Gå til innhold

Diagnose hos barnehagebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil det utløse mer ressurser hvis barnet har enn diagnose på papiret, enn hvis det ikke har det? Barnet har store språkproblem og ligger et godt stykke etter sine jevnaldrende, men har per i dag ingen diagnose annet enn "forsinket språkutvikling".

Vil det føre til større prosent med assistent/støttepedagog/spesialpedagog hvis barnet får f.eks. diagnose "spesifikke språkvansker"? Noen som har peiling på dette?

Anonymous poster hash: c0244...ff7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår barnehage har de tidlig innsats og dersom det oppdages mindre problemer hos barnet så drøftes det i en tverrfaglig gruppe og med barnets foreldre. Om det er nødvendig kan barnehagen skaffe logoped eller annen hjelp, de har også en fast ressurspedagog og en sosionom som jobber i barnehagen.

Må ikke være diagnose på slike ting, i vår barnehage. De kan også få hjelp av PPT uten at barnet må ha en diagnose. Det er litt av poenget med tidlig innsats. At barn som har problemer kan få hjelp, også barn uten diagnoser, men som opplever problemer i barnehagen.

Anonymous poster hash: 035ae...722
Skrevet

Takk for svar, barnet har 40% støttepedagog og 266 årstimer med spesialpedagog, men over halvparten av timene er overført til støttepedagogen....så barnet har ressurser. Har bare hørt at det kan utløse mer ressurser hvis barnet har en diagnose, noe det ikke har per i dag.

Skrevet

I følge barnehabilitering på Ullevål sykehus, så vil man ha krav på mer ressurser med diagnose enn uten diagnose. Veldig synd at det skal være slik.

Min datter er sen språklig, motorisk og liten av vekst. Hun fikk diagnose lettere psykisk utviklingshemming da hun var 3,5år. Nå i høst var vi inne til ny utredning, for å vurdere om diagnosen var rett eller ikke.
Hun lå nærmere sin aldersadekvat enn hun gjorde sist, og at det har skjedd etter at hun startet på skolen. Hatt en kjempe utvikling faglig, så ressursene hennes viser at ting ligger til rette for henne.

Nevropsykologen som utførte utredningen, sa at hun vurderes til å ikke ha den diagnosen lenger. Men hun sa også at hun velger å beholde diagnosen på henne fremover til 4. klasse, for så å ta ny utredning. Fordi at da er hun sikker på at datteren min beholder ressursen sin, fordi hun er avhengig av den fremdeles.
Hun går nå i 1. klasse og skal starte i 2. klasse til høsten. Jeg utsatte skolestarten hennes med 1 år, så egentlig skulle hun opp i 3. klasse nå.

Anonymous poster hash: a34af...828
Skrevet
I følge barnehabilitering på Ullevål sykehus, så vil man ha krav på mer ressurser med diagnose enn uten diagnose. Veldig synd at det skal være slik. Min datter er sen språklig, motorisk og liten av vekst. Hun fikk diagnose lettere psykisk utviklingshemming da hun var 3,5år. Nå i høst var vi inne til ny utredning, for å vurdere om diagnosen var rett eller ikke.Hun lå nærmere sin aldersadekvat enn hun gjorde sist, og at det har skjedd etter at hun startet på skolen. Hatt en kjempe utvikling faglig, så ressursene hennes viser at ting ligger til rette for henne. Nevropsykologen som utførte utredningen, sa at hun vurderes til å ikke ha den diagnosen lenger. Men hun sa også at hun velger å beholde diagnosen på henne fremover til 4. klasse, for så å ta ny utredning. Fordi at da er hun sikker på at datteren min beholder ressursen sin, fordi hun er avhengig av den fremdeles.Hun går nå i 1. klasse og skal starte i 2. klasse til høsten. Jeg utsatte skolestarten hennes med 1 år, så egentlig skulle hun opp i 3. klasse nå.  Anonymous poster hash: a34af...828 [/quote

Takk for svar, da er det som jeg hadde "fryktet". Vi ønsker foreløpig ikke noen diagnose på barnet vårt, nettopp fordi vi er redde for at det på nåværende tidspunkt vil bli "feil". Vi ønsker ikke at dette skal følge barnet i papirer videre, og at det skal bli en "hemsko". På den andre siden er det veldig dumt hvis barnet kunne fått tildelt mer ressurser, og dermed fått mer hjelp tidlig. Kjempevanskelig dette her! Vårt barn er også forsinket motorisk, men er ganske stor av vekst så det forventes ofte at barnet kan mer enn det kan....

Skrevet

Takk for svar, barnet har 40% støttepedagog og 266 årstimer med spesialpedagog, men over halvparten av timene er overført til støttepedagogen....så barnet har ressurser. Har bare hørt at det kan utløse mer ressurser hvis barnet har en diagnose, noe det ikke har per i dag.

På det er svaret ja. Diagnoser utløser mer ressurser.

Anonymous poster hash: 035ae...722

Skrevet

Takk for svar, barnet har 40% støttepedagog og 266 årstimer med spesialpedagog, men over halvparten av timene er overført til støttepedagogen....så barnet har ressurser. Har bare hørt at det kan utløse mer ressurser hvis barnet har en diagnose, noe det ikke har per i dag.Anonymous poster hash: c0244...ff7

På det er svaret ja. Diagnoser utløser mer ressurser. Anonymous poster hash: 035ae...722
Var det jeg regnet med.

Vi får se hvor mye ressurser barnet får neste barnehageår, og ta det derifra.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er i utgangspunktet barnets behov som skal utløse resurser, diagnose skal ikke ha noen betydning.  Men om det fungerer sånn i praksis er en annen ting.  

Skrevet

Det er i utgangspunktet barnets behov som skal utløse resurser, diagnose skal ikke ha noen betydning.  Men om det fungerer sånn i praksis er en annen ting.

Det var det vi også trodde, at det var behovsprøvd, men som du sier så er det nok ikke slik det fungerer i praksis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...