Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har en gutt på 8 år som er undervektig. Han er 140 cm høy og veier 25 kilo. Er det noen som har noen geniale tips til hvordan man på en sunn måte øker kalorimengden? Helst gjennom fast føde? Anonymous poster hash: 4712f...f09
❤lille stjerne❤ Skrevet 14. mai 2014 #3 Skrevet 14. mai 2014 Litt ekstra olje eller smør i alle sauser, på brødskiva ol. Velge de mest energirike variantene av ting. Men det er ofte bare sånn at de er tynne uten at man får gjort noe. Er han frisk? Vokser og trives og er i aktivitet og godt humør?
MammantilNurket Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 - Semulegrøt til kveldsmat eller frokost - Sunt fett som f.eks.i avocado, laks, makrell, oliven osv.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 Mer aktivitet? Muskler veier mer enn fett Anonymous poster hash: 96f3c...a5e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #6 Skrevet 14. mai 2014 Mer aktivitet? Muskler veier mer enn fett Anonymous poster hash: 96f3c...a5e Gutten er i kanonbra form og har stor muskelmasse. Hvilket gjør undervekten mer påfallende. Anonymous poster hash: 4712f...f09
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #7 Skrevet 14. mai 2014 - Semulegrøt til kveldsmat eller frokost - Sunt fett som f.eks.i avocado, laks, makrell, oliven osv. Takk for svar. Dessverre har han en form for spisevegring som følge av medisiner, så han spiser ingen av matvarene du nevnte. Anonymous poster hash: 4712f...f09
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #8 Skrevet 14. mai 2014 Litt ekstra olje eller smør i alle sauser, på brødskiva ol. Velge de mest energirike variantene av ting. Men det er ofte bare sånn at de er tynne uten at man får gjort noe. Er han frisk? Vokser og trives og er i aktivitet og godt humør? Han har utviklet en spiseforstyrrelse i forbindelse med medisiner. Enn så lenge vokser han i lengden men legene er bekymret for vekststopp som følge av underernæringen. Anonymous poster hash: 4712f...f09
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #9 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har også en gutt som er undervektig og sliter litt med mat. Han har fått innvilget næringsdrikker på blå resept som han drikker til frokost og kveldsmat. Lurt å bruke h-melk og andre hele produkter, ingen lettprodukter. Bruk fløte i maten, ekstra smør på brødskiven og rikelig med pålegg. Er det noe han liker å spise? Vi går til ernæringsfysiolog, noe som kanskje kan være nyttig for dere også. Anonymous poster hash: 82967...00b
MammantilNurket Skrevet 14. mai 2014 #10 Skrevet 14. mai 2014 - Semulegrøt til kveldsmat eller frokost - Sunt fett som f.eks.i avocado, laks, makrell, oliven osv. Takk for svar. Dessverre har han en form for spisevegring som følge av medisiner, så han spiser ingen av matvarene du nevnte. Anonymous poster hash: 4712f...f09 Stakkars liten Håper at dere finner en løsning på det. Klem til dere
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #11 Skrevet 14. mai 2014 Er han ikke helt normal da? Nøyaktig like stor som min åtteåring, og han er slank og ser helt normal ut. Anonymous poster hash: 7236d...7af
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #12 Skrevet 14. mai 2014 Er han ikke helt normal da? Nøyaktig like stor som min åtteåring, og han er slank og ser helt normal ut. Anonymous poster hash: 7236d...7af Nei, han ser fryktelig tynn ut med klær, og uten klær stikker beina ut over hele kroppen. Han ser ut som en anoreksipasient med muskler. Han er pr definisjon undervektig når det kommer til forholdet mellom høyde og vekt. Leger og sykehus hadde nok ikke reagert på at han er undervektig hvis han hadde sett frisk ut Anonymous poster hash: 4712f...f09
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #13 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har også en gutt som er undervektig og sliter litt med mat. Han har fått innvilget næringsdrikker på blå resept som han drikker til frokost og kveldsmat. Lurt å bruke h-melk og andre hele produkter, ingen lettprodukter. Bruk fløte i maten, ekstra smør på brødskiven og rikelig med pålegg. Er det noe han liker å spise? Vi går til ernæringsfysiolog, noe som kanskje kan være nyttig for dere også. Anonymous poster hash: 82967...00b Næringsdrivende skal vurderes av sykehuset på neste kontroll om to uker. Jeg hadde et håp om å få til dette med vanlig kost, men siden han går ned i vekt må jeg nok innse at mere hjelp trengs Anonymous poster hash: 4712f...f09
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #14 Skrevet 14. mai 2014 Noen med flere gode forslag? Anonymous poster hash: 4712f...f09
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #15 Skrevet 14. mai 2014 Du sier han har en form for spisevegring, men ikke hvordan. Jeg har ei jente på 9år som varselslampene hos helsesøster alltid ringer hos, men hun er så aktiv at hun forbrenn alt hun får i seg. Slik at vi får ikke opp vekta hennes. Men jeg har i perioder måtte sette mye mat rundt om kring for å prøve å få i henne nok mat. Hun spiser som en hest i perioder og lite i andre, men hun har energi nok til å gjøre det hun gjør så jeg er ikke bekjymrt egentlig. Men hun er fryktelig tynn, ikke bare normal slank men tynn som en strek og mindre enn det. Når det er venner på besøk kutter jeg opp frukt og grønnsaker, og legger litt fint på fat eller bolle og setter ute eller der de er. Jeg kan lage fat med påsmurt pålegg, gjerne litt pyntet eller legger klart pynt ved siden av. Noen ganger er det stas å lunne ta på tomaterr, agurk og paprika selv. Men hovedgrunnen til at jeg gjør dette, er at når naboungene begynner å forsyne seg så forsyner også jenta mi seg. Og hun spiser gjerne mer enn om hun hadde kommet inn for å spise. Stas å spise sammen med de andre, og det er tydeligvis ikke normalt at foreldre gjør slik for de andre ungene syns det er så delig. Idag fylte jeg ett fat med loff med jordbær på, de kom fra skolen og hadde nesten akkurat hatt spisefri så jeg trodde jeg hadde smørt på altfor mye. Jeg hadde planer om å spise litt og det hadde mannen også, men jeg måtte inn og smøre på mere og de maste selv når loffen var tom og tre kurver jordbær hadde forsvunnet. Loff er kanskje ikke sundt, men det var heller ikke meningen. Jeg skulle få hun til å spise, for hun har hatt noen dager nå med lite mat. Og jordbær slår aldri feil (såfremt det ikke blir ofte, så kan ikke lure med det ofte) og sukker har jeg på, også med overlegg. Men mat i andre sammenhenger enn rundt spisebordet går bedre her hvertfall. Eldstejenta hadde matnekt når hun var liten, og løsningen ble frokost på trappa, mating av svaner der hun spiste opp mye av maten vi skulle gi, nistepakke med i sandkasse i hagen osv. Jeg tror kanskje ungene forbinder spisrbordet med mas og kjas om at de må spise, så å få tankene litt bort og gjøre matsituasjonen litt anderledes kan hende hjelper. Anonymous poster hash: 05744...97c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #16 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har også en gutt som er undervektig og sliter litt med mat. Han har fått innvilget næringsdrikker på blå resept som han drikker til frokost og kveldsmat. Lurt å bruke h-melk og andre hele produkter, ingen lettprodukter. Bruk fløte i maten, ekstra smør på brødskiven og rikelig med pålegg. Er det noe han liker å spise? Vi går til ernæringsfysiolog, noe som kanskje kan være nyttig for dere også.Anonymous poster hash: 82967...00b Næringsdrivende skal vurderes av sykehuset på neste kontroll om to uker. Jeg hadde et håp om å få til dette med vanlig kost, men siden han går ned i vekt må jeg nok innse at mere hjelp trengs Anonymous poster hash: 4712f...f09 Gutten her i huset drikker de juicebaserte siden det kun er de han liker, vi har fortalt at de skal gi ekstra krefter noe han også godtar Det finnes også pulver som kan blandes inn i maten, dette går jo også an å prøve. Vi går som sagt til ernæringsfysiolog, og vi har fått råd og tips tilpasset vårt barn Anonymous poster hash: 82967...00b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #17 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har også en gutt som er undervektig og sliter litt med mat. Han har fått innvilget næringsdrikker på blå resept som han drikker til frokost og kveldsmat. Lurt å bruke h-melk og andre hele produkter, ingen lettprodukter. Bruk fløte i maten, ekstra smør på brødskiven og rikelig med pålegg. Er det noe han liker å spise? Vi går til ernæringsfysiolog, noe som kanskje kan være nyttig for dere også.Anonymous poster hash: 82967...00b Næringsdrivende skal vurderes av sykehuset på neste kontroll om to uker. Jeg hadde et håp om å få til dette med vanlig kost, men siden han går ned i vekt må jeg nok innse at mere hjelp trengs Anonymous poster hash: 4712f...f09 Gutten her i huset drikker de juicebaserte siden det kun er de han liker, vi har fortalt at de skal gi ekstra krefter noe han også godtar Det finnes også pulver som kan blandes inn i maten, dette går jo også an å prøve. Vi går som sagt til ernæringsfysiolog, og vi har fått råd og tips tilpasset vårt barn Anonymous poster hash: 82967...00b Takk for råd Anonymous poster hash: 4712f...f09
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #18 Skrevet 14. mai 2014 Du sier han har en form for spisevegring, men ikke hvordan. Jeg har ei jente på 9år som varselslampene hos helsesøster alltid ringer hos, men hun er så aktiv at hun forbrenn alt hun får i seg. Slik at vi får ikke opp vekta hennes. Men jeg har i perioder måtte sette mye mat rundt om kring for å prøve å få i henne nok mat. Hun spiser som en hest i perioder og lite i andre, men hun har energi nok til å gjøre det hun gjør så jeg er ikke bekjymrt egentlig. Men hun er fryktelig tynn, ikke bare normal slank men tynn som en strek og mindre enn det. Når det er venner på besøk kutter jeg opp frukt og grønnsaker, og legger litt fint på fat eller bolle og setter ute eller der de er. Jeg kan lage fat med påsmurt pålegg, gjerne litt pyntet eller legger klart pynt ved siden av. Noen ganger er det stas å lunne ta på tomaterr, agurk og paprika selv. Men hovedgrunnen til at jeg gjør dette, er at når naboungene begynner å forsyne seg så forsyner også jenta mi seg. Og hun spiser gjerne mer enn om hun hadde kommet inn for å spise. Stas å spise sammen med de andre, og det er tydeligvis ikke normalt at foreldre gjør slik for de andre ungene syns det er så delig. Idag fylte jeg ett fat med loff med jordbær på, de kom fra skolen og hadde nesten akkurat hatt spisefri så jeg trodde jeg hadde smørt på altfor mye. Jeg hadde planer om å spise litt og det hadde mannen også, men jeg måtte inn og smøre på mere og de maste selv når loffen var tom og tre kurver jordbær hadde forsvunnet. Loff er kanskje ikke sundt, men det var heller ikke meningen. Jeg skulle få hun til å spise, for hun har hatt noen dager nå med lite mat. Og jordbær slår aldri feil (såfremt det ikke blir ofte, så kan ikke lure med det ofte) og sukker har jeg på, også med overlegg. Men mat i andre sammenhenger enn rundt spisebordet går bedre her hvertfall. Eldstejenta hadde matnekt når hun var liten, og løsningen ble frokost på trappa, mating av svaner der hun spiste opp mye av maten vi skulle gi, nistepakke med i sandkasse i hagen osv. Jeg tror kanskje ungene forbinder spisrbordet med mas og kjas om at de må spise, så å få tankene litt bort og gjøre matsituasjonen litt anderledes kan hende hjelper. Anonymous poster hash: 05744...97c Medisiner har hatt bivirkninger som kvalme og brekninger og han har satt det i forbindelse med mat og spising. Sykehus er involvert, både somatikk og psykiatri. Takk for råd Anonymous poster hash: 4712f...f09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå