Gå til innhold

Noen som har hatt alvorlig sepsis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og septisk sjokk?

Har dere fått det flere ganger?

Jeg hadde det for en stund siden og er redd for å få det igjen.

Anonymous poster hash: 92b4e...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, kun begynnende sepsis… hvis det går ann å si?

Anonymous poster hash: 6ebdb...1b3
Skrevet

bare en gang eller flere ganger?

Hi

Skrevet

Hi

bare en gang, men var rart fordi jeg ikke ble så syk som jeg trodde man ble… Hadde nyrebekkenbetennelse som jeg trodde var en forkjølelse/influensa.. Bare flaks jeg dro til legen i tide og ble sendt på sykehus. Lå 5 dager med intravenøs væske og flere forskjellige antibiotika. 

Hva er det du har opplevd?

Skrevet

Hi

bare en gang, men var rart fordi jeg ikke ble så syk som jeg trodde man ble… Hadde nyrebekkenbetennelse som jeg trodde var en forkjølelse/influensa.. Bare flaks jeg dro til legen i tide og ble sendt på sykehus. Lå 5 dager med intravenøs væske og flere forskjellige antibiotika.

Hva er det du har opplevd?

dobbel lungebetennelse. Trodde det var vanlig influensa. Men plutselig på sekundet ble jeg alvorlig syk og havnet på respirator. Var ganske nær døden.

Skrevet

Hvorvidt man er disponert for å få gjentagende sepsis avhenger av flere faktorer. Bla årsaken til hvorfor man har fått sepsis i utgangspunktet. Feks vil man kunne være disponert dersom man har abcessykdommer. Og dersom immunforsvaret er svekket, av ulike årsaker, vil man naturlig nok være mer utsatt, siden det er immunforsvaret som i første omgang bekjemper infeksjoner. Vet enkeltstående infeksjoner som plutselig utvikler seg til sepsis vil man normalt sett se det som et engangstilfelle, men jeg råder deg til å ta det opp med behandlende lege, de vil vite mer om omstendighetene og vil kunne gi en bedre vurdering i ditt tilfelle. Dersom det er slik at legene anser det som sannsynlig at man får sepsis igjen kan man feks få avtale med sykehusets infeksjonsavdeling om å komme rett inn dit for sjekk/behandling når man kjenner tegnene, slik at man unngår ekstra ventetid ved legevakt/fastlege. 

Skrevet

Hvorvidt man er disponert for å få gjentagende sepsis avhenger av flere faktorer. Bla årsaken til hvorfor man har fått sepsis i utgangspunktet. Feks vil man kunne være disponert dersom man har abcessykdommer. Og dersom immunforsvaret er svekket, av ulike årsaker, vil man naturlig nok være mer utsatt, siden det er immunforsvaret som i første omgang bekjemper infeksjoner. Vet enkeltstående infeksjoner som plutselig utvikler seg til sepsis vil man normalt sett se det som et engangstilfelle, men jeg råder deg til å ta det opp med behandlende lege, de vil vite mer om omstendighetene og vil kunne gi en bedre vurdering i ditt tilfelle. Dersom det er slik at legene anser det som sannsynlig at man får sepsis igjen kan man feks få avtale med sykehusets infeksjonsavdeling om å komme rett inn dit for sjekk/behandling når man kjenner tegnene, slik at man unngår ekstra ventetid ved legevakt/fastlege.

jeg har bechterew :-( men hvis jeg kjenner tegnene, kan de forhindre at det blir så alvorlig som sist? Jeg er redd for å dø fra barna mine! :-((

Skrevet

Behandlingen vil jo kunne starte tidligere dersom de (og selvsagt du) allerede vet hva det kan være, da sjekker de det ut først. Men sepsis utvikler seg gjerne ikke helt likt hver gang, så det er umulig å spå utviklingen. Men ofte oppleves første gang som verre, siden man ikke aner hva det er. OM det blir en neste gang vet du jo at du bør komme deg raskt til lege og det vil være en kortere vei fra infeksjon til behandling. Du vil jo uansett (håper jeg) ta tidlig kontakt med lege neste gang du får en infeksjon, slik at du blir fulgt opp. 

Skrevet

jeg har bechterew :-( men hvis jeg kjenner tegnene, kan de forhindre at det blir så alvorlig som sist? Jeg er redd for å dø fra barna mine! :-((

Jeg har også bekterew. Litt ny i dette, men det er medisinene dine som gjør at du er redd for dette sant? Opplever du at legene ikke tar deg alvorlig når du ringer de og er bekymret for noe? Har de legene du har snakt med peiling på bivirkningene på medisinen? Hvilke tar du?

Jeg spør fordi jeg går konstant rundt og er bekymret over ting og tang. Leser at crp og feber kan være normale selv om man har alvorlig betennelse på gang, men legene hører ikke på det når jeg nevner det...

Jeg er også livredd for å dø fra barna mine...:/

Anonymous poster hash: 7cba2...482

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Hvilke medikamenter bruker du for Morbus Bechterew?

Skrevet

jeg har bechterew :-( men hvis jeg kjenner tegnene, kan de forhindre at det blir så alvorlig som sist? Jeg er redd for å dø fra barna mine! :-((Anonymous poster hash: 92b4e...77f

Jeg har også bekterew. Litt ny i dette, men det er medisinene dine som gjør at du er redd for dette sant? Opplever du at legene ikke tar deg alvorlig når du ringer de og er bekymret for noe? Har de legene du har snakt med peiling på bivirkningene på medisinen? Hvilke tar du?

Jeg spør fordi jeg går konstant rundt og er bekymret over ting og tang. Leser at crp og feber kan være normale selv om man har alvorlig betennelse på gang, men legene hører ikke på det når jeg nevner det...

Jeg er også livredd for å dø fra barna mine...:/Anonymous poster hash: 7cba2...482

jeg går ikke på medisiner for bechterew nå pga utredning. Så det er ikke de som gjorde meg syk hvertfall.

Jeg ble ikke tatt alvorlig pga crp var på 24. Men det var vanskelig å puste.

Noen timer senere kollapset jeg pga blodtrykksfall, over 40 i feber og crp på 400. Jeg ble veldig fort alvorlig syk.

Har også epilepsi og går på medisiner for dette.

HI

Skrevet

Hvilke medikamenter bruker du for Morbus Bechterew?

ingen, da jeg er i en god periode nå. Venter på time på sykehuset. eneste er Paracet ved behov evt sammen med ibux. Funker greit hvis jeg tar i store doser ;)

HI

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Ok. Enkelte av medikamentene for sykdommer i denne kategorien kan nemlig føre til hemming av immunforsvaret som igjen kan disponere for alvorlig utfall av en i utgangspunktet simpel infeksjon. Ibux tilhører ikke denne kategorien.

Skrevet

Heldigvis aldri hatt sepsis selv, men jobber som intensivsykepleier og det er skremmende å se hvor dårlig enkelte unge mennesker kan bli av en enkelt influensa eller lungebetennelse. Har vært borti flere under 50 og nedover som har dødd og som har holdt på å dø av sepsis. Det er dog sjelden at unge (under 50) dør av sepsis uten underliggende årsaker (immunsvikt pga cancerbehandling f.eks).

Om et organ svikter, greier vi som regel å holde skuta oppe, om flere organer kolllapser samtidig, begynner klokka og tikke. Multiorgansvikt og alvorlig lungebetennelse er ikke å spøke med.... Samtidig har en de tilfellene hvor det ser helt svart ut og så plutselig klarer de seg likevel, like fascinerende hver gang.

Anonymous poster hash: 6c2c6...277
Skrevet

Heldigvis aldri hatt sepsis selv, men jobber som intensivsykepleier og det er skremmende å se hvor dårlig enkelte unge mennesker kan bli av en enkelt influensa eller lungebetennelse. Har vært borti flere under 50 og nedover som har dødd og som har holdt på å dø av sepsis. Det er dog sjelden at unge (under 50) dør av sepsis uten underliggende årsaker (immunsvikt pga cancerbehandling f.eks). Om et organ svikter, greier vi som regel å holde skuta oppe, om flere organer kolllapser samtidig, begynner klokka og tikke. Multiorgansvikt og alvorlig lungebetennelse er ikke å spøke med.... Samtidig har en de tilfellene hvor det ser helt svart ut og så plutselig klarer de seg likevel, like fascinerende hver gang. Anonymous poster hash: 6c2c6...277

de var usikker på om de klarte å redde meg. Men det gjorde de heldigvis. Jeg er imponert over intensivsykepleiere. Hatten av for dere altså, for en jobb!!! :D

Skrevet

Heldigvis aldri hatt sepsis selv, men jobber som intensivsykepleier og det er skremmende å se hvor dårlig enkelte unge mennesker kan bli av en enkelt influensa eller lungebetennelse. Har vært borti flere under 50 og nedover som har dødd og som har holdt på å dø av sepsis. Det er dog sjelden at unge (under 50) dør av sepsis uten underliggende årsaker (immunsvikt pga cancerbehandling f.eks). Om et organ svikter, greier vi som regel å holde skuta oppe, om flere organer kolllapser samtidig, begynner klokka og tikke. Multiorgansvikt og alvorlig lungebetennelse er ikke å spøke med.... Samtidig har en de tilfellene hvor det ser helt svart ut og så plutselig klarer de seg likevel, like fascinerende hver gang. Anonymous poster hash: 6c2c6...277

de var usikker på om de klarte å redde meg. Men det gjorde de heldigvis. Jeg er imponert over intensivsykepleiere. Hatten av for dere altså, for en jobb!!! :DAnonymous poster hash: 92b4e...77f
HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...