Gå til innhold

Uorden

Anbefalte innlegg

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Tror jeg må lufte litt - sliter så veldig med uorden. Jeg får ikke ting gjort og det plager meg.

Huset er rotete - jeg rydder, men det blir like ille. Inni hodet mitt er det rotete og jeg føler jeg ser ut som et takras.

Jeg har ikke ork, ikke energi til å gjøre noe. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og det fortviler meg.

Er dette fordi jeg ikke sover?

Arg mnadag morra het på etterskudd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søvnløshet gjør en uorganisert og evnen til å fullføre blir svekket. Typisk at man rydder litt på kjøkkenet uten å fullføre, går inn i stua og drar ut avisene for å sortere dem, går videre med avisene utover fordi man kommer på at man må sette på en vaskemaskin, går inn på badet for å hente håndklærne og begynner å klippe neglene som hektet seg opp, går tilbake til stua og stønner over avisene...

Sov ut. Lag liste over hva som må gjøres. Tenk over om du har systemer som fungerer og som muliggjør rydding. Krev mer av resten av familien. Gjør ferdig en og en ting. Og sov! 

Skrevet

Det er en ond sirkel jeg kjenner veldig godt - det er uorden fordi man ikke har ork til å begynne, og man får ikke ork fordi det er uorden. Jeg tror for din del at søvn nok er nøkkel til alt, ja. Har du mulighet til å sove borte ei natt? Jeg søkte tilflukt på hybelen til ei venninne da jeg ikke hadde sovet på to år og var på vei til å klikke - sov i tjue timer og våknet uten at det var av skrik og mas - bare våknet, kjente etter at jeg var våken, lå stille på stille rom og våknet sakte til det kjentes ut som det var rett å stå  opp. Søvn er magisk. Hvis du så klarer å organisere at noen har tatt med (mann og) unger ut når du kommer hjem, kan du jo velge å ta en sjau av det verste, men begrens deg til ett område, "nå skal jeg finne igjen roen i DETTE hjørnet". Rot er fælt, enda jeg iflg min sønn aldri har det så ryddig som andre kaller ryddig har jeg også en grense jeg ikke tåler å gå over... føler med deg.

Skrevet

Det er pyton og jeg kjenner til det. Jeg blir syk av lite søvn over noen dager og til slutt sovner jeg bare. Godt jeg ikke var sånn når vi hadde små barn og under lemminga når vi bodde på gård.

Nøkkelen er søvn. Nok søvn. Ikke bare en hel natt, men hele ditt behov. Om du har behov for 20 timer som sug lut eller 10 timer vet bare du. Eller bare du kan finne det ut.

Når du er uthvilt på søvn og generell hviling kommer nok motivasjonen til å gjøre noe hjemme og da benytter du deg av den og får ryddet litt. System og orden og gode vaner gjør at det blir mindre kav og mindre behov for skippertak i rydding.

Skrevet

Søvndeprivasjon er jo en velkjent torturmetode, så at du ikke fungerer optimalt på så lite søvn som du har hatt de siste åra, er jaggu ikke rart.

Kanskje du skulle reise vekk, på hotell, til familie eller en venninne, og bare soooove. Minien din er jo gammel nok til at du kan det, er hun ikke?

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Mini er på vel til en midi, så her er det ikke noe nattforing eller noe slikt. Og for all del - alle bidrar her altså, så det er faktisk mitt eget rot hehe:)

Man blir motløs ja og særlig fordi jeg vil så gjerne få orden på meg selv også. Jeg har overhodet ikke noe mål om verken sylide, sigarett eller supermodell, men jeg føler meg så ukomfortabel med kroppen nå. Den er slapp og dvask rett og slett.

Liste er ikke dumt og prøve å lage rød, gul og grønn kategori. Akkurat som jeg gjør på jobb.. Område for område og hva bør prioriteres. Og imellom slagene får jeg gjøre det jeg liker best; bake!

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Og takk dere snille gode kranglere - en smask, en klem og en kos til dere!!

Skrevet

Åh, jeg tror vi alle kjenner oss igjen i det du beskriver, Helle_Høygir.

Det blir rot i hodet av søvnmangel alene om man ikke skal ha ekstra bekymringer på toppen med barn man må kjempe for.

Som deg søker jeg tilflukt i baking når det røyner på. Det er et fristed og man er opptatt med å skape noe som både smaker godt og som skaper glede også for andre.

Håper du finner en hvilelomme så du kan få hentet deg inn.

Klem!

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg er skrudd sammen litt sånn at jeg må finne solgløtt og positive ting ellers blir alt bare feil. Så det at fastlegen var helt enig med oss og har henvist oss til en av de fremste på minis problemområde og at vi fikk time der til uka er jubel!

Nå er det extra ille med soving siden begge ungene er syke. Så søvnmangel er det ikke bare jeg som har gleden av å ha hehe.

Jeg får ikke vært med på dugnad i bhg, så da trå vi til med kaker i flertall til 17.mai feiringa på fredag. Og da skal bakemoroa jeg fikk levert på hotellet i London testes!

Første boka jeg har bladd i på evigheter er da en baketeknikk bok og lurer på å melde meg på kurs for å lære mer.

Og når huset står på hue, klesvasken tårner og man tror det ikke kunne blitt verre, så kryper det en opp på fanget og vil sitte der og se barnetv. Og så hviskes det; mamma jeg er så glad det er du som er mammaen min.

Sorry Mac - da kan alt i hele verden vente :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...