Gå til innhold

Hvordan bli en jogger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart tid for å kunne begynne å trene etter fødsel og jeg må komme i form. Vi har flyttet langt fra treningsstudioet så i tillegg til hjemmetrening så vil jeg jogge. Jeg har aldri jogget noe særlig før og sliter med motivasjonen. Hvordan skal jeg begynne og hvordan holder dere motivasjonen? Hvordan gjøre jogging "moro"?

Anonymous poster hash: 94856...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start veldig forsiktig, løp lite, og fokuser heller på de flotte omgivelsene, fri fra alt, mulighet til å la tankene fare og kun deg selv.

Skrevet

Før du begynner - kjøp riktige og bra løpesko.

Dette er spesielt viktig siden du skal starte opp trening etter fødsel.

Så starter du på dette:

http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

Du vil fort merke fremgang, og siden programmet er variert blir det aldri kjedelig.

Det er også bygget opp på en slik måte at det forebygger belastningsskader.

Jeg hadde aldri løpt før og startet med det programmet for et drøyt år siden. Nå kan jeg fint løpe turer på  15 km.

Anonymous poster hash: 6224f...541
Skrevet

Last ned appen C25K . 8 ukers program som sei fra når du skal gå og hva tid du skal jogge, mye gåing første ukene så blir det gradvis meir jogging neste ukene, når 8 uker har gått skal du klare å jogge 5 km . Skal starte på den snart , håper jeg klarer å fullføre.
Anbefaler gode sko.

Lykke til.

Skrevet

Kjøp først av alt gode sko og et fresht treningsantrekk. Treningsklærne er undervurdert- man får mye motivasjon av å føle seg sporty i klesstilen. :)

Det jeg gjorde da jeg ville begynne å jogge var:

- første ukene gå raskt og ikke sluntre unna oppoverbakkene. Da gikk jeg en runde hver dag, på ca 30 minutter.

- andre uken begynte jeg så smått og jogge litt. Det var snakk om bare noen få meter i gangen til å begynne med og deretter gikk jeg over i gange når jeg følte for det. Ikke noe press på meg selv med andr ord.

- tredje uken la jeg litt mer press på meg, og jogget til jeg ble andpusten og liiitt til...

-fjerde uken gav jeg meg selv mål. For eksempel..."nå SKAL jeg jogge herfra til lyktestolpe nr 3", etter hvert som jeg kjente at jeg klarte å jogge den gitte avstanden ble det kjekkere og kjekkere.

Og når man har fått opp kondisen såpass at man faktisk klarer å jogge noen hundre meter i slengen, ja, da rdet GØY!

Deilig med frihet o mestringsfølelsen man får når man bare løper. VERDT slitet i begynnelsen. :)

Skrevet

Bra klær/sko. Og hvis du har mulighet så løp på sti/terreng! Aldri likt å løpe før jeg kom meg ut i skogen, kjempegøy!

Skrevet

Jeg begynte i fjor og kom veldig fort i god form. Løp rolig de første 14 dagene, så kroppen venner seg til å bevege seg. etter ca 4 uker løp jeg den første mila. Jeg er 42 år, og har ikke trent siden jeg var 24. Nå løper jeg 2-5 mil i uka

Anonymous poster hash: f9177...17c
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men hvor kjøper dere trenings-bher? Jeg bruker 75J, og uten skikkelig støtte, er det ikke sjans i havet at jeg kan jogge. :(

Anonymous poster hash: 4c242...9e7

Skrevet

Ikke glem fengende musikk som driver deg frem! Helt avhengig av det den tiden jeg var på "topp" ;-)

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men hvor kjøper dere trenings-bher? Jeg bruker 75J, og uten skikkelig støtte, er det ikke sjans i havet at jeg kan jogge. :(

En ekstra vanlig BH inni sportsbh'en. Eller reis til Storbritannia og ta deg en tur på Bravissimo ;)

(De har også nettbutikk, men det er greit å vite hva du skal ha ;) )

Anonymous poster hash: f24af...d79

Skrevet

Jeg begynte i fjor og kom veldig fort i god form. Løp rolig de første 14 dagene, så kroppen venner seg til å bevege seg. etter ca 4 uker løp jeg den første mila. Jeg er 42 år, og har ikke trent siden jeg var 24. Nå løper jeg 2-5 mil i uka

Gratulerer så mye, godt jobbet! Merket du endringer i kroppen? Jeg feks har forferdelige lår som jeg aldri får bukt med.

Anonymous poster hash: fd279...486

Skrevet

Jeg har også aldri jogget før og har alltid tenkt på det som kjedelig. Nå er det min egentid med musikk og uavbrutte tanker som er i fokus. De første gangene så har jeg jogget litt og gått litt, prøvd å jogge spesielt oppoverbakkene. Nå blir det bedre og bedre og nå siste gangen så jogget jeg store deler av turen og klarte også å sette opp farten litt på slutten for å ta meg helt ut! Kjempedeilig. Har ei matte hjemme som jeg tar litt styrkeøvelser på etter noen av joggeturene.

Mitt tips er rett og slett å fokusere på at det en din egentid - i begynnelsen så er det bare det å komme seg ut :) Så det er rett og slett fokuset mitt, å være litt alene og en fin mulighet til å "snike" seg unna litt legging ;) når jeg er ute så er det greit at pappa legger, he he. Utfordringen nå er å klare å holde dette utover høst og vinter...det er ofte litt vanskelig for meg.

Jeg ønsker deg lykke til :tommelopp:

Anonymous poster hash: eef66...6ba
Skrevet

Denne er super!! Kanskje ikke stor nok, men verdt å prøve :) kan fås kjøpt på xxl også!

https://www.getinspired.no/high-performance-bra-sort.html

Anonymous poster hash: f8d94...fbe

Skrevet

For meg var det viljestyrke spm hjalp. Jeg presset meg ut 3 gngr i uka, 20min hver gang. Det tok nok 2-3 mnd før jeg virkelig likte det.

Skrevet

Jeg ELSKER jogging, og den gangen jeg startet så begynte jeg rolig, gikk de første gangene, men formen kom fort og det ble for kjedelig å gå :P Joggeformen og kondis kom altså av seg selv og jeg økte fort lengden. Jeg jogger ikke så fort egentlig, men det er ved slik type jogging man forbrenner mest fett, så helt ok for meg!

Jeg er så heldig at jeg bor i en liten by, med veldig mange plasser jeg kan jogge. Så jeg varierer ofte ruten min slik at det ikke blir kjedelig rutine. Noen ruter har jo mer motbakke enn andre også og det er godt for kroppen med denne variasjonen.

Jeg nyter som flere over her at dette er min egentid, og nyter å være ute i frisk luft. Elsker det når været er bittelitt pjuskete faktisk for da føles det ekstra friskt.

For å få en totalpakke er kostholdet både før og etter joggeturen viktig. Regner med du har peiling på det?

Skrevet

Ikke helt peil på treningskosthold nei

Anonymous poster hash: 94856...921

Skrevet

Gratulerer så mye, godt jobbet! Merket du endringer i kroppen? Jeg feks har forferdelige lår som jeg aldri får bukt med.

Anonymous poster hash: fd279...486

Takk! Er veldig stolt av meg selv. Mine lår har også vært fæle, slanke men med mye cellulitter og ingen muskler. Nå er de litt slankere, mindre cellulitter (bare på rompa, helt øverst på lår) og jeg ser musklene nedover beina.

Ellers har jeg fått en mer definert kropp med synlige muskler i mage og armer også. Har fått masse energi og føler meg egenntlig litt uovervinnelig når jeg løper langt. Fullføte også halvmaraton i fjor raskere enn målet mitt,  som var under 2 timer. 

Skrevet

Jeg vil også jogge! Finnes dessverre ikke noe sted jeg kan jogge i skjul her :/

Anonymous poster hash: a1594...7bf

Skrevet

Har man motivasjon, er det mulig å trene seg opp hjemme ved å løpe opp og ned en trapp eller avsats, for eksempel. Eller hjemme-aerobics. 

Kneiken er jo å komme seg over fra tilstanden der man trener "litt", men ikke nok til å øke dosen. Hver eneste uke trener man litt, men formen bedrer seg aldri.

Skal formen faktisk bedre seg, må man være litt nazi på dette med å trene. Har man ledige minutter, pass på å få belastet kroppen med noen øvelser.

Anonymous poster hash: 047f3...5d1
Skrevet

Ja, det med småtrening er nok ikke så dumt. Jeg prøver å lære meg å se litt trening i alt jeg gjør. Som feks i sted når minste som ikke er stor nok til å hoppe på hoppeball måtte ha hjelp. Da var det rett rygg og bøye knærne og løfte henne opp og ned. Det tok bra i lårene :) jeg tar ofte også en miniøkt når jeg skal legge meg. Litt planken, knebøy mens jeg pusser tenner og litt pushups. Litt er bedre enn ingen ting, spesielt de dagene jeg har nøyd meg med jogging.

Anonymous poster hash: eef66...6ba

Skrevet

Denne er super!! Kanskje ikke stor nok, men verdt å prøve :) kan fås kjøpt på xxl også!

http://www.xxl.no/klar/klar-dame/sports-bh/nike-pro-bra-printed-sports-bh-dame/p/1092092_2_style

Jeg bruker disse, sørg for at de strammer godt over puppene(som om du skulle ha surret dem i gaffa)

Hadde i L når jeg var 75H, nå har jeg medium og bruker 70G. 

Uansett hvilken du velger, PRØV først. Jeg pleier å hoppe opp og ned i prøverommet for å sjekke at puppene sitter der de skal. 

Skrevet

http://www.xxl.no/klar/klar-dame/sports-bh/nike-pro-bra-printed-sports-bh-dame/p/1092092_2_style

Jeg bruker disse, sørg for at de strammer godt over puppene(som om du skulle ha surret dem i gaffa)

Hadde i L når jeg var 75H, nå har jeg medium og bruker 70G. 

Uansett hvilken du velger, PRØV først. Jeg pleier å hoppe opp og ned i prøverommet for å sjekke at puppene sitter der de skal. 

Eventuelt så kan du bruke en vanlig bh under, som tidligere sagt, så slipper du å ha dem så ekstremt stramme ;) Jeg synes det er mest behandling, men du får prøve deg litt frem :) Brystene blir ikke så flatklemte heller, så jeg føler meg ikke så svett og ekkel under brystene underveis.

Anonymous poster hash: f24af...d79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...