Anonym bruker Skrevet 13. mai 2014 #1 Skrevet 13. mai 2014 Hvor lang tid tar det å ta MR av hodet? Skal egentlig få det gjort pga kronisk hodepine, men kvier meg veldig pga klaustrofobi... Har tatt MR av mage/galleveier før og da tok det en time! Syntes det var helt forferdelig og hadde mareritt om det lenge etterpå. Fikk noe beroligende først, men synes ikke det hjalp. Har også hørt at hodet blir spent fast på et eller annet vis når man tar MR av hodet!? Får helt klaus bare av å tenke på det... Anonymous poster hash: 28248...c1e
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2014 #2 Skrevet 13. mai 2014 Det tar ikke så lang tid, og det gikk helt fint for min del (selv om jeg også har litt klaus). Den trommelen er ikke så stor og dekket bare hodet, jeg var ikke inni en sånn lang trommel som dekker hele kroppen ihvertfall... Hele kroppen min lå på en benk på utsiden også var bare hodet inni trommelen. Hodet var heller ikke spent fast, men lå i en liten fordypning om jeg ikke husker feil. Fikk bare beskjed om å ligge rolig. Ble litt svimmel inni der, lå med øynene igjen, men den surringen rundt hodet og kanskje magnetismen også gav en litt svimmel følelse. Jeg personlig synes det gikk veldig fort og greit, mye bedre enn forventet og fryktet. Anonymous poster hash: 1c5bd...c24
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2014 #3 Skrevet 13. mai 2014 Ja, hodet blir spent fast, men du får også en panikk-knapp. Det beste er å lukke øynene hele veien og sørg for sterke nok beroligende på forhånd. Det kan ta opp til 45-60min litt avhengig av type maskin, bilder osv. Jeg fikk helt angst av tanken på det før, men nå har jeg funnet teknikken; lukke øynene før du blir kjørt inn, nok beroligende og drømme seg bort til et annet sted ;-) lykke til! Anonymous poster hash: 2f3c6...270
moota m storebror&lillebror Skrevet 13. mai 2014 #4 Skrevet 13. mai 2014 Når jeg tok MR av hodet tok det ca 20 min. Men det kommer jo litt an på hva og hvor og hvorfor. Spør legen om du er redd
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2014 #5 Skrevet 13. mai 2014 Jeg tok bilder i høst av både hode og nakke og var ikke inne lenger en maks en halv time tilsammen. Tror faktisk det var kortere tid. Hodet mitt ble ikke spent fast, jeg lå med hodet i en sånn uthulet kloss og så satte de en liten "spile-kloss" på ene siden for at hodet skulle ligge helt i ro. Men hadde ingen følelse av å "sitte fast" med hodet. Mage-galleveier mener jeg er en mer omfattende bildeserie, sikkert derfor det tok så lang tid. Da jeg tok MR-bilder av hodet for 20 år siden tok det ganske lang tid og da lå jeg også helt inni trommelen med hele kroppen, men nå tar det ikke så lang tid, og jeg lå heller ikke inne med hele kroppen nå, bare hode og overkroppen. Jeg tenker at lyden gjør at jeg bare flyter avgårde til et sted jeg har lyst til, en varm, solfylt strand med bøldeskvulp, og så ligger jeg i tankene mine og bare nyter solen og varmen Anonymous poster hash: b2733...af9
Temmelig hemmelig Skrevet 13. mai 2014 #6 Skrevet 13. mai 2014 Jeg jobber på MR. Er forskjellig fra sykehus til sykehus hvor mange og lange serier man tar. Hos oss tar en vanlig MR hode utredning 14 minutter. Skal man ha kontrast, utredes for MS, tumor, epilepsi el tar det fort 40 minutter. Du blir liggende med hodet i en coil, denne kan virke litt trang, men på noen av coilene kan man sette speil så man kan se ut i rommet og ikke opp i taket i trommelen. Lykke til, går nok helt fint. Har veldig få pasienter som avbryter pga klaus. Bare informer på forhånd at du har klaus så bruker nok radiografen litt bedre tidtil å forklare og vise deg.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2014 #7 Skrevet 13. mai 2014 Tusen takk for svar alle sammen:) Godt å høre at det vanligvis ikke tar så voldsomt lang tid. Er fortsatt redd, men får vel bare bite tennene sammen, og kanskje ta en litt større dose beroligende denne gangen, hehe Anonymous poster hash: 28248...c1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå