Gå til innhold

SA, eller bare mens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp en artikkel der de skrev at 1/5 graviditeter ender i SA, og da er også sjansen stor for at de fleste kvinner i fruktbar alder opplever en SA, enten de vet om graviditeten eller ikke. 

Jeg har kun hatt mensen 11-12 ganger i mitt liv, så jeg er ikke så dreven på dette, og vet faktisk ikke helt hvordan mensen skal være. Selv om det ikke er vesentlig, lurer jeg på om jeg har hatt en SA. 

Jeg har hormonspiral, og ca. et år etter at jeg fikk den begynte jeg å blø. I forhold til tidligere fikk jeg vondt i ryggen, nesten som svake rier. Konkluderte da med at det kanskje var mensensmerter? Har hverken opplevd dette før eller etterpå. Men på slutten kom det ut "klumper" (sorry for detaljer). Det så bare ut som koaguler blod, og klumpene var fra ca. like stor som en peanøtt, til ca. på størrelse med paranøtt. Bare for å sammenligne :P 

Sluttet å blø etter ca. 2 uker. Spørsmålet er da om dette kanskje var en SA, eller er det vanlig at mensen kan være sånn også? 

Anonymous poster hash: 4e543...eb8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan svare? 

Skrevet

Fullt mulig at du opplevde en SA, ja. Ett par av mine aborter har fortont seg omtrent slik. 

Men, både mens og aborter kan variere svært mye fra gang til gang, og person til person. Og mange ganger vet man ikke helt forskjellen. Er man ikke prøver og tester man ikke er det jo enda verre å finne ut om det er det ene eller det andre. Selv har jeg en tilstand (som vises ved antistoffer i blodet) som legene mener ble utløst av en abort jeg må ha hatt før mitt første kjente, fullførte svangerskap, når tilstanden ble avdekket. Og jeg må ærlig si at det aner jeg ingenting om. I ungdomstida hadde jeg rett og slett ikke kontroll på denslags, og kan godt hatt en tidlig abort. Og det gjelder nok fler enn meg. 

Skrevet

Fullt mulig at du opplevde en SA, ja. Ett par av mine aborter har fortont seg omtrent slik. 

Men, både mens og aborter kan variere svært mye fra gang til gang, og person til person. Og mange ganger vet man ikke helt forskjellen. Er man ikke prøver og tester man ikke er det jo enda verre å finne ut om det er det ene eller det andre. Selv har jeg en tilstand (som vises ved antistoffer i blodet) som legene mener ble utløst av en abort jeg må ha hatt før mitt første kjente, fullførte svangerskap, når tilstanden ble avdekket. Og jeg må ærlig si at det aner jeg ingenting om. I ungdomstida hadde jeg rett og slett ikke kontroll på denslags, og kan godt hatt en tidlig abort. Og det gjelder nok fler enn meg. 

Ok, tusen takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...