Gå til innhold

Hjelp til amming baby 5 uker :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fullammer min lille gutt på 5 uker. Han var ganske liten ved fødsel, bare 2900 gram og mistet sine 10% før vi var dratt hjem fra sykehuset.

Han har vært flink å spise og lagt greit på seg. Veide for 1 uke siden 3630 gram, så han har lagt på seg ca 1 kg på disse ukene etter fødsel.

Det har til nå virket som om jeg har hatt nok melk, nemnde siste tre dagene har han grått mye og ikke virket fornøyd etter amming, selv om han får begge brystene. I tillegg har jeg ikke følt at brystene "fylles opp" skikkelig etter ammingene heller. Selv når han tar seg lange hviler på tre timer, blir puppen "full" og den virker nesten tom.

Jeg gir han pupp når han ønsker, men det er likevel mye gråt og uro, så han virker slett ikke fornøyd eller mett etter amming. Jeg tenkte først at han har økedøgn, men jeg synes ikke at jeg får mere melk, snarere tvert i mot.

Må jeg ty til å gi han MME i tillegg til pupp? Eller har dere noen tips? Jeg synes det er så vondt når jeg ikke føler at han er mett :-(

Anonymous poster hash: 1a735...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I avsnitt tre skal det være at puppen IKKE blir full :-(

Anonymous poster hash: 1a735...434

Skrevet

det verste sprenget gir seg ofte etter at ammingen er godt i gang, så selv omd e føles tomme kan det være mye der likevel. men ta en jevnlig veiing på helsestasjonen for å sjekke at han fortsetter å legge på seg. og fortsett med amming når han vil ha.

Anonymous poster hash: ef642...9d7
Skrevet

Som jeg husker det, så tok økedøgnperioden ca tre dager før puppene fylte seg skikkelig opp igjen. I alle fall her.

Skjønner godt at du fortviler, ikke gøy når småen ikke er fornøyd.

Følg magefølelsen din du- om du må gi ham litt tillegg sånn at han sover godt og får hvilt seg så er det ikke verdens undergang. :)

Du vet best hva som er best for din familie.

Lykke til!

Skrevet

Og som ei over her skrev, selv om puppene er slappfisker, så kan de inneholde mye melk fordiom. :)

Husker at jeg undret meg over dette flere ganger, at de føltest helt tomme, men det var de jo tydligvis ikke.

Skrevet

Det samme skjedde her.

Babyen var prematur og sovnet hele tiden de første ukene, pluss litt feil sugeteknikk på brystet. Fikk ikke igang melka skikkelig.

Jeg leste endel på ammehjelpen.no, det fikk meg til å slappe av litt mer (stress hjelper ikke på melkeproduksjonen), pluss at jeg pumpet mye. Endte med at jeg måtte gi litt mme (ett måltid pr dag) i tillegg til det jeg klarte å produsere selv, og det gjør jeg fremdeles.

Kjente litt på følelsen av nederlag i starten, men man må bare akseptere at noen ganger er det sånn.

Nå har jo din baby gått fint opp i vekt så det er ikke sikkert du trenger mme, og selv om brystene føles tomme betyr det ikke at de er det.

Anonymous poster hash: d1d4f...b92

Skrevet

Han har jo lagt på seg rundt 200 gram i uka, og det er jo helt supert!

Du sier du gir begge bryst, kan det være at han ikke får i seg den "feite ettermelken"? Om du leser på ammehjelpen.no eller lignende sider om amming ser du at den første melka som kommer er tørstedrikke, mens de siste dråpene er mer fete og holder de lenger mette. Viktig å tømme skikkelig før de får begynne på bryst nr to.

Selv har jeg aldri helt skjønt hva som mener med å tømme, for jeg føler kun at brystet er fullt når vi våkner om morgenen..resten av dagen føles de "slappe", men det er masse av melk der likevel.

Barnet mitt er straks 3 mnd og jeg fullammer, så har vært gjennom mange faser i ammingen. I begynnelsen var det jo brystspreng konstant før produksjonen stabiliserte seg.

En annen ting (som jeg hadde glemt siden jeg fikk førstemann) er hvordan de henger i puppen på kveldstid. Uansett hvor lenge de har spist virker det aldri som det er nok, men det er helt normalt. Gutten min spiser konstant fra seks-sju-tiden til han sovner rundt klokka ni.

Anonymous poster hash: 8a503...d8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...