Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Nå er det alvor... Han er 8 måneder og våkner 3 ganger i løpet av 2 timer gjennom hele natten. Jeg overdriver ikke. Jeg har til og med fått betennelse på hoften fordi jeg kun ligger på siden hele natten og ammer. Jeg har det så vondt og sover så dårlig at det har begynt å påvirke livskvaliteten min ganske mye. Mannen min har vært så snill og sovet i et annet rom til nå, sånn at babyen kan sove med meg. Men nå føler jeg at det er nok. Vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Hvordan i alle dager skal vi klare dette? Hvordan lærer man en baby som ikke sover mer enn en time uten å våkne igjen, å sove alene? Skulle ønske jeg aldri hadde begynt med å samsove.. Anonymous poster hash: 3699f...2a3
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 La mannen sove med babyen slik at han ikke lukter melk av deg? Og få behandling av den hoften din Anonymous poster hash: c0312...632
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 Slutt å samsove, og hold ut skriking noen netter. La mannen fikse det mens du sover på det andre rommet. Anonymous poster hash: 8ffc7...ce7
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #4 Skrevet 12. mai 2014 Spørs om ikke nattavvenning er tingen. Kutt amming og tilby vann og smokk. Blir nok skriking noen netter, men for de aller fleste er det gjort på 3 netter. Tøft når det står på, men så mye bedre når det er over. Anonymous poster hash: 302c8...cb1
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 Du gjør ingenting, og mannen din desto mer Du lukter melk og er den som babyen dier i fra, og derfor vil det nesten være umulig for deg å foreta noen avvenning. Jeg foreslår å legge babyen i egen seng på eget rom og flytte mannen inn dit i noen netter. Hver gang babyen våkner og gråter kan mannen din trøste ham i sengen (nynne lavt, stryke på osv), men ikke løfte babyen opp. Mannen kan ev. tilby babyen litt vann dersom det blir mye skriking slik at babyen ikke er tørst. Jeg er helt i mot å gå fra en baby som skriker og er lei seg, men for å avvenne der ene forelderen er til stede og gir trygghet selv om babyen ikke blir tatt opp (når babyen er over 6-7 mnd gammel). Du på din side må kjøpe ørepropper. Du skal ikke gå inn uansett! Dette må mannen din ta seg av. Anonymous poster hash: 9b2cc...925
Elsker livet Skrevet 12. mai 2014 #6 Skrevet 12. mai 2014 Støtter de andre. Du bytter rom med mannen, han tilbyr vann, og etter den første natta kan han legge babyen i egen seng. Når det har roet seg og babyen sover i i sin egen seng kan både du og mannen sove i samme seng, men uten babyen.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 Synes mannen kan sende deg bort en natt eller to for å sove ut. Barnet vet du har melk og blir nok mer storforlangen når du er i nærheten. Jeg har hatt avlastning om natten når jeg skulle slutte med nattanming. Etter to netter merket vi en voldsom bedring i søvnmønster. Anonymous poster hash: 39656...521
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #8 Skrevet 12. mai 2014 Snakk med helsesøster for gode råd, greit å ha noen på lag når man skal lære barna å sove selv, for det blir nok noen tårer uansett hvordan du velger å gjøre det. Nå er han jo også så stor at han bør klare å kutte ned måltidene også (men jeg skjønner deg godt, vi brukte også puppen som smokk og samsov leeeenge). Du får se på hva du føler er greit for dere, enten kutte helt eller kutte ned antall måltid over tid. Vi valgte å kutte nattamming helt, tilby vann og sitte på rommet til han sovnet. Tok vel 3-4 dager med mye uro før han plutselig sov natta gjennom! Anonymous poster hash: 7eba2...5da
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #9 Skrevet 12. mai 2014 Reis bort på natten i en uke Anonymous poster hash: 824b2...a06
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #10 Skrevet 12. mai 2014 Good luck. Kommer aldri til å glemme den perioden med avvenning.. Puuhh Anonymous poster hash: e5e0e...c7c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #11 Skrevet 12. mai 2014 Bestem dere for at nå skal dere ta denne jobben og vær innstilt på noen netter med lite søvn. Til helgen bytter du og mannen plass, i f.eks to netter samsover pappa med barnet (jeg ville ikke fjernet både puppen og kroppsvarmen/kosen samme natten). Han kan gi litt vann, og smokk, masse kos, nærhet og varme, men ingen mamma og ingen pupp i dobbeltsengen de to nettene. Så flytter dere barnet i egen seng, med pappa på madrass eller i en seng ved siden av sprinkelsengen. Nærhet og trygghet er fremdeles en selvfølge, smokken og vann, pappa som stryker, nynner og roer ned babyen. Ingen mammalukt eller pupp i nærheten. For noen er det gjort på en natt, for andre tar det lenger tid. Dere må være innstilt på å ta kampen. Det blir noen slitsomme netter for pappa som ikke er vant til å ta denne nattevåken, men han overlever. Du kan jo ta barnet i 5-6 tiden om morgenen om det er våkent da så får pappa sove littegranne da, så får han sove på ettermiddagen og legge seg samtidig som barnet. Det er en liten fase bare, slitsom, men det går seg til. Anonymous poster hash: 142aa...23e
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #12 Skrevet 12. mai 2014 Tusen takk for gode råd! Mannen er veldig klar for å komme tilbake til soverommet vårt og vil gjerne ta "kampen". Han ser hvor sliten jeg er og synes synd på meg. Lille gutten vår tar ikke smokk, det hadde jo hjulpet å roe han ned. Ellers vet ikke vi hvor vi skal begynne engang. Skal vi la han gråte? Kan vi ta han opp? Skal vi gå ut av rommet? Trenger han fortsatt melk om natten? Jeg leste svarene deres og fikk svar på noen av disse spørsmålene, men er fortsatt litt usikker på hvordan vi skal gjennomføre dette. Babyen vår er vandt til å bli tatt opp med engang han lager en lyd og blir hysterisk om vi plutselig ikke gjør det. Jeg synes det er forferdelig å la han gråte, men samtidig så orker jeg ikke å være i denne situasjonen lenger. Anonymous poster hash: 3699f...2a3
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #13 Skrevet 12. mai 2014 Vet ikke for eksempel om vi skal la han gråte eller vugge han i søvn hver gang han våkner. Jeg har selvfølgelig ikke lyst at han skal gråte, men om det ikke finnes en annen vei er jeg bare nødt til å ta kampen. Tror det blir jo bare vanskeligere jo eldre han blir... Hi Anonymous poster hash: 3699f...2a3
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #14 Skrevet 12. mai 2014 En 8 mnd gammel unge skal overhodet ikke ligge alene og gråte, men han trenger ikke pupp om natta lenger, det er derfor det er pappa som skal bysse, trøste og kose noen netter nå. Pappa må gjerne holde barnet inntil seg, nynne, kose og være tilstede, dere må først og fremst nå avvenne puppen. Ta et skritt av gangen, for barnet skjønner jo ingenting av dette og vil bli både usikker, redd og fortvilet om det plutselig skal ligge alene i en seng å gråte. Nærhet er viktig på hvert steg av veien... Vi hadde sprinkelsengen inntil dobbeltsengen og lå med armen inn mellom sprinklene og strøk på babyen, bysset og nynnet. Har aldri latt barna føle seg alene og gråte. Anonymous poster hash: 142aa...23e
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2014 #15 Skrevet 12. mai 2014 Enig med ho over her. Barnet skal absolutt få slippe å ligge å gråte, det blir en altfor stor overgang å skulle slutte med pupp OG sove alene på rommet. Én ting av gangen. La mannen din ta jobben så du får hvilt deg(på ryggen!) Han virker som en bra mann som passer på deg og vil ditt beste :-) Tipper det kun tar 2-3 netter før babyen skjønner at her er det ikke melk å få, og roer seg. Han har ikke behov for melk nå lenger, det er kos og trøst han vil ha og puppen din har vært endel av den "vanen". Masse lykke til! Det her går nok veldig fint:-) Anonymous poster hash: 67b88...26a
Mamma_til_2 Skrevet 12. mai 2014 #16 Skrevet 12. mai 2014 Sørge for at gutten er mett og når han legger seg, kjøp smokk og en flaske+ mme ( slik at gutten din kan få litt melk som han vill når han våkner, så lar du mannen ta gutten ett par netter, gutten skal ikke ligge og skrike!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå