Gå til innhold

9 av 10 celler i menneskekroppen er ikke egene celler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 av 10 celler i menneskekroppen er ikke egene celler.  Jeg ble sjokkert når jeg først fikk vite dette.  Denne opplysning forandred hvordan jeg ser på livet og kropp. Lurer på hvor kjent andre er med denne opplysningen?

Anonymous poster hash: 1b5ca...5ac
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg visste tallet var enormt, men ikke akkurat. Har du link?

Det viser jo at det er dessto viktigere å ha en balansert bakterieflora i mage/tarm og kroppen generelt for et velfungerende immunforsvar og næringsopptak.

Menneskekroppen er fantastisk fascinerende :D

Anonymous poster hash: e4890...41f
Skrevet

Ha-ha... you'll never walk alone får plutselig en ny mening :P

Skrevet

Jeg viste det, men fikk presentert forholdet annerledes enn du, uten jeg husker det i farta. Egentlig ikke så veldig sjokkerende med tanke på differansen i størrelsen på bakterier og menneskeceller, i tillegg til den enorme kapasiteten til å formere seg.

Anonymous poster hash: 92952...f4b

Skrevet

skjønner ikke helt hva du mener jeg... selve kroppen er jo dine celler, hele organismen og dens innhold. Mener du da alt ekstra? avføring feks??

Skrevet

skjønner ikke helt hva du mener jeg... selve kroppen er jo dine celler, hele organismen og dens innhold. Mener du da alt ekstra? avføring feks??

Måtte google litt, jeg :)

Ta en kikk på denne artikkelen.

http://www.forskning.no/artikler/2005/november/1130506379.01

Menneskeceller er ganske store celler sammenlignet med f.eks. bakteriers og mikroorganismers celler. Disse organismene har ørsmå celler, og i antall kan disse derfor være langt flere enn våre egne celler.

Vi har over en kilo bakterier bare i tarmene våre. I tillegg kommer bakterer andre steder i kroppen. Når disse organismene er så bittebittesmå så blir det enorme antall - billioner. Og vi trenger dem, for når disse er i balanse så er også kroppen langt mer i balanse og holder oss friske.

I denne artikkelen står det at opp til tre prosent av kroppsvekten kan bestå av bakterier og at vi lever (sammen) med trillioner av mikroorganismer.

http://www.nrk.no/viten/noen-kilo-bakterier-i-kroppen-1.8205979

For min del som veier ca 65 kg så vil det si at jeg har nesten to kilo bakterier i kroppen ;)

I denne artikkelen står det:

"Det er sterke holdepunkter for at fremveksten av allergi i vestlige land skyldes at innbyggerne ikke får i seg rette typer bakterier. Dermed blir ikke kroppen stimulert på rett vis, og sykdom får utvikle seg."

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse/du-bestaar-av-90-prosent-bakterier/a/10070751/

Det er en av grunnene til at man ikke skal bruke antibiotika mer enn absolutt nødvendig - fordi bakteriefloraen i kroppen endres og de gode bakteriene ikke lenger er like overtallige de "dårlige". De "dårlige" bakteriene er som regel helt ufarlig så lenge de gode er i flertall, når de gode reduseres så kan de "dårlige" endre karakter og gjøre oss syke.

Og alt dette viser jo bare hvor ekstremt viktig det er for mødre å passe på kosten sin før, under og etter svangerskap. Babyen arver mors bakterieflora. Så langt på vei så kan mor påvirke babyens bakterieflora med hvordan hun selv passer egen kropp, og dermed også påvirke babyens helse videre i livet.

Det gir oss mødre en enorm mulighet til å påvirke barna våre positiv om vi vil :)

Skrevet

Det er snakk om all slags celler som bor sammen med deg og meg.  Noen er  venner  (probiotisk) og celler som er nødvendig i små kvanta men som er skadelig i store kvanta (som Candida).  Vi eksister i en symbiosis.  Vi kan ikke leve uten dem og de kan ikke leve uten oss.  Nå ser jeg dem som en hage eller mer somen dyrehage som jeg skal ikke bare mate men også stelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...