Gå til innhold

Ditt beste tips til vellykket sukkerbrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri bakt det tidligere, men hadde tenkt å "øve" litt i morgen før andre skal se og smake på 17.

Har lest masse på nettet, og der står det alt fra å sette inn kaken mens ovnen er kald, ikke smøre formen fordi smøret ødelegger hevingen til å la kaken stå inne til ovnen er kald igjen.

Hvordan lager du sukkerbrød som ikke synker sammen på midten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smører formen ja, men venter med å ta kaka ut av ovnen til den har kjølt seg ned i ovnen.

Anonymous poster hash: ad121...6c4
Skrevet

Eggene må være ferske, og de må være romtemperert.

Anonymous poster hash: 6fda4...364
Skrevet

Romtempererte ingredienser, bruk vekt så alt blir nøyaktig. Ha aldri full hastighet på visp, men.middels så du ikke får store bobler i eggedosisen. Bakepapir i bunnen av formen, og snu den opp ned og avkjøl før du tar kaken ut av formen. Lykke til! Det er så lett så!

Skrevet

Smører formen ja, men venter med å ta kaka ut av ovnen til den har kjølt seg ned i ovnen. Anonymous poster hash: ad121...6c4

Lukker du opp døren eller bare skrur du av varmen?

Skrevet

Pisk eggedosisen til den er veldig luftig:)

Anonymous poster hash: 9f37d...3cb

Skrevet

Romtempererte ingredienser, bruk vekt så alt blir nøyaktig. Ha aldri full hastighet på visp, men.middels så du ikke får store bobler i eggedosisen. Bakepapir i bunnen av formen, og snu den opp ned og avkjøl før du tar kaken ut av formen. Lykke til! Det er så lett så!

Å snu den opp ned har jeg hørt tidligere. Det kan jeg forsøke :)

Skrevet

Stivpisk egg og sukker så lenge at du kan skrive "Ola" med deigen på vispen uten at O'en forsvinner før du har skrevet A'en. Halvparten hvetemel og halvparten potetmel siktes og vendes forsiktig inn helt til slutt (altså aldri visp inn melet men rør det yderst forsiktig inn med en slikkepott).

Har alltid tatt ut kaken med en gang, men veldig forsiktig lirket den ut av ovnen og snudd den opp-ned på en rist. Da blir det aldri krater i den.

Skrevet

Kle også kanten på formen med bakepapir.

Skrevet

Jeg har et bombesikkert tips, men jeg deler det IKKE ;)

Anonymous poster hash: 97505...3a4

Skrevet

Rom tempererte egg og sp (sponge Cake Stabilizer)

Skrevet

Tusen takk for alle tips. Ganske fornøyd nå :)

post-853050-0-45149000-1399800914_thumb.jpg

Skrevet

Romtempererte ingrediensar, piske eggedosisen dobbelt så lenge som du trur er nødvendig, sile det tørre, ikkje trampe i golvet under steikinga og ikkje opne omnen før kaka er ferdig stekt

Skrevet

500g egg 250g sukker 250g hvetemel. Ingen bakepulver. Pisk luftig eggedosis og sikt inn melet. Vend inn med slikkepott. Hell røren i en form med bakepapir i bunnen. Ikke smør kantene på formen, men dra røren opp langs kanten med slikkepotten. På den måten får man et sukkerbrød som vokser rett opp og ikke som et fjell. 180 grader ca 30 minutter. Snu kaken når den kommer ut av ovnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...