Gå til innhold

omsorgspermisjon - far. Når kan denne tas?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med fødsel har far rett til 14 dagers omsorgspermisjon - kan denne tas på et senere tidspunkt? For eksempel en måned etter fødsel? Babyen er ute, jeg er hjemme i permisjon mens far jobber. Har mast på han at han må ta omsorgspermisjon, han svarer med at han vil og skal søke om dette, men tiden går og nå har det altså gått over en måned etter fødsel. Er det for sent for han å ta omsorgspermisjon nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde omsorgspermisjon i forbindelse med barnefødsel MÅTTE tas ut i de to første ukene etter fødsel. Synes jo det virker logisk egentlig. Men kan ikke regelverket her altså  :cowboy:

Anonymous poster hash: fd8be...7d2
Skrevet

Jeg trodde omsorgspermisjon i forbindelse med barnefødsel MÅTTE tas ut i de to første ukene etter fødsel. Synes jo det virker logisk egentlig. Men kan ikke regelverket her altså :cowboy:

Anonymous poster hash: fd8be...7d2

De må taes ut ifb.med fødsel så de har han tapt nå. Alle har rett på to uker fri men ikke alle har krav på fri med lønn, så mulig det ikke er noe å "tjene" om han tok de heller. Bortsett fra tid med drn nyfødte og mor, som er de den er ment til.

Anonymous poster hash: fd78e...084

Skrevet

Da jeg fikk første var det noe som het nedkomstpermisjon. Dette var to uker han fikk fri etter å ha blitt pappa. Det vanlige er 2 uker uten lønn. Det er også noen arbeidsplasser som har 2 uker med lønn i tillegg til de to ukene uten lønn. Han fikk to uker med lønn og kunne velge om han ønsket de to ukene uten lønn.

Disse to ukene tok han fra og med barnet var 3 uker gammel. Han hadde kunnet tatt disse på et senere tidspukt om han ønsket dette. Etter ønske fra meg tok han de da han tok dem. Det var ingenting som sa at han måtte ta dem fra og med fødsel og to uker frem i tid, og han hadde kunnet tatt dem senere om han ønsket dette.

Detter er riktig nok snart 6 år siden (eldste vår blir 6 år i september), men ut i fra det mine venninne som har fått barn nå nylig sier så er ikke dette forandret på.

Skrevet

man må ta de 2 ukene rett etter fødselen, så han har ikke rett på de ukene nå desverre

Anonymous poster hash: fba74...690
Skrevet

takk for svar.

Skrevet

De må tas rett etter fødsel, men noen arbeidsgivere er greie og lar far vente med å ta dem til kona reiser hjem fra sykehuset. Om man ikke har familierom på sykehuset er det liksom ingen vits at far har permisjon når kona er på sykehuset....

Anonymous poster hash: bb5f3...f15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...