siden han ofte står på sidelinjen og ser på. Ellers er jo en mulighet at man i etterkant av en slik samtale kan gå sammen med gutten til faren hans hvor gutten sier til sin far selv at han vil slutte, og da kan man jo som trener backe opp gutten på dette!

Utfrysning og mobbing er ikke greit, men samtidig, jeg forstår dem om de begynner å bli litt større og tar sporten mer alvorlig. Kanskje denne gutten kan være med på treningene men sitte over kampene? Da blir det kanskje lettere for de andre barna å ikke fryse han ut?

Anonymous poster hash: 847fa...35b
Skrevet

Huff, fikk helt vondt i hjertet av å lese dette. Denne gutten taper på alle fronter. En far som tvinger han til å delta i en idrett han ikke ønsker å være med på og lagkamerater som fryser han ut. Ikke rart at han trekker seg unna.

Er det slik at dere er bekymret for om gutten har det bra hjemme, så sender dere naturligvis en bekymringsmelding til barnevernet. Uansett er det trener sin jobb å sørge for at det er godt miljø i laget og at det er nulltoleranse for mobbing/utfrysing.

Jeg håper at jeg tar feil, men jeg får inntrykk av at du er mer bekymret for lagets prestasjoner enn du er for guttens ve og vel.

Skrevet

Jeg ville kanskje tenkt barnevernet her... Du sier far til gutten er det du vil kalle alkoholiker, og det er vel tydelig at han presser gutten sin til noe han ser seg selv i. Altså realitetsorienteringen til far er ekstremt dårlig.

Noe annet er at gutten er overvektig, og trenger vel fysisk aktivitet mer enn stillesittende aktiviteter.

Ellers er mannen din som en ungdom som trener det lille fotballaget i grenda, veldig lite egnet til å ta seg av de som faller litt utenfor...... Sånt skal IKKe forekomme på trening, og din mann må lete i seg selv og finne måter å inkludere gutten, om så det er prat eller hva det skulle være. Å tenke utenfor alle bokser er en meget god egenskap, og virkelig noe din mann bør lære seg. Din mann er en ekstremt dårlig trener, om han bare ser på at gutten gjør som han gjør, uten å gjøre noe som helst med det. Dere ser det ikke hjelper å snakke med faren, og da må andre ting til.  Dette er gutten det handler om, så drit i faren!

Anonymous poster hash: 881cf...dd3
Skrevet

Huff, fikk helt vondt i hjertet av å lese dette. Denne gutten taper på alle fronter. En far som tvinger han til å delta i en idrett han ikke ønsker å være med på og lagkamerater som fryser han ut. Ikke rart at han trekker seg unna.

Er det slik at dere er bekymret for om gutten har det bra hjemme, så sender dere naturligvis en bekymringsmelding til barnevernet. Uansett er det trener sin jobb å sørge for at det er godt miljø i laget og at det er nulltoleranse for mobbing/utfrysing.

Jeg håper at jeg tar feil, men jeg får inntrykk av at du er mer bekymret for lagets prestasjoner enn du er for guttens ve og vel.

Jeg kan berolige deg med at du har fått feil inntrykk. Som jeg sa blir jeg lei meg på alles vegne, og synes hele situasjonen er vanskelig. Jeg vil gjerne hjelpe, men jeg vet ikke hvordan.

Skrevet

Jeg spilte fotball i barndommen og var alltid den som satt på benken under kamper og så videre. Ingen i laget ville være gode venner med meg og så videre fordi jeg ikke var så godt. Synes nå i voksen alder at trenerene ikke burde godtatt dette på lik linje med at din mann må godta dette og oppmuntre denne gutten.

Vi snakker om 11 åringer her og ikke landslagsnivå så om de taper noen kamper så er det ikke verdens undergang. De spillerene som er med på å frosse ut denne gutten og snakke stygt om ham burde få seg en skikkelig oppvekker, det er IKKE greit! Høres ut som om du og mannen din er mer på lagets/de andre guttenes side og det er litt bekymringsverdig.

Dessuten lærer barn i 11 års alderen like mye av å tape noen kamper som å vinne, så det kan til og med hende at de bare har godt av å tape litt også. Hvis de oppfører seg slik som du sier mot denne gutten så virker det som om de har noe å lære også...

Anonymous poster hash: a43c4...3ee
Skrevet

For guttens skyld ville jeg kontaktet barnevernet. Han er overvektig i en slik grad at det hemmer ham fysisk. Han vokser opp med en alkoholisert far som tydeligvis ikke ser sønnen sin i det hele tatt.

Her trenger familien hjelp - til å får kostholdsveiledning slik at sønnen kan bli normalvektig før han blir tenåring. Gutten bør fortsette med treningen.

Som trener så skal din mann ha absolutt nulltoleranse overfor mobbing! Du sier det er et lite sted og jeg leser mellom linjene at mannen din forsøker å passe på under treningene, men at mobbing skjer utenom treningene også.

Da må din mann innføre absolutt nulltoleranse overfor mobbingen. Får han høre at en eller flere gutter på laget har plaget noen andre eller mobbet andre (ikke bare denne ene gutten) så bør de utestenges for de neste to kampene. Hvis de gjentar mobbing en tredje gang utestenges de fra kamper for resten av sesongen, gjentas det enda mer utestenges de fra laget!

Det er barn vi snakker om - og det er din manns ansvar og plikt å sette strenge krav med tanke på mobbing! Slik det er i dag gjør han en elendig jobb som trener. Det tekniske spillet er bare en liten del av jobben hans som trener, og der gjør han tydeligvis en god jobb. Men så lenge han ikke har greid å sette grenser for mobberne så har han ikke greid jobben sin som trener. Du sier at laget er sammensveiset..... mener du virkelig det? Når faktum er at én gutt på laget systematisk plages og mobbes av de andre på laget, både på trening og utenom trening...?!

Det er ingen enkel situasjon, jeg har forståelse for det. Og det er flott at du bryr deg så mye at du ser at noe må gjøres og at du er villig til å gjøre det. Det første er at du bør sende en bekymringsmelding til barnevernet, pga farens antatte alkoholmisbruk, guttens helseskadelige og stigmatiserende overvekt, samt den mobbingen gutten opplever.

Med en far som er overivrig og urealistisk ambisiøs på guttens vegne så kan man lett tenke seg at gutten kanskje ikke bare blir mobbet blant jevnaldrende, men også får høre mye kommentarer på sin udugelighet og sin størrelse av faren. Trenger ikke være slik, men med stor sannsynlighet så trenger denne gutten hjelp. Hans overvekt er ille nok til at familien bør ha veiledning for å sørge for at gutten får utvikle seg slik han skal, og ikke hemmes pga overvekten.

Og så synes jeg mannen din bør finne tiltak som sørger for at mobberne får smake konsekvensene av sine ugjerninger. Om laget rykker ned av den grunn så får det heller bli slik. Man kravler ikke oppover barneidrettstigen ved å tråkke over lik!

Tenk hvor mye lettere det blir for gutten å løpe om han går ned noen kilo.

Kanskje er han ikke særlig god med øye-håndmotorikk og derfor ikke er god med ballen, men slikt kan trenes opp. Hva om mannen din har spesifikke øvelser som trener opp dette, evt har en egen time med denne gutten hvor trening på slike ferdigheter kan gjøres om til en lek og ikke i konkurranse med alle andre på laget?

En annen ting er at dere bør få sjekket synet til gutten. Noen barn venner seg til et dårlig syn fordi de ikke vet om annet, mens de i realiteten kan langsynt eller nærsynt, ha samsynsproblemer osv.

Jeg håper dere tar tak i dette slik at denne gutten får det bedre!

Guttene på resten av laget vil kunne lære mye av det og bli bedre mennesker om dere får tatt tak i dette på en ordentlig måte.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 66d8a...acf
Skrevet

Det siste svaret her var et godt et:) 

Vil også bare nevne, ang. syn. Jeg fikk ikke briller før jeg var nærmere 14 pga en sløv og alkoholisert mor som ikke evnet å tenke at jeg kanskje burde hatt en synstest. 

Er også enig med hun som nevnte at kanskje barnevernet burde kobles inn, om ikke for annet enn veiledning. Å bli presset til noe man ikke er interessert i er ikke annet enn skadelig. 

Skrevet

Jeg kan berolige deg med at du har fått feil inntrykk. Som jeg sa blir jeg lei meg på alles vegne, og synes hele situasjonen er vanskelig. Jeg vil gjerne hjelpe, men jeg vet ikke hvordan.

Godt at jeg tok feil, da trekker jeg tilbake det siste jeg skrev. Jeg synes at du har fått flere gode innspill her, men det du selv som kjenner situasjon og så må vurdere neste skritt. Håper at dere finner en løsning som kan gi denne gutten en bedre hverdag.

Skrevet

"Han har løftet laget fra bunnplassering til et av de beste i regionen på de to årene han har hatt som sjefstrener"

Og de er 11 nå?

Her tenker jeg at det er noe alvorlig galt med holdningen til sporten i utgangspunktet. Det skal være lov å være dårlig når man er 11!

Og jeg trodde ikke man rangerte lag før de ble 12. Det gjør de ikke i fotball/håndball i hvert fall. Man spiller kamper og registrerer resultat, men har ingen plassering i ligaen.

Faren kan ha rett, faktisk. Ikke mulig å se på 11-åringer hvem som ikke kan bli god.

Det sagt: Vil ikke gutten spille bandy burde han selvsagt få slippe!

Anonymous poster hash: 32407...5af
Skrevet

Dette kunne vært min gutt, bare i fotball og at han ikke er overvektig.

Han har spilt i mange år men ligger milevis bak de andre, han er pustet og tør ikke gå i duell og er den direkte årsak til tap i mange kamper.

Vi har snakket med han, men han VIL gå på fotball. Han vet han er dårlig. Han vil trene en sport og føle lagfølelsen. Han vil være der kompisene er, nemlig på trening,kamp og turneringer. Han vil ha de samme tingene å snakke om og han vil ha følelsen som lag når de vinner kamper.

Han har blitt litt bedre, men han kunne enkelt blitt flyttet 2-3 årsklassen ned.

Trenerene er fornuftige, de tolererer ikke et negativt ord til noen på banen. "Man skal gjør hverandre gode" er mottoet.

Vi har sagt at gutten vår godt kan ha litt mindre spilletid enn de andre, pga da klarer han gjøre bedre innsats.

Jeg skjønner ikke at du sier laget er sååå sammensveiset men at alle hater og snakker stygt om denne gutten? Mannen din gjør ikke en så god jobb som du innbiller deg. Det virker som både du og han er ute etter resultater.

At en overvektig gutt trener idrett er veldig bra! Hva om han er keeper? Er det steder på banen han er bedre enn andre?

11 åringer skal få lov å trene for å trene. Alle vil ikke bli best, noen vil gjøre så godt de kan, trene, være i fellesskapet og ha det gøy!

Anonymous poster hash: a4f95...173

Skrevet

Hvordan kan du si at laget er utrolig sammensveiset når et barn blir frosset ut?

Stakkars gutt, ikke vil de andre guttene på laget ha han med, ikke har han en trener som vil ha han med og som synes han ødelegger for laget. I tillegg har han en pappa som presser han til noe han kanskje ikke vil. Men kan det være at han ikke vil fordi han merker at de andre ikke vil ha han på banen? Barn er ikke dumme, han vet nok selv at han ikke er så god som de andre.

Det er tragisk at barn på 11 år blir rangert på denne måten. Din mann har løftet de fra og være de dårligste til og bli de beste på 2 år, altså fra de var bare 9 år.......tragisk.

Din mann må slå kraftig ned på at denne gutten blir frosset ut, og slutte og jobbe for at faren skal trekke han fra laget. I stedet må han ta gutten under sine vinger og jobbe for og få et sammensveiset lag som inkluderer alle, ikke bare de gode.

Anonymous poster hash: 5d762...606
Skrevet

Stakkars, stakkars gutt :(

Anonymous poster hash: e2194...d24
Skrevet

Det siste svaret her var et godt et:) 

Vil også bare nevne, ang. syn. Jeg fikk ikke briller før jeg var nærmere 14 pga en sløv og alkoholisert mor som ikke evnet å tenke at jeg kanskje burde hatt en synstest. 

Er også enig med hun som nevnte at kanskje barnevernet burde kobles inn, om ikke for annet enn veiledning. Å bli presset til noe man ikke er interessert i er ikke annet enn skadelig. 

Jeg fikk briller da jeg begynte på videregående... Hadde aldr før sett at trærne hadde blader... Jeg skjulte mine synsproblemer ganske bra, men begynte å klage over hodepine når kravene på skolen ble større. Absolutt verdt en sjekk!!

Anonymous poster hash: a47d7...6ce

Skrevet

Jeg synes kanskje det verste er at du utleverer noen ganske kraftig. De som befinner seg i deres miljø, i deres kommune, vil kjenne dere igjen og vil skjønne at treneren og kona akker seg over denne gutten. Ikke bra. Jeg er enig med dem som reagerer på et så sterkt sportslig fokus for så små barn. Skjønner jeg deg riktig, startet kjøret allerede da barna var 9. Fotballforbundet har regler som forbyr satsing før spillerne er 12, er det ikke sånn i bandy?

Det sagt, så tenker jeg at denne gutten trenger at noen hjelper ham ut av knipa. Jeg ville nok startet med strenge regler for hva som er lov og ikke lov på trening, å skape arenaer på trening som gjør at han kan få anerkjennelse. Dessuten ville jeg tatt kontakt med guttens mor før jeg tok kontakt med barnevernet.

Skrevet

Dette er grunnen til at datteren min ikke driver med lag/konkurranse sport. (Hun driver med andre idretter).

Så unge barn burde ikke drives av seier og "best" de burde lære å drive seg selv i med og motgang først.

Mannen din suger som trener og han knuser ethvert lite spor denne gutten har av idrettsglede ved å tillate og til og med belønne mobbing!

Skrevet

"Han har løftet laget fra bunnplassering til et av de beste i regionen på de to årene han har hatt som sjefstrener"

Og de er 11 nå?

Her tenker jeg at det er noe alvorlig galt med holdningen til sporten i utgangspunktet. Det skal være lov å være dårlig når man er 11!

Og jeg trodde ikke man rangerte lag før de ble 12. Det gjør de ikke i fotball/håndball i hvert fall. Man spiller kamper og registrerer resultat, men har ingen plassering i ligaen.

Faren kan ha rett, faktisk. Ikke mulig å se på 11-åringer hvem som ikke kan bli god.

Det sagt: Vil ikke gutten spille bandy burde han selvsagt få slippe!

Anonymous poster hash: 32407...5af

Begynner ikke med rangering før 12 år, men det blir arrangert minirunder. Tipper HI mener at de tapte mye tidligere, men vinner det meste av kampene nå..

Men her er det trenerens jobb å sørge for at denne gutten ikke blir fryst ut og mobbet. Som lagleder er laglederkurs obligatorisk og der burde han ha fulgt med på hva man gjør i rollen som lagleder..

Som de andre skriver, er du bekymret for gutten må du melde fra til bv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...