Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #1 Skrevet 9. mai 2014 Jeg oppdaget en kul i brystet for en tid tilbake og har blitt henvist til mammografi. Kulen er avlang og er på undersiden av brystet nært der brystet er festet til overkroppen. Da jeg fant kulen tenkte jeg at jeg måtte få det sjekket og få det ut av verden, at kulen er bevegelig og at jeg ikke har andre tegn på brystkreft (som jeg sjekket da jeg fant den). Da jeg tittet i speilet tidligere idag, oppdaget jeg imidlertid at huden på brystet med kul i på den siden som vender mot midten av kroppen, har blitt rynkete og annerledes. Jeg har strekkmerker på begge bryster på dette stedet fra graviditeten (altså på den siden av brystene der de vender mot hverandre), men det er bare brystet med kul i at strekkmerkene eller hva det nå er, nå synes godt. De er bleke og nesten usynlige på det andre brystet, men i brystet med kul i, har det nå blitt rynkete, omtrent som om det er for mye hud på dette stedet. Det er ikke akkurat samme sted som kulen er, for den er på undersiden. Da jeg oppdaget dette, kom jeg også på at kjæresten min for noen uker siden kommenterte huden på brystet akkurat på dette stedet og lurte på hva det var for noe. Jeg tittet ikke nærmere på det da, men sa at det var strekkmerker etter graviditeten, men nå tenker jeg at det er jo merkelig at han ikke har oppdaget det før i så fall, for vi har vært sammen en god stund. Når jeg først var i gang med å titte nærmere på brystene, tenkte jeg på at jeg i det siste har irritert meg litt over at bhéne mine har blitt for små og at brystene på en måte deles i to av toppen av bhén. Det jeg nå la merke til, er at det faktisk bare er det ene brystet som deles i to av bhén, så det er altså bare det ene brystet, det med kulen i, som har blitt større. På siden som kulen er, er jeg også øm langs yttersiden av brystet, omtrent akkurat der brystet er festet til kroppen fra midten av brystet og et stykke oppover (ikke akkurat der kulen er). Jeg vet ikke helt hva jeg trenger å høre. Etter dagens oppdagelser har jeg gått fra å nesten ikke uroe meg over kulen til å bli overbevist om at jeg har brystkreft. Jeg skal takk og pris på mammografi til uka, men før det skulle jeg gjerne ha visst litt mer... Har noen her hatt brystkreft eller jobber med undersøkelse/behandling av brystkreftpasienter? Jeg lurer vel egentlig på om det jeg har oppdaget høres ut som slike forandringer man har ved kreft eller om man kan ha slike forandringer hvis det er noe ufarlig. Lurer også på hva som skjer hvis det oppdages at man har brystkreft. Er alene med barn, så må i så fall prøve å være litt i forkant med tanke på barnevakt etc. Er det sykehusinnleggelser og i så fall over hvor lang tid? Hvor lang tid tar det fra kreft oppdages til man legges inn på sykehus? Er det snakk om dager eller uker? Hvor dårlig blir man av behandlingen? Er engstelig... Anonymous poster hash: 94cde...645
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 Det du beskriver er slik som absolutt skal undersøkes. Spesielt det med hudforandring sier de man skal være obs på når det gjelder brystene. En kul som er bevegelig og ømhet er ikke nødvendigvis tegn på kreft, selv om en kul selvfølgelig alltid skal undersøkes. Selv har jeg bryst som kan endre seg en del både med når i syklusen det er, vektøkning eller vekttap (ikke mye heller, men jeg merker det på brystene) og også hvis kroppen ikke er helt i lage, og trolig har litt hormonkluss. Men det er ikke noe galt likevel. Men økning bare i det ene brystet skal du selvfølgelig også få sjekket. Gangen videre for deg er mammografi, ev ultralyd og biopsi. Hvis det skulle vise seg å være kreft vil du få innkalling til operasjon. Mener retningslinjene er at man ikke skal vente lenger enn tre uker, men de fleste jeg kjenner er blitt operert innen et par uker. Siste venninne ble operert åtte dager etter mammografi/ultralyd/biopsi. Man ligger som regel kort tid på sykehuset i forbindelse med operasjonen, men så skal man jo gjennom resten av behandlingen med cellegift og stråling. Noen få kan få stråling en tid før operasjon, men det gjelder ikke mange. Hvor mye man reagerer på cellegift er veldig individuelt, men man skal ikke belage seg på noen toppform og ha mye hengende over seg i den perioden man får cellegift. En-to-tre dager etter cellegiften kan noen bli ganske dårlig med kvalme osv. Noen reagerer mindre, andre mer - og det kan også variere fra gang til gang man får cellegift. Ofte går det tre uker mellom hver cellegiftbehandling, men også det kan variere litt avhengig av type man får, hvilken kreft man har osv. Det tar ofte et halvt år eller mer før man er ferdigbehandlet med alt man skal behandles med. Når det er sagt - det er absolutt ikke sikkert at du har kreft! Og om du skulle ha det så er det som regel veldig gode prognoser i dag! Jeg er i en lignende situasjon nå, oppdaget en kul for et par dager siden, også den rett under brystet, en bevegelig og glatt kul. Så den har alle tegn på at den er godartet. Men en tid tilbake var faktisk huden min omtrent i samme område anderledes enn det bruker være. Det varte nok noen få uker, og så forsvant det bare. Det hender også at jeg kan bli øm i bare ene brystet. Jeg skal til lege om et par uker, og tar det opp da. Jeg tror det er godartet, at det er en fettkul, men man skal jo alltid sjekke det. Men når slikt skjer så gjør man seg alltid tanker, det er ikke til å unngå. Jeg har opplevd så mye kreft i nær familie og har også flere venner som har hatt det, at jeg har sett at for de aller, aller fleste så går det bra. Og de kommer seg gjennom det. Så jeg har etter hvert fått et mer avslappet forhold til det. Jeg tenker at jeg skal være obs og må få sjekket ting, men at det ikke er noen vits å gå for mye inn i et kreftscenario uten at man vet om det er tilfelle. Men siden du er alenemor så er det jo greit å ha tenkt litt på ev praktiske løsninger rundt barnepass om det skulle bli nødvendig. Satser på at vi begge to er friske og raske Anonymous poster hash: 14677...360
Kremtopp Skrevet 9. mai 2014 #3 Skrevet 9. mai 2014 https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/brystkreft/ Jeg har ingen erfaringer med brystkreft, men vet hvordan du har det da jeg satt i noen lunde lik situasjon for 2 år siden. Fant en kul i armhulen; glatt, jevn og bevegelig - ble sendt på ultralyd av armhule, mammografi og ekstra ultralyd. Var ingenting heldigvis. Ønsker deg lykke til med undersøkelsene,blir godt for deg å få noen svar. Klem
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #4 Skrevet 9. mai 2014 Jeg og er i samme situasjon nå- oppdaget en kul for snart to mnd siden , gikk til legen og var for ei uke siden å tok mammografi, ultralyd og biopsi.... Venter nå på svar - grusomt å gå å vente på svar og tenke det værste ... Men prøver å tenke minst mulig på det egentlig og håpe at alt er bra... Lykke til begge dere og 😄 Anonymous poster hash: 1bca1...714
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #5 Skrevet 9. mai 2014 Tusen takk for svar! Jeg tenkte også at jeg ikke skulle tenke på det og ikke ta bekymringene på forskudd, men etter det jeg har sett idag med hudforandringer (tror jeg) og at brystet med kulen i er større enn det har vært, klarer jeg ikke helt å unngå å bekymre meg. Akkurat nå tenker jeg vel mest praktisk: vil det ordne seg med barnevakt hvis jeg blir dårlig av eventuell behandling, hvor lang tid vil det ta osv... Jeg prøver å unngå å tenke verre ting, men er engstelig for at de ikke skal kunne si sikkert på mammografien/ultralyden at kulen er ufarlig og at jeg må henvises til biopsi og at det vil være lang ventetid for det... Håper alt går bra for alle oss med kuler i brystet! Anonymous poster hash: 94cde...645
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #6 Skrevet 9. mai 2014 Det skal gå bra med oss alle sammen - for vi er de kule damene Anonymous poster hash: 14677...360
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #7 Skrevet 9. mai 2014 Prøv å ikke uroe deg for mye foreløpig. Er jo ikke sikkert det er noe alvorlig. Og si noe om behandling OM det er brystkreft er heller ikke lett. Det er jo alt etter spredning o.s.v. Stemoren min opererte nettopp rett etter hun fikk vite hun fikk kreft. Skal ha 8 cellegift behandlinger, for å være helt sikker på at alt er borte. Og da er det forhåpentligvis bra. De er utrolig flinke i dag! Lykke til! Anonymous poster hash: 3f0ce...279
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå