Gå til innhold

smart treåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er litt guffent å ta opp, men jeg føler meg mer og mer sikker på at poden er smartere enn vi har tenkt.

ingen av vennene våre har barn, så vet liksom ikke hva som er normalen...

vi begynte å kunne ha lange, meningsfylte samtaler med ham i toårsalderen. Da han var to og et halvt, kunne han si hvilken bokstav ord begynte på. Han kan ikke lese helt enda, men han setter delvis sammen bokstaver til ord, og gjetter resten.

han gjør enkle, abstrakte regnestykker i hodet.

han finner på historier, og ser dem tydelig for seg og ler mens han forteller dem. Han forstår ironi, og bruker det selv.

Han har veldig godt gehør, og nynner en melodi perfekt etter å ha hørt den en gang. Han er flink med instrumenter, og finner rytmen med tromme, for eksempel.

vi merker at han kjeder seg lett, og prøver å stimulere ham hjemme.men det er samtidig litt lleint å tenke på å skulle ta noe opp med barnehagen? Har vi grunn til det?

Har som sagt ikke så mye sammenligningsgrunnlag. ..

noen tanker?

Anonymous poster hash: d3dd3...e3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å avgjøre slik over nett, selvfølgelig, men høres litt ut som min yngste, og vi har fått beskjed om at hun er langt fremme.
Er snakk om egne opplegg på skole, blant annet.

Er dere redd for at han kjeder seg så skader det jo ikke å høre med barnehagen? :)

Anonymous poster hash: 958c9...6b9
Skrevet

Vi fikk beskjed på toårskontrollen at han burde begynne på storbarnsavd. Det gjorde han, men vi ser at det er førskolebarna han er mest med. Har litt lyst til å spørre om han kan være med på førskolegruppen, de har det et par ggr i uken.

han er jo helt på nivå med dem når det gjelder språk, bokstaver og tallforståelse..

Skrevet

Glemtexanonymknappen.jaha.

Skrevet

Det høres jo ut som om han er langt fremme i utviklingen, men jeg syns heler ikke det høres ut som om han er "oversmart". Han høres ganske normal ut, men alikevel langt fremme. Om du skjønner ;)

Anonymous poster hash: dc0fd...9e3

Skrevet

Høres ut som jenta vår også, jeg tenker at hun er tidlig ute og kjapp i hodet, og det kan jo ikke være annet enn positivt :)

Hun fikk en sånn Fisher Price laptop da hun fylte 2 år, og lærte alle bokstavene på den. Hun gikk i på småbarnsavdelingen i barneavdelingen og førskolelæreren der var helt himmelfallen flere ganger, datteren vår var vel 2,5 år da pedagogen tok med til side i barnehagen og hvisket med store øyne: VET du at hun kan HELE alfabetet?

Flere ganger fikk jeg slike meldinger fra barnehagen: Hun tegner så detaljerte hodefotinger, de har øyevipper og negler, det er IKKE vanlig at 2-åringer tegner så detaljerte tegninger altså!

Hun var tidlig ute med språk, snakket i lange setninger da hun var 2 år. Tidlig ute motorisk, flink sosialt, leker mest med barn som er eldre enn seg osv. Flink med puslespill, perler og andre finmotoriske ting også.

Jeg tror ikke hun er noe vidunderbarn altså, men hun er velsignet med en kjapp hjerne, er nok litt intelligent og tar ting raskt, og er tidlig ute med ting. Det må jo bare være en fordel for henne :)

Jeg tenker at vi har barn som er tidligere enn gjennomsnittet, men som likevel er innenfor normalen.

Anonymous poster hash: df3ec...038
Skrevet

Han høres ut som 3 åringen min. Hun har vert tidlig ute med det meste. Snakket rent før hun var 2 år. Tenker at det er fordi hun har eldre søsken. Har fått tilbakemeldinger både fra bhg. venner og familie at hun er utrolig "voksen".

Tar det meste lett, men tenker igrunn bare at hun er litt "kjapp" for alderen.

Anonymous poster hash: 1d234...2c7
Skrevet

Ok, da høres det ut som han er innenfor normalen, men langt fremme :)

takk for svar, neimen ikke greit å vite, når man ikke har noe å sammenligne med..

men har dere som har barn som er "langt fremme" gjort noe ift barnehagen? Har dere et godt samarbeid?

Skrevet

Vi har ei datter som skrev flere ord i tillegg til navnet sitt som treåring, og konsekvent har vært foran de andre. Ganske mye.

Beste tipset er å gi barna bøker når de begynner å lese, og tegnesaker slik at de får brukt evnene sine. De har også utbytte av spill, der det er mye logikk og matematikk, eksempelvis yatzi.

Vanskelig å få eget opplegg på skolen, da ressursene ofte brukes på de ressurssvake elevene før de ressurssterke.... hos oss ble det løst ved at min datter og ei til som har trent seg opp til nesten samme nivå får gå ut av klasserommet og jobbe sammen på en pc med bøker og oppgaver for noen klassetrinn over. Siden de er kjappe i hodet, trenger de å få forklart oppgaven kjapt, og skjønner gjerne resten sjøl. De får sitte for seg selv, og jobber da bra sammen, bedre enn å sitte og høre på at noen skal gå gjennom noe de kan enda en gang.

i tillegg er det bare å fyre på med musikkundervisning og det som kan virke utviklende. Bruker også endel tid på å snakke om kildekritikk, tenke sjøl, etikk og egne valg.

Skrevet

Takk for svar mrs milla,

Vi har gitar, keyboard og bass hjemme, tenker å la ham prøve seg på dette :)

Han spiller antydninger til melodier på piano, så tenker at noe sånt kan være utfordrende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...