Gå til innhold

Student og gravid


Siljelou

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er gravid i 8 - 10 uke og har alt startet med å beskymre med for økonomien. jeg skal fortsette på skolen igjen etter sommeren og har hatt en ekstra jobb ved siden av. Kjæresten min bor for tiden i Sverige, men flytter hit i slutten av måneden for å få seg jobb her. Er det noen her som har peilig på hvilke rettigheter vi har? Eventuelt til kontant støtte?

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er også student på universitetet og gravid i uke 6+1 :) Slik jeg har forstått det (har undersøkt ganske mye) så kan man etter fødselen søke om foreldrestipend, da må man selvsagt ha søkt om vanlig fullt stipend og lån på forhånd. Når man får foreldrestipend, så vil hele studielån fra ditt "permisjonsår" gjøres om til stipend. Altså du betaler ikke noe tilbake fra det studielånet :) Jeg har allerede søkt om fullt stipend og lån ( også har jeg haket av at jeg skal ha barn dette året og at jeg vil søke om foreldrestipend) så må man da søke om foreldrestipend senere.  Dere får rette meg om jeg tar feil her???

 

Jeg jobber også ekstra utenom skolen, slik jeg har forstått det så beregner de permisjonspenger utifra et gjennomsnitt på de 6 siste lønningene (månedene) før fødselen. Planen min er derfor å jobbe så mye som mulig slik at jeg får høye lønninger de månedene :D

 

Håper jeg har rett, var ikke så lett å finne ut av. Men jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur på Nav og en tur til en rådgiver på skolen, slik at jeg er helt forberedt på hva jeg skal søke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Som student og har studert i de siste 6 mnd kan du få foreldreatipend. Har du og jobbet og tjent inn til foreldrepenger kan du få dette uten at det påvirker stipendet. Det eneste er om får tar ut permisjon. Husk at du ikke må avslutte studiet men ta permisjon.

 

Man søker om foreldrestipend etter fødselen. Man må dokumentere at man har født. Man får stipend også om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...