Gå til innhold

AAP/sosialstødnad og kontantstøtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på om det er noen her som vet om man får kontantstøtte selv om man går på enten AAP eller får sosialstødnad?

Anonymous poster hash: 18c8c...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mors/fars aktivitet har ingenting å si.

Kravet for å få kontantstøtte er at barnet er mellom 13 og 23 mnd og ikke har barnehageplass.

Anonymous poster hash: bbe87...f3c
Skrevet

Sant som hun over her sier, men ks vil regnes som inntekt og du vil få mindre sosialhjelp.

Anonymous poster hash: f2a2f...b34

Skrevet

jeg lurer på om det er noen her som vet om man får kontantstøtte selv om man går på enten AAP eller får sosialstødnad?

ja, men du må kunne delta i tiltak om du går på AAP. at du ikke har barnepass er ikke gyldig grunn

Anonymous poster hash: 9ce13...3da

Skrevet

takk for svar. jeg haaater å spørre om slike ting. men, jeg burde vel få vite hvordan muligheter jeg har, selvom jeg synes det er ufattelig flaut...

du som sa at man får KS så lenge barnet ikke går i bhg. er det slik at man må søke om bhg plass og ikke få plass for å få KS eller kan man selv velge å ikke søke bhg? jeg skal uansett gå hjemme med barnet til det er 3år. med eller uten støtte.

Skrevet

jeg lurer på om det er noen her som vet om man får kontantstøtte selv om man går på enten AAP eller får sosialstødnad?Anonymous poster hash: 18c8c...19b

ja, men du må kunne delta i tiltak om du går på AAP. at du ikke har barnepass er ikke gyldig grunn Anonymous poster hash: 9ce13...3da

jeg er alt i tilltak, og prøver ikke å sno meg unna på noen måter..

Skrevet

takk for svar. jeg haaater å spørre om slike ting. men, jeg burde vel få vite hvordan muligheter jeg har, selvom jeg synes det er ufattelig flaut...

du som sa at man får KS så lenge barnet ikke går i bhg. er det slik at man må søke om bhg plass og ikke få plass for å få KS eller kan man selv velge å ikke søke bhg? jeg skal uansett gå hjemme med barnet til det er 3år. med eller uten støtte.

Trenger ikke å ha søkt om plass og fått avslag nei.

Sjekk betingelser på nav.no under fanen Familie

Anonymous poster hash: bbe87...f3c

Skrevet

Kontantstøtte deles ut til de som har unge mellom 13 og 23 månder som ikke går i barnehage som er støttet av staten. Har du dagmamma, plass i barnehage uten støtte av staten eller går hjemme at du krav på KS.

Min minste ble 1 å i juni, og plassen hun hadde fått i barnehage startet 17. august. Jeg søkte og fikk invilget KS for juli og august. Dette er 4 år siden, kan være noe forrandringer her.

En venninne av meg fikk ikke barnehage plass, hun fikk KS fra og med måneden etter at barnet ble 1 år og kommer til å ha det til barnet starter i barnehage.

En annen venninne av meg har ikke søkt om barnehageplass. Hun har søkt og kommer til å motta KS fra med måneden etter fylt 1 år og frem til neste år en gang når minien hennes skal i barnehage.

Anonymous poster hash: 8277f...a8e
Skrevet

Jeg finner det interessant at du i en og samme tråd sier du skal gå hjemme med barnet til det er 3 år samtidig som du blander inn aap og sosialstønad.. Håper virkelig at du skjønner at hverken sosialstønad eller aap er stønad for å valgfritt gå hjemme med barn frem til man ønsker at det begynner i barnehage.

Ønsker du at barnet ikke skal i barnehage og være hjemme med barnet får du ta kostnadene ved det selv, for både ved aap og sosialstønad stilles det mange krav og sosialstønad er en siste utvei for dem som absolutt ikke har andre valg..... Skremmende... 

Anonymous poster hash: 240d4...2b1
Skrevet

Jeg finner det interessant at du i en og samme tråd sier du skal gå hjemme med barnet til det er 3 år samtidig som du blander inn aap og sosialstønad.. Håper virkelig at du skjønner at hverken sosialstønad eller aap er stønad for å valgfritt gå hjemme med barn frem til man ønsker at det begynner i barnehage.Ønsker du at barnet ikke skal i barnehage og være hjemme med barnet får du ta kostnadene ved det selv, for både ved aap og sosialstønad stilles det mange krav og sosialstønad er en siste utvei for dem som absolutt ikke har andre valg..... Skremmende...  Anonymous poster hash: 240d4...2b1

jeg er jo ikke i jobb å har "plan" om å begynne på AAP.. jeg er i AAP og kommer mest sannsynlig til å gå over til ufør iløpet av året..

og det er så klart ikke noen ønsker!!! og med tanke på at jeg vet, at jeg ikke kommer til å gå tilbake til 100% stilling på noen år, så kan jeg planlegge litt.

Skrevet

Er det aktivitetsplanen din? Aap? Ikke noe tiltak for å vurdere arbeidsevnen? Regner med du er max i 30- åra. Skal de gå igjennom en uføre- sak uten en vurdering av restarbeidsevne på ei ung kvinne må hun være meeeget syk. Når du samtidig sier du ikke kommer til å gå tilbake til 100% stilling på NOEN år, kan jeg heller ikke skjønne hvordan det blir vurdert at tilstanden din kan være varig. Og ved uføre skal det også vurderes uføregrad. Du tror at det er mulig for ei kvinne i 30 årene å få uføre uten tiltak samtidig som du er ufør i noen år fordi du ikke kan arbeide 100%. Kanskje du har en restarbeidsevne på 50%? Skjønner ikke helt dette her? Ikke ha for høye forhåpninger med de planene, da....

Skrevet

Man trenger IKKE å være i tiltak for å få sosialstønad. Jeg har gått på sosialstønad i snart 2 år. NAV har prøvd noen ganger å få meg på kurs eller praksisplass. Men det går ikke da jeg har barn hjemme som ikke går i Bhg og barn som kommer hjem fra skolen. Jeg har nektet alle tiltak og ja de på NAV blir litt sure, men som saksbehandleren min sa, de kan ikke nekte meg penger siden jeg har barn. :)

Kontantstøtten går dessverre som inntekt så du får da mindre i sosialstønad. Men ja du kan fint motta begge deler samtidig. Lykke til. :)

Anonymous poster hash: 46cf5...652

Skrevet

Man trenger IKKE å være i tiltak for å få sosialstønad. Jeg har gått på sosialstønad i snart 2 år. NAV har prøvd noen ganger å få meg på kurs eller praksisplass. Men det går ikke da jeg har barn hjemme som ikke går i Bhg og barn som kommer hjem fra skolen. Jeg har nektet alle tiltak og ja de på NAV blir litt sure, men som saksbehandleren min sa, de kan ikke nekte meg penger siden jeg har barn. :)

Kontantstøtten går dessverre som inntekt så du får da mindre i sosialstønad. Men ja du kan fint motta begge deler samtidig. Lykke til. :)

Ja, det var jo noe å være stolt over og sette smiletegn etter.....

Plutselig er det så tydelig dette med sosial arv og jeg tenker på barna dine som vokser opp og lærer at det er helt greit å snylte på staten.

Men til deg HI, kontantstøtte får alle som ikke bruker kommunal barnehage. Om du f.eks bruker bestemor som barnevakt når du følger opp tiltakene i oppfølgingsplanen din har du krav på kontantstøtte.

Anonymous poster hash: 73a0e...569

Skrevet

Er det aktivitetsplanen din? Aap? Ikke noe tiltak for å vurdere arbeidsevnen? Regner med du er max i 30- åra. Skal de gå igjennom en uføre- sak uten en vurdering av restarbeidsevne på ei ung kvinne må hun være meeeget syk. Når du samtidig sier du ikke kommer til å gå tilbake til 100% stilling på NOEN år, kan jeg heller ikke skjønne hvordan det blir vurdert at tilstanden din kan være varig. Og ved uføre skal det også vurderes uføregrad. Du tror at det er mulig for ei kvinne i 30 årene å få uføre uten tiltak samtidig som du er ufør i noen år fordi du ikke kan arbeide 100%. Kanskje du har en restarbeidsevne på 50%? Skjønner ikke helt dette her? Ikke ha for høye forhåpninger med de planene, da....

jeg er alt i et opplegg for å vurdere arbeidsevnen min. og jeg har i samtale med nav og leger fått beskjed om at det er den retningen vi går i nå da jeg har vørt 6år på AAP. og det er egentlig en maks grense på 4år der. men jeg har lnsket å prøve å komme ut i jobb i større stillinger osv, uten at det har vært gjennomfør bart. så JEG må snart innse å tygge i det meeeget sure eplet og innse at jeg havner mest sannsynlig på ufør!..

var forresten ikke dette jeg lurte på. og dere har ingen forutsetning til å si noe som helst om jeg kommer til å havne på det ene eller det andre tiltaket!..

burde igrunn si seg selv, at det er bare tåpelig å utale seg noe om hva slags tiltak jeg havner på eller ikke..

Skrevet

jeg er alt i et opplegg for å vurdere arbeidsevnen min. og jeg har i samtale med nav og leger fått beskjed om at det er den retningen vi går i nå da jeg har vørt 6år på AAP. og det er egentlig en maks grense på 4år der. men jeg har lnsket å prøve å komme ut i jobb i større stillinger osv, uten at det har vært gjennomfør bart. så JEG må snart innse å tygge i det meeeget sure eplet og innse at jeg havner mest sannsynlig på ufør!..

var forresten ikke dette jeg lurte på. og dere har ingen forutsetning til å si noe som helst om jeg kommer til å havne på det ene eller det andre tiltaket!..

burde igrunn si seg selv, at det er bare tåpelig å utale seg noe om hva slags tiltak jeg havner på eller ikke..

Jeg har jo ikke sagt noe om hvilket tiltak du skal på. Sist gang jeg sjekket var ikke uførestønad eller aap noe tiltak om det er dette du mener... Når du først sier du har plan om å begynne på aap høres det vel ikke akkurat ut som du har hatt stønaden så veldig lenge? Dessuten ble aap innført i 2010 så du kunne uansett ikke hatt denne ytelsen mer enn litt over 4 år pr i dag. AAP kan du dessuten ha i 10 år over max dersom du ennå ikke er ferdig avklart, det må bare begrunnes og det må være aktive tiltak i planen.

Når du først sier du ikke er i tiltak for så å si at du er i et tiltak for å få vurdert arbeidsevnen din i neste innlegg såehhh, ikke så rart jeg lurer? Du uttrykker deg litt tvetydig.... Uansett, kontantstøtte kan du få uavhengig av hva du gjør, så lenge barnet sitt ikke går i bhg. med statlig driftstilskudd..

Skrevet

Wow... Ja, smilefjes og greier. Neiatte det er så stas å livnære seg på sossialen atte!!! 😃😃😃

Skrevet

Wow... Ja, smilefjes og greier. Neiatte det er så stas å liInære seg på sossialen atte!!! 😃😃😃

Bedre enn å gå på jobb hver dag, stresse for å rekke hjem, stresse for å rekke alt annet. Trives veldig godt med å gå hjemme og vi klare oss veldig fint på de pengene jeg får fra NAV. :D :D :D :D :D

Skrevet

Bare til opplysning: en plan under AAP kan være så "enkelt" som behandling hos fysioterapeut 1 gang i uken x ant mnd frem i tid, hvis det er det som er det mest hensiktsmessige. Utredning av sykdom er annen ting og som kan ta lang tid. Derfor kan enkelte planlegge at de ikke har behov for barnehageplass en stund frem i tid.

Anonymous poster hash: 8718a...028
Skrevet

Bare til opplysning: en plan under AAP kan være så "enkelt" som behandling hos fysioterapeut 1 gang i uken x ant mnd frem i tid, hvis det er det som er det mest hensiktsmessige. Utredning av sykdom er annen ting og som kan ta lang tid. Derfor kan enkelte planlegge at de ikke har behov for barnehageplass en stund frem i tid.

Tusen takk for den svært oppklarende opplysningen! 😉

Skrevet

Tusen takk for den svært oppklarende opplysningen!

Det var da så lite.

Skrevet

AAP er en trygdeytelse, det er inntektskompensasjon for de som ikke kan ta lønnet arbeid pga sykdom. Den varierer i størrelse ut fra de opptjente rettigheter du måtte ha.

Der er det krav om aktivitet eller behandling, hvor omfattende aktivitetskravet er, eller behandlingen du må gå på kommer an på varierer stort. Det er langt fra sikkert at det er så omfattende at det fordrer barnehageplass. Det er saksbehandler på NAV sammen med lege eller annen behandler som avgjør dette sammen med deg.

Om du er nære en uførepensjon, så vil jeg tro at du har mottatt AAP en stund, og at du har gjennomført aktuelle tiltak/behandlinger allerede, eller at du har en så pass alvorlig diagnose at de ikke ser på det som hensiktsmessig å kreve noe mer av deg frem til uførepensjonen er på plass.

Som sagt er AAP er inntektskompensasjon for de som ikke kan delta i yrkeslivet på lik linje som alle andre pga helsebegrensninger. Størrelsen på denne inntektskompensasjonen varierer med dine opptjente rettigheter, mener at spennet er sånn ca fra 12.000,- til 25.000,- per måned. Alt etter hva du har betalt inn.

Sosialhjelp er en annen type stønad, det er ikke en trygdeytelse, det er en stønad basert på utgiftsprinsippet, at enhver skal ha nok til å dekke sine nødvendige utgifter. Hva som regnes som nødvendige utgifter blir definert av sosialdepartementet, fylkesmennene og kommunen du bor i. Her er det kommunale forskjeller.

Mange som mottar AAP har så lav sats, at de trenger supplering fra NAV sitt kommunale budsjett. Det er også et aktivitetskrav ved sosialhjelp, men bare når man anser det som hensiktsmessig, og forholdsmessig. Det er tvilsomt at sosialkontoret kommer med et aktivitetskrav som overstiger det som AAP saksbehandler og lege har blitt enige om i samarbeid med klienten.

Ved utregning av sosialhjelp vi de nok se på kontantstøtte som inntekt, og heller trekke fra nødvendige utgifter til barnepass, men det finnes kommuner som holder hele kontantstøtten og barnetrygden utenfor inntektsberegningen, som et tiltak for å bekjempe barnefattigdom. Det er også gjerne gjort slik av effektivitetshensyn, at kontoret ikke skal oversvømmes med ekstra søknader for alt barna til mottakerene trenger, at man sier at dette er inntektene man har pga barnet ment å dekke.

Så svaret blir, om du mottar aap, supplerende sosialstønad, sosialstønad alene, eller uførepensjon så kan du fremdeles motta kontantstøtte. Som folk ovenfor har sagt, er eneste begrensningen så lenge du er medlem av folketrygden og oppholder deg i riket, at du har subsidiert barnehageplass til barnet.  

Du får her ufortjent mye pes om aktivitet fra de andre dibberene. De kjenner ikke din sak, og hvor langt du er kommet i AAP løpet ditt. Det er også en kjennsgjerning at mange blir gående på AAP i påvente av ferdigbehandlet uførepensjon pga svak kapasitet ved det enkelte NAV kontor. En langtidssykemelding hos saksbehandler, kan føre til en lengre utsettelse av uføresaken.

Anonymous poster hash: c9bad...fd7
Skrevet

AAP er en trygdeytelse, det er inntektskompensasjon for de som ikke kan ta lønnet arbeid pga sykdom. Den varierer i størrelse ut fra de opptjente rettigheter du måtte ha.

Der er det krav om aktivitet eller behandling, hvor omfattende aktivitetskravet er, eller behandlingen du må gå på kommer an på varierer stort. Det er langt fra sikkert at det er så omfattende at det fordrer barnehageplass. Det er saksbehandler på NAV sammen med lege eller annen behandler som avgjør dette sammen med deg.

Om du er nære en uførepensjon, så vil jeg tro at du har mottatt AAP en stund, og at du har gjennomført aktuelle tiltak/behandlinger allerede, eller at du har en så pass alvorlig diagnose at de ikke ser på det som hensiktsmessig å kreve noe mer av deg frem til uførepensjonen er på plass.

Som sagt er AAP er inntektskompensasjon for de som ikke kan delta i yrkeslivet på lik linje som alle andre pga helsebegrensninger. Størrelsen på denne inntektskompensasjonen varierer med dine opptjente rettigheter, mener at spennet er sånn ca fra 12.000,- til 25.000,- per måned. Alt etter hva du har betalt inn.

Sosialhjelp er en annen type stønad, det er ikke en trygdeytelse, det er en stønad basert på utgiftsprinsippet, at enhver skal ha nok til å dekke sine nødvendige utgifter. Hva som regnes som nødvendige utgifter blir definert av sosialdepartementet, fylkesmennene og kommunen du bor i. Her er det kommunale forskjeller.

Mange som mottar AAP har så lav sats, at de trenger supplering fra NAV sitt kommunale budsjett. Det er også et aktivitetskrav ved sosialhjelp, men bare når man anser det som hensiktsmessig, og forholdsmessig. Det er tvilsomt at sosialkontoret kommer med et aktivitetskrav som overstiger det som AAP saksbehandler og lege har blitt enige om i samarbeid med klienten.

Ved utregning av sosialhjelp vi de nok se på kontantstøtte som inntekt, og heller trekke fra nødvendige utgifter til barnepass, men det finnes kommuner som holder hele kontantstøtten og barnetrygden utenfor inntektsberegningen, som et tiltak for å bekjempe barnefattigdom. Det er også gjerne gjort slik av effektivitetshensyn, at kontoret ikke skal oversvømmes med ekstra søknader for alt barna til mottakerene trenger, at man sier at dette er inntektene man har pga barnet ment å dekke.

Så svaret blir, om du mottar aap, supplerende sosialstønad, sosialstønad alene, eller uførepensjon så kan du fremdeles motta kontantstøtte. Som folk ovenfor har sagt, er eneste begrensningen så lenge du er medlem av folketrygden og oppholder deg i riket, at du har subsidiert barnehageplass til barnet.

Du får her ufortjent mye pes om aktivitet fra de andre dibberene. De kjenner ikke din sak, og hvor langt du er kommet i AAP løpet ditt. Det er også en kjennsgjerning at mange blir gående på AAP i påvente av ferdigbehandlet uførepensjon pga svak kapasitet ved det enkelte NAV kontor. En langtidssykemelding hos saksbehandler, kan føre til en lengre utsettelse av uføresaken.

Pes? Hun sier jo først at hun har plan om å BEGYNNE på AAP. Det er jo først senere hun sier at hun har hatt stønaden lenge. ..

Skrevet

Om du er nære en uførepensjon, så vil jeg tro at du har mottatt AAP en stund, og at du har gjennomført aktuelle tiltak/behandlinger allerede, eller at du har en så pass alvorlig diagnose at de ikke ser på det som hensiktsmessig å kreve noe mer av deg frem til uførepensjonen er på plass.

Pes? Hun sier jo først at hun har plan om å BEGYNNE på AAP. Det er jo først senere hun sier at hun har hatt stønaden lenge. ..

Får oppklare litt igjen...

"jeg er jo ikke i jobb å har "plan" om å begynne på AAP.. jeg er i AAP og kommer mest sannsynlig til å gå over til ufør iløpet av året.."

Det kan forstås slik: Hun er ikke i jobb med en plan om å begynne på AAP. (Hun jobber ikke samtidig som hun klekker ut en plan i arbeidstida om å begynne på AAP.) Hun ER allerede i AAP. Kommer senere i år mest sannsynlig til å gå over til uføretrygd.

Skrevet

AAP er en trygdeytelse, det er inntektskompensasjon for de som ikke kan ta lønnet arbeid pga sykdom. Den varierer i størrelse ut fra de opptjente rettigheter du måtte ha.Der er det krav om aktivitet eller behandling, hvor omfattende aktivitetskravet er, eller behandlingen du må gå på kommer an på varierer stort. Det er langt fra sikkert at det er så omfattende at det fordrer barnehageplass. Det er saksbehandler på NAV sammen med lege eller annen behandler som avgjør dette sammen med deg.Om du er nære en uførepensjon, så vil jeg tro at du har mottatt AAP en stund, og at du har gjennomført aktuelle tiltak/behandlinger allerede, eller at du har en så pass alvorlig diagnose at de ikke ser på det som hensiktsmessig å kreve noe mer av deg frem til uførepensjonen er på plass.Som sagt er AAP er inntektskompensasjon for de som ikke kan delta i yrkeslivet på lik linje som alle andre pga helsebegrensninger. Størrelsen på denne inntektskompensasjonen varierer med dine opptjente rettigheter, mener at spennet er sånn ca fra 12.000,- til 25.000,- per måned. Alt etter hva du har betalt inn.Sosialhjelp er en annen type stønad, det er ikke en trygdeytelse, det er en stønad basert på utgiftsprinsippet, at enhver skal ha nok til å dekke sine nødvendige utgifter. Hva som regnes som nødvendige utgifter blir definert av sosialdepartementet, fylkesmennene og kommunen du bor i. Her er det kommunale forskjeller.Mange som mottar AAP har så lav sats, at de trenger supplering fra NAV sitt kommunale budsjett. Det er også et aktivitetskrav ved sosialhjelp, men bare når man anser det som hensiktsmessig, og forholdsmessig. Det er tvilsomt at sosialkontoret kommer med et aktivitetskrav som overstiger det som AAP saksbehandler og lege har blitt enige om i samarbeid med klienten.Ved utregning av sosialhjelp vi de nok se på kontantstøtte som inntekt, og heller trekke fra nødvendige utgifter til barnepass, men det finnes kommuner som holder hele kontantstøtten og barnetrygden utenfor inntektsberegningen, som et tiltak for å bekjempe barnefattigdom. Det er også gjerne gjort slik av effektivitetshensyn, at kontoret ikke skal oversvømmes med ekstra søknader for alt barna til mottakerene trenger, at man sier at dette er inntektene man har pga barnet ment å dekke.Så svaret blir, om du mottar aap, supplerende sosialstønad, sosialstønad alene, eller uførepensjon så kan du fremdeles motta kontantstøtte. Som folk ovenfor har sagt, er eneste begrensningen så lenge du er medlem av folketrygden og oppholder deg i riket, at du har subsidiert barnehageplass til barnet.Du får her ufortjent mye pes om aktivitet fra de andre dibberene. De kjenner ikke din sak, og hvor langt du er kommet i AAP løpet ditt. Det er også en kjennsgjerning at mange blir gående på AAP i påvente av ferdigbehandlet uførepensjon pga svak kapasitet ved det enkelte NAV kontor. En langtidssykemelding hos saksbehandler, kan føre til en lengre utsettelse av uføresaken.Anonymous poster hash: c9bad...fd7

Får oppklare litt igjen... "jeg er jo ikke i jobb å har "plan" om å begynne på AAP.. jeg er i AAP og kommer mest sannsynlig til å gå over til ufør iløpet av året.." Det kan forstås slik: Hun er ikke i jobb med en plan om å begynne på AAP. (Hun jobber ikke samtidig som hun klekker ut en plan i arbeidstida om å begynne på AAP.) Hun ER allerede i AAP. Kommer senere i år mest sannsynlig til å gå over til uføretrygd. Anonymous poster hash: 8718a...028

Helt riktig! men, klønete skrevet av meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...