Gå til innhold

Nybakt mor trenger ammeråd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble mamma for 3 dager siden. Melka er kommet og vi er hjemme igjen:)

Det er på natta det ammes hyppigst, og hun ligger i et babynest ved siden av meg i sengen.

Problemet er at på natta ammer det svært lenge, opptil 2-3 timer i slengen. På dagen blir hun mett etter 15-20 min og sover ellers. Jeg sliter med å holde meg våken under ammingen, selv om jeg sitter i senga. Må nesten klype meg i fjeset. Kan jeg sove når han ammer? Hvordan gjør jeg det rent praktisk? Får ikke til å ligge på siden med han mot meg, han forsvinner under meg.

Anonymous poster hash: 24fc9...5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro baby sovner og bruker deg som smukk. Sitt å trykk i hånden til baby, eller foten slik at hun ikke sovner. Kan også hende hun har stort sugebehov og at smukk kan være lurt.

Anonymous poster hash: 87f5e...268

Skrevet

Gratulerer med babyen:)

Ammehjelpen.no har filmklipp med ammestillinger.

Nattamming øker produksjonen, så det er positivt:) Men det blir slitsomt sånn som dere har det nå.

Jeg ligger på siden og ammer, men har ganske fast seng.

Anonymous poster hash: a88e0...8d2

Skrevet

Med så langvarig spising på natten, ville jeg absolutt vurdert samsoving. Min brukte også fryktelig lang tid på å spise, så på natten begynte vi etter hvert med samsoving. Det var supert.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at barnet forsvinner under deg. Men det vi gjør er at jeg ligger i stabilt sideleie mens baby ligger på rygg, men med hodet mot meg. Jeg gir da fra det brystet som er lavest (jeg snur meg rund når jeg byttet bryst).

Samsoving har som sagt fungert veldig bra for oss. Ofte er jeg våken allikevel, men jeg har også mulighet for å lukke øynene og ta en liten blund om jeg blir for trøtt.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 813fe...556

Skrevet

Lær deg å amme liggende. Husk at babyen ikke skal ligge i samme vinkel som når du sitter, og har du store pupper justerer du ved å ligge mer eller mindre på side/rygg, evt små: mer på mage. Vi er fiffig innrettet i forhold til sideamming; en mor (som ikke er ruset) vil aldri legge seg over babyen, så det er helt trygt. Instinktene vinner. Øv litt på dagtid, så har du teknikken inne til natta kommer. Å sitte å amme flere timer for natt er bare hensiktsløst. Venninna mi var overhysterisk og turte ikke ligge. Det endte faktisk med at ungen deisa i gulvet når mora duppa av. Hun lærte seg fort å sideamme. 

Anonymous poster hash: 58aeb...ac1
Skrevet

Det går helt fint å amme liggende. Jeg gjorde det av pur nødvendighet den første tiden (kunne ikke/klarte ikke å sitte), men det høres nesten ut som om ungen bruker deg som smokk. Greit en liten stund, men så må du avvenne det for det vil slite deg ut.

Anonymous poster hash: abc62...3f9
Skrevet

Har prøvd med smokken nå og hun tar den:) håper det hjelper i natt. Når vi ligger på siden så rekker hun ikke opp til brystknoppen, men jeg kan prøve å legge et teppe under henne?:)

Hi

Skrevet

Vi samsov helt fra starten. Babyen min og jeg sov og ammet om hverandre, hun var typen baby som brukte 2-3 timer på hver eneste amming. Jeg var smokken hennes (1 år nå, har aldri vært nødvendig med smokk, eller tommeltott). Jeg la meg aldri på henne da jeg sov om hun diet, det var helt trygt for vår del. Så legg deg ned sideveis, sleng puppen frem, og la henne die så mye hun vil mens du slumrer videre :-) 

Sjekk nettsiden til ammehjelpen, kanskje de har noen kloke råd til liggende amming? Har du store bryster, kan du kanskje klare å legge et pledd mellom deg og baby, så du ruller på pleddet og ikke babyen mens baby ammer?

Anonymous poster hash: e2de8...2a4
Skrevet

Utover kvelden(og sikkert litt utover natten også) er det mindre, men fetere melk, vi spanderer. Men som det blir nevnt, nattamming er supert for produksjonen! Så lenge ingen av dere røyker, drikker eller bruker medisiner skal ikke samsoving være noe problem. Finn deg en god liggestilling for amming og samsov med god samvittighet, husk å bytt side innimellom :) selv opplevde jeg at denne nattammingen var veldig snedig, effektiv lufttørking så man slipper såre nippler :)

Skrevet

Støtter den om å gnu rolig under foten til babyen. Sørg for at hun ikke sovner eller slapper av så mye at hun ikke spiser effektivt. Siden måltidene på dagtid går såpass fort, har hun det tydeligvis i seg!

Skrevet

Takk for gode råd. Prøvde meg på sofaen nå i stad...den er hardere, gikk fint når jeg la bebisen på en dyne så hun kom litt opp:):) var godt å bytte stilling for begynner å bli sååår :(

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...