Gå til innhold

Litt hjelp av dere Oslokranglere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har allerede brukt opp ferien min i år, så det blir ingen lange turer eller annen ferie enn noen helger på hytta på oss osv i år.

Feriepengene er også brukt opp på ulønnet perm, så budsjettet er skralt.

Samtidig kunne jeg så veldig tenkt meg en liten "jentetur" med veslejenta til Oslo, bare oss to en helg, der vi får riktig kost oss sammen. Gått i byen, besøkt severdigheter, besøkt kjente som bor der osv.

Men, siden jeg da ikke har lappen, hun ikke orker gå milevis osv, så kunne jeg tenkt meg å ikke bo for langt unna byen- eller en plass nær bane/tog/buss. Og det må ikke koste for mye.

Og det er her dere Oslokjente kommer inn- er det noen som kjenner til ok hotell ikke altfor langt fra sentrum som ikke koster flesk? Eller som er plassert slik at det er lett å komme seg ned til byen?

Og hvaslags aktiviteter og severdigheter anbefaler dere for en femåring, som man ikke ender med å blakke seg på?

Tenker at det her sitter så mange fine Oslokranglere som kan gi oss gode tips for en fin mamma-og-miditur. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor du skal bo kan jeg ikke hjelpe deg med, men du må på folkemuseet. Et flott levende museum med folkedansere, bakstekoner og guider som går rett inn i perioden de forteller fra. (Skuespillere) Se på bondegård med dyr, kjøre hest og vogn, smake kaker og kjøpe verdens beste lefser. Ta dere tid til å se på alle bygninger, fra tømmerstuer til bygårder, gamle enerhaugen og apotekhagen. Fine uteområder med mulighet for å ha med mat. Sist, men ikke minst. Syns det var rimelig både å komme inn og kjøre hest og vogn.

Skrevet

Hvor du skal bo kan jeg ikke hjelpe deg med, men du må på folkemuseet. Et flott levende museum med folkedansere, bakstekoner og guider som går rett inn i perioden de forteller fra. (Skuespillere) Se på bondegård med dyr, kjøre hest og vogn, smake kaker og kjøpe verdens beste lefser. Ta dere tid til å se på alle bygninger, fra tømmerstuer til bygårder, gamle enerhaugen og apotekhagen. Fine uteområder med mulighet for å ha med mat. Sist, men ikke minst. Syns det var rimelig både å komme inn og kjøre hest og vogn.

Hvor ligger dette da, og hvordan kommer jeg meg dit? Bodde i Oslo i 4 år, men ikke vært der, ser du, og slettes ikke kjent i severdigheter utenom Frognerparken osv. ;)

Skrevet

Hei.

Du kan ta buss til Folkemuseet ifra Oslo sentrum.  Det er for øvrig flere museer ved Folkemuseet (Bygdøy). Hvis du skal bo i Østensjø bydel, kan jeg anbefale Leos lekeland. T- banen stopper i nærheten. Det gjør 79 bussen også.

Skrevet

Du burde  i alle fall ta med ungen på Teknisk Museum på Kjelsås, det er mitt favorittmuseum i hele Norge (og sier du pip på rett tidspunkt har jeg et årskort å låne ut; da går dere evt to voksne og fire barn gratis inn). Reptilparken er også kjempestas for unger og voksne, ikke for stor, men passe spennende og skummelt interessant - slanger og krokodille og øgler og sånt. Ligger rett over gata for Kunstindustrimuseet, hvor jeg og jentungen har kost oss med å se på kjoler og klesdesign, og funnet ut hvilket porselen vi ville hatt om vi var steinrike, og sett etter designklassikere som finnes hos oss eller bestemor og sånt. Og Holmenkollbanen og -bakken (opp i tårnet) er alltid en vinner.

Jeg vil også anbefale å ta båten fra Rådhuskaia til Bygdøy og gå på Fram, bare kle på dere (dritkaldt museum å gå i sommerklær på ) og på Kon-Tiki som er rett ved siden av.

Og så bare kjøpe med piknikk og spise i parken...

Skrevet

Ref piknik, båt til Hovedøya!! Det er Oslosommerperle, det!

Skrevet

Ville styrt unna de som ligger v Oslo City/Byporten, lite trivelig å starte dagen med utsikt mot plata. Ellers så er jo alt innenfor en T-banetur/buss/trikketur :)

Teknisk Museum og Frognerparken er blant favorittene her i huset, gutta liker også å gå tur på Rådhuset/Aker Brygge for å se på båtene og spise is. Det er en lekeplass der så du kan slappe av med kaffe mens hun får lekt seg litt. 

Ta båten fra vippetangen og til en av øyene om det er finvær! 

Last ned appen fra Ruter så slipper du å tenke på å kjøpe billett på automat. Ikke alle holdeplasse har automat og det er dyrt å kjøpe ombord (T-banen får du ikke kjøpt billett ombord)

I helgene reiser barn gratis på foreldrene sin billett. 

Skrevet

Jeg er enig i at Teknisk Museum og Reptilparken er det morsomste for små mennesker. Mine har ikke likt museene på Bygdøy noe særlig, altså ikke Kon Tiki, Viking eller Folkemuseet. Frognerparken er stas, der er det også et kult lekeområde i tillegg til alle statuene. Og båt fra Vippetangen til Hovedøya eller Langøyene :)

Hoteller vet jeg dessverre lite om. 

Skrevet

Kjøper du 24-timersbilletter kjører du alt du vil av båt, buss, bane, trikk.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Av litt mindre ting så er det stas her å gå på arkaden og kjøpe is - der er funky frozen yoghurt eller is ut av veggen butikken. Velger is selv og topping og alt. Moro også for a mor!

Hvis du har Aftenposten abonnement, så er det endel rabatter å hente der. Det er noe som heter oslopass også som gir en god del rabatter; tror det står om det her:

http://www.visitoslo.com/no/oslo-for-deg/barnas-oslo/

Skrevet

Tusen takk for linker, tips og råd. :)

Jeg tenker at jeg må velge det mest barnevennlige, og det som er enklest å komme seg til, samt noe man kan gjøre selv om det skulle bli elendig vær. Og så har jeg ei lita ei som ikke er så glad i å gå alt for langt, og ikke minst som må på do i tide og utide. Så jeg må tenke på toalett-tilgang på veien også. ;)

Dessuten, hun er veldig lite storforlangende, så hun synes alt er spennende. Pr nå heller vi mot Teknisk Museum og Frognerparken, og kanskje en rusletur på Karl Johan for å se Slottet. :)

Men vi får se, det er "oppe i lufta" pr nå, jeg vet jo ikke om vi har råd i det hele tatt. Skal sjekke flybilletter og priser etter hvert, så får vi se- men det hadde jo vært moro å få til, snuppa mi fortjener det :)

Skrevet

Oslotur er kos! Vi har hatt et par med vår 5 åring Ila siste året. Hun anbefaler:

- Lekeplass på Aker Brygge med påfølgende is, gjerne på Paradis på Tjuvholmen (litt lenger ut, over brua). På Tjuvholmen er det også en bekk som er kjekk og hoppe over, og det er gøyale skulpturer rundt Astrup Fearnley. Helt ytterst på holmen er det en liten strand med skulpturfigurer man kan klatre på.

- Trikk! Eksotisk og gøy. Går en ved Aker Brygge som går til Majorstuen og forbi Vigelandsparken den ene veien. Lurer på om den går til Teknisk den andre veien? (Buss 54 fra Tjuvholmen går i allefall til Teknisk)

- Vaktskifte ved slottet. Det var rart det, og det fulgte tusen koffor spøtsmål :)

- Teknisk museum (den ene tingen hun har sagt hun vil gjøre igjen), MEN har dere vært en del på Vitenfabrikken så kan det bli nedtur, mye eldre og en del de samme tingene.

- Glazed & amuced på Løkka, maling på keramikk. Veldig kos aktivitet, men avhenger at du har noen lokale som kan hente det dere har produsert etter brenning en ukes tid etterpå... Ellers er jo Løkka i seg selv koselig.

Vi må tilbake, for vi har ennå ikke fått med oss Vigeland og dukketeater på Trikkestallen.

Typiske foretningshoteller har gjerne billig overnatting i helgene. Vi har ved et tilfelle bod på et Thon hotell bak Aker Brygge (Vika), rolig uten restaurant og bar med veldig god frokost. Fler slike hotellet i det området, bl.a Scandic tror jeg.

Ellers kan prompetur anbefales! Det krever at man leser Doktor Proktors prompepulver først. Så kan man se filmen, gå på Nationaltheatret og på proktortur (hver lørdag kl 11 foran Stortinget). Det er også en D.D.S.Ø.I.F utstilling på festningen. Oslo har Proktorfeber!

Har vært på Reptilparken og likte ikke. Men det er lenge siden, tror de har fått bedre lokaler siden da.

Ruter app funker supert! Blir det minst 3 turer lønner det seg med dagsbillett.

God tur! :)

Skrevet

- Glazed & amuced på Løkka, maling på keramikk. Veldig kos aktivitet, men avhenger at du har noen lokale som kan hente det dere har produsert etter brenning en ukes tid etterpå... Ellers er jo Løkka i seg selv koselig.

Dette stedet har jeg ikke hørt om, og det er definitivt noe min datter ville elsket. Tusen takk for tips :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Tråden er redigert for innlegg som strider mot forumets regler for kjøp og salg.

UndrendeUllteppe

Brukermoderator

Skrevet

Tråden er redigert for innlegg som strider mot forumets regler for kjøp og salg.

UndrendeUllteppe

Brukermoderator

Oj det visste jeg ikke at ikke var lov! Beklager!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

UndrendeUllteppe

Brukermoderator

Oj det visste jeg ikke at ikke var lov! Beklager!

Det går helt fint :)

UndrendeUllteppe

Brukermoderator

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...