Gå til innhold

Hva hadde du gjort? Hus/økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i "drømmehuset". Langt ifra nytt, men stor nok plass og i et fredelig boligfelt i blindgate (null trafikk). Liten skjermet hage der ettåringen kan løpe rundt. Stortrives her.

Men pga dårlig råd vurderer vi å flytte. Kjøpe et mindre og billigere hus. Men finner ikke noe som har like trygg beliggenhet for vår lille jente. Alle billighusene i området ligger vegg i vegg med hovedveien. Vi ønsker ikke å flytte mer enn 3 kommuner unna, da vi vil beholde jobbene våre. Er så vanskelig å få jobb her, brukte lang tid på å få jobben jeg har i dag.

Hva hadde du valgt? Beholde huset og heller kutte ned på annet? Eller flytte for å få bedre råd?

Takk for innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt på meg en liten ekstrajobb, feks passiv nattevakt og så hadde jeg spart inn på andre ting. Kjøpt en billigere bil, kjøpt brukte klær til meg selv og barnet på finn osv. Evt spørre om avdragsfrihet i en periode.

Anonymous poster hash: 86e46...f99

Skrevet

Det kommer an på om den dårlige økonomien er en kortvarig eller langvarig situasjon. Dersom økonomien vil bli bedre om et par år pga økt lønn, ville jeg blitt boende og heller fått meg en liten ekstrajobb. Dersom man ser at det ikke vil bli bedre, er valget vanskeligere.

Men drømmehuset er verdt innsparing på andre områder. Ville droppet ferieturer og satset på telt, kjøpt møbler osv på finn osv osv.

Anonymous poster hash: adbd9...a6e

Skrevet

Jeg hadde spart inn på andre ting. Trivsel er viktig og du sier jo selv at dere bor helt topp nå og at der dere kan få billigere hus ikke er et sted dere egentlig ønsker å bo.

Sett opp budsjett og se hvor dere kan spare. Hva med bedre betalt jobb? Ekstrajobb?

Anonymous poster hash: 1c5f4...230

Skrevet

Takk for svar. Ser at jeg kunne kommet med mer info i innlegget mitt. Vi har to biler pga avstand til jobb, men kjører type 30.000-kroners biler begge to. Lite utgifter på verksted til tross for gamle biler.

Vi har både kjøpt brukt og arvet klær, så vi er heldige der :)

Avdragsfrihet føler jeg er å lure oss selv, sparee jo mer på å betale ned lånet? Eller?

Den kjempedårlige råden er kortvarig (kanskje 3-5 år), men selv etter dette vil vi ikke akkurat bli rike.

Ferieturer har vi ikke, annet enn å besøke familie i norge, og bo hos dem. Evt camping/telt. Er mye ute i skog og mark, koster ingen ting.

Skal se på muligheten for en ekstrajobb, for bedre betalt jobb tror jeg ikke jeg får. Har en utdannelse som gir 340.000 i året (!), og har gått bort fra dette og skaffet med en høyere betalt jobb. Tror ikke jeg får noe mer i en annen jobb enn jeg har nå.

Samboer derimot kunne fått noe bedre, men vi må se litt på dette.

Tusen takk for innspill! Skal lage budsjett og tenke på dette i helgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...