Gå til innhold

Hva er en god grunn til abort i dine øyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett litt på innlegg her, og flere er gjerne raskt ute med å si: "i dette tilfellet ville jeg ikke tatt abort" osv.

Jeg personlig syns at abort er trist, men nødvendig i noen tilfeller.

Bare litt nysgjerrig på hva dere kvalifiserer som "gyldig grunn"?

Anonymous poster hash: 86c94...957

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At personen som er gravid føler det er det beste valget.

Skrevet

Voldtekt eller om barnet er så sykt at det ikke klarer å leve på utsiden.

Anonymous poster hash: 27f5d...e7d

Skrevet

Om en er i livssituasjon som tilsier at barnet ikke vil få en optimal oppvekst.

Skrevet

- Dersom mors liv står i fare.

- Dersom graviditeten er et resultat av Voldtekt/overgrep/incest.

- Anomalier/kromosomavvik hos fosteret.

- Mor er for ung/uskikket/mentalt eller fysisk syk.

Skrevet

Det er helt opp til hver enkelts oppfatning og vurderinger rundt eget liv.

Ellers anser jeg mennesker som bruker abort nærmest som prevensjon  og tar opp til flere aborter årlig, som mindre begavet. Rett og slett ikke god grunn i mine øyne å være lat og ikke prøve å unngå det.... Da bør man heller sterilisere seg mener jeg.  Heldigvis er det ikke mange som er sånn.

Igjen dette tror jeg nok tilhører sjeldenhetene ;)

Skrevet

For min egen del kunne jeg tatt abort dersom mitt liv var i fare, fosteret i magen ikke var forenlig med liv, muligens annen sykdom/syndrom kommer an på hva. Om det ville gått utover min evne til å forsørge nåværende barn. Om min helse var dårlig. Eller etter voldtekt.

Anonymous poster hash: 4f235...776

Skrevet

Når den gravide ber om å få det. Det er hennes valg og hun trenger ikke mer grunn enn det

Anonymous poster hash: 58db7...c96

Skrevet

At man har lyst

Anonymous poster hash: 68b8d...5b8

Skrevet

Enig!
Skrevet

Ellers anser jeg mennesker som bruker abort nærmest som prevensjon og tar opp til flere aborter årlig, som mindre begavet. Rett og slett ikke god grunn i mine øyne å være lat og ikke prøve å unngå det.... Da bør man heller sterilisere seg mener jeg. Heldigvis er det ikke mange som er sånn.

Men man kan ikke tvinge noen til å bruke prevensjon, så når noen først er så 'lite begavet' at de tar flere aborter årlig, er det ikke da like greit at de barna ikke blir født..?

Det er noe som heter 'misbruk utelukker ikke bruken'. Man kan ikke ulovliggjøre noe på bakgrunn av at enkelte misbruker det.

Anonymous poster hash: e739c...eab

Skrevet

God grunn til abort , er når den som er gravid velger dette fordi det er det som er det riktige for henne ( eller de).

Å sette økonomi , sykdom , forhold etc som kriterier , det synes jeg er vanskelig . Alle mennesker har forskjellige "tålsgrenser", historier, nettverk etc . Håper alle jenter/ damer velger det som er riktig for seg!

Skrevet

God grunn til abort , er når den som er gravid velger dette fordi det er det som er det riktige for henne ( eller de).

Å sette økonomi , sykdom , forhold etc som kriterier , det synes jeg er vanskelig . Alle mennesker har forskjellige "tålsgrenser", historier, nettverk etc . Håper alle jenter/ damer velger det som er riktig for seg!

støtter denne!!!!

Anonymous poster hash: b9221...615

Skrevet

Ikke levedyktig

Voldtekt osv

Mors liv i fare

Anonymous poster hash: b8460...06c

Skrevet

Et barn bør vokse opp med mor og far. Syntes det er greit med abort om mor og far ikke har tenkt å være sammen.

Anonymous poster hash: f3105...0de

Skrevet

Ja, drep babyen fordi den ikke er A4 sant, et kromosom for mye= døden! Blir kvalm!

Anonymous poster hash: eee27...c34

Skrevet

For min egen del, ved voldtekt eller incest. Ellers ikke.

Hva andre gjør, er opp til de. Hvis abort blir brukt som prevensjon, så er det bare kvalmende.

Skrevet

Ellers anser jeg mennesker som bruker abort nærmest som prevensjon og tar opp til flere aborter årlig, som mindre begavet. Rett og slett ikke god grunn i mine øyne å være lat og ikke prøve å unngå det.... Da bør man heller sterilisere seg mener jeg. Heldigvis er det ikke mange som er sånn.

Men man kan ikke tvinge noen til å bruke prevensjon, så når noen først er så 'lite begavet' at de tar flere aborter årlig, er det ikke da like greit at de barna ikke blir født..?

Det er noe som heter 'misbruk utelukker ikke bruken'. Man kan ikke ulovliggjøre noe på bakgrunn av at enkelte misbruker det.

Anonymous poster hash: e739c...eab

Har heller ikke skrevet noe steder at det bør ulovliggjøres eller tvinges til sterilisering. Er vel heller det at mennesker som allikevel tar mange aborter på kort tid, kanskje SELV bør gå litt innover i deg selv og tenke på sterilisering som en utvei. Kanskje feil å bruke mindre begavet som et uttrykk der, men hvis jeg sier tullinger??På lik linje som jeg syns folk som har fyllekjørt er noen tullinger, men er jo ikke sikkert de ikke er skikket til å ha barn for det. Så vidt jeg vet har sikkert mennesker som gjør det normal intelligens, men at de ikke har det i mine øyne ;) Er synsing fra min side og det er jo det som spørres om her.

Skrevet

Vanskelig spørsmål. Prinsipielt er abort enten rett eller feil på generelt grunnlag.

Spørsmålet er om fosteret er eit individ med rett på beskyttelse eller ikkje. Så kan ein legge til grunn at det er tilfeller der graviditeten er til fare for mor, og ein graderar mors liv som viktigare enn fosterets. Ein kan dra det lenger og sette mors psykiske helse over fosterets liv, og enda litt lenger og dra inn mors sosiale situasjon (økonomi, nettverk osv). Og då er ein langt utanfor objektive kriterier.

Vi har også eit system som styrkar fosterets krav på liv etter alder (sjølvbestemt fram til veke 12, i praksis sjølvbestemt (formelt nemndbestemt) fram til veke 18, nemndbestemt til veke 22 og berre ved fare for mors liv og ved tilstandar uforenelg med liv hjå fosteret etter veke 22).

Vi har laga oss eit system som det ikkje er mogleg å sjå noko raud tråd i, men som for dei aller fleste framstår som bedre enn t.d. det amerikanske med sjølvbestemt abort til veke 24, ferdig snakka.

Den absolutte grensa i norge er ved moglegheit for overlevelse utanfor livmor, den medisinske utviklinga dyttar denne grwnsa nedover. Samtidig er dei andre grensene vi held oss med (veke 12 og 18) nærast tilfelig satt, det er ikkje noko klar forskjell på eit foster før og etter 12. veke som skulle tilseie ei grense her. Vi har likevel ei formeining om at jo tidlegare, jo bedre.

Skal ein halde på prinsippa må ein bestemme seg for om fosteret er eit sjølvstendig liv eller ikkje. Om ein meinar det, kan ikkje andre grunnar enn fare for mors liv forsvate avgjerda. Er det ikkje det vil einkvar grunn vere god nok. Dei fleste av oss blandar inn følelsat og legg oss på ei mellomløysing, abort er greit med gode grunnar.

Kva som er god nok grunn? Det er berre den som har skoen på som kjenner kor den trykker. Utan nokon måte å måle objektivt kva belastning svangerskapet og barnet vil utgjere fysisk, psykisk og sosialt blir det meiningslaust å skulle liste opp gode nok grunnar.

Men eg må innrømme at det vrenger seg for meg personlig når folk seier slikt som "det passar ikkje i år, vi skal prøve å bli gravide neste år i staden". Dette trur eg at eg har til felles med mange som har slitt med å bli gravid og til slutt trengte hjelp. Det kjennes direkte provoserande når nokon vil ta abort når dei i bunn og grunn ønskar barnet, berre ikkje på eit ubeleilig tidspunkt. Men eg meinar likevel det må vere kvinna sjølv som avgjer om grunnen er god nok.

Skrevet

Voldtekt eller at en vet at en ikke kan være en god mor for barnet.

Anonymous poster hash: 14c4a...096

Skrevet

For egen del hadde en grunn til abort vært sykdom hos fosteret som var uforenelig med et godt liv, sykdom hos meg selv som gjorde det vanskelig å gjennomføre et svangerskap eller å bli gravid ved voldtekt.

For andres del setter jeg meg ikke til doms over noen. Så lenge kvinnen selv mener at abort er riktig valg har vi selvbestemt abort til uke 12 uten at noen trenger å mene noe om grunn eller årsak.

Skrevet

For egen del hadde en grunn til abort vært sykdom hos fosteret som var uforenelig med et godt liv, sykdom hos meg selv som gjorde det vanskelig å gjennomføre et svangerskap eller å bli gravid ved voldtekt.

For andres del setter jeg meg ikke til doms over noen. Så lenge kvinnen selv mener at abort er riktig valg har vi selvbestemt abort til uke 12 uten at noen trenger å mene noe om grunn eller årsak.

100% enig.

Skrevet

Incest.

Anonymous poster hash: 28b01...142

Skrevet

Kan ikke gi én god grunn.

Vi har lovfestet rett til abort og regner med det ikke er en lett avgjørelse uansett.

MEN liker ikke når abort blir brukt som prevensjon.

Anonymous poster hash: 5f5eb...39b

Skrevet

At graviditeten er et resultat av voldtekt/incest.

At babyen har en alvorlig sykdom som gjør at den ikke vil leve et fullverdig liv/overleve. 

Og det siste som alltid er et vanskelig spørsmål: Om man ikke har muligheten til å gi barnet det hn trenger i form av kjærlighet, trygghet, tid, økonomisk, og klare å oppfylle de vesentlige behovene som et barn trenger. Dete er noe man må finne ut av selv. F.eks kan man jo ikke får barn etter barn uten å tenke på om man har råd og tid til det. 

Anonymous poster hash: 54c48...051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...