Gå til innhold

Hjelp! Tanna mi er knekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt plutselig, mens jeg sugde på en halspastill, knekte den bakerste tanna oppe. Det var ikke vondt eller noe, men jeg er bekymret for at det kommer til å bli vondt (og dyrt). Har veldig dårlig munnhygiene (røkt og snust siden 16 års alder, mye søtt og veldig lite tannpuss). Har ikke vært hos tannlege siden ungdomsskolen, og har pusset tennene dårlig (uregelmessig) i over ett år.

Kjenner at det er litt vondt der tanna knekte, tror det er fordi jeg spiste lunsj nettopp.

Hva gjør jeg med tanna? Må jeg til tannlege og hvor mye vil det koste? Hva om jeg ikke har råd (noe jeg ikke har)?

Jeg tror ikke jeg har fått visdomstenner enda. Er 22 år. Har alltid vært litt sen med tennene, både med å få de og miste de.

Anonymous poster hash: 8eeee...5bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir noen tusen kroner i sjekk og reparasjoner. Tipper du må få krone på den ødelagte tannen.

Anonymous poster hash: 5529f...0bf

Skrevet

Neida slett ikke sikkert at du trenger krone. Jeg brakk selv to jeksler tidligere i år, med tanntråd, av alle ting... Du får, hvis ikke det er alt for stor del av tannen som er vekke, fikset det som en vanlig fylling. Selv den tannen min som det gikk størst bit av er enkelt reparert med fylling. Kostet under kr 1000 pr tann. Kom deg til tannlege raskt! Og ta det som en advarsel, du må begynne å pusse tenner!

Anonymous poster hash: e5392...5ee
Skrevet

Jeg har ikke så mye som 1000 kr engang! Jeg lever på ingenting og har ubetalte barnehageregninger og andre regninger. Varsel om utkastelse etc. Søker på jobber og har søkt på sosialstønad, men mer enn til livsopphold får jeg ikke...

Så hva gjør man da?

Skrevet

Du har råtne tenner, ingen jobb, ubetalte regninger og du spør oss hva du skal gjøre?! Her er et forslag: Puss tennene, søk jobb og gi ansvaret for barnet ditt til noen andre.

Ærlig talt, du gidder ikke pusse dine egen tenner og ikke betale barnehageregning. Hvor er barnevernet?

Anonymous poster hash: b57ca...297

Skrevet

Jeg har ikke så mye som 1000 kr engang! Jeg lever på ingenting og har ubetalte barnehageregninger og andre regninger. Varsel om utkastelse etc. Søker på jobber og har søkt på sosialstønad, men mer enn til livsopphold får jeg ikke...

Så hva gjør man da?

Hmm.. Vet ikke helt, men kanskje Nav kan hjelpe deg siden du er i en slik økonomisk situasjon? 

Men hvis skaden på tannen er stor, kan det hende det er bedre å bare trekke den. (siden det var den bakerste jekselen) Og så anbefaler jeg deg heretter til å pusse tennene med fluortannkrem hver dag + fluorskylling.

Anonymous poster hash: 5ee12...360

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Dersom du har veldig lav inntekt så kan du få noe av dette dekt, men det vet tannlegen din om. Ring tannlegen, si det som det er, også tar du det derifra! Dårlig munnhygiene og brekte tenner er ting de ser hver dag :)

Skrevet

Huff da. Dette var ingen hyggelig situasjon. Men tror du kan få dekket dette via NAV. Ring :) Har hørt om flere som har fått dekket dette. Men seriøst...hvorfor har du slurvet med tannhygiene? Tenner er jo det viktigste som vi har :)

Skrevet

Ren idioti fra min side å slurve med tennene. Skal aldri mer gjentas, heretter pusser jeg de to ganger daglig + munnskyll + tanntråd, slik som anbefalt.

Ble straks mindre redd for å ringe tannlegen, takker for svar.

Skrevet

Anonym 5ee her!

Håper du har fått ordnet på det. Og bare for å dytte litt mer på deg, det er ikke bare for ubehaget sin skyld at du bør være nøye med tannhygienen. Du kan faktisk få blant annet alvorlig hjertesykdom av dårlig tannhygiene,

http://www.side2.no/1772737.html

og du må være der for barna dine også i fremtiden. Lykke til og tenk på at det aldri er for sent å begynne!

Anonymous poster hash: e5392...5ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...