Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #1 Skrevet 9. mai 2014 Kan man ta med personlige erfaringer i bacheloroppgave? Jeg skriver om voldtekt og er selv voldtatt. Har i den annledning intervjuet flere ofre og har gjennomført et "selv-intervju". Ville dere fremlagt det intervjuet som om det ikke var dere selv? Eller skal jeg være ærlig? Jeg bruker også egne erfaringer gjennom intervjuprossessen, da informant kjente seg mer komfortabel med å snakke med en likesinnet. Dette er jo med i metodedelen min, så da er det kanskje greit å være ærlig rundt intervjubiten? Anonymous poster hash: 172c6...b6e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 Jeg sitter og skriver bachelor nå (barnevern) og vi har fått beskjed om å ikke bruke oss selv som kilde. Erfaringsbaserte refleksjoner kan vi ta med, men det må være på bakgrunn av praksis eller refleksjoner over faglitteratur / informantene. Eneste stedet vi kan ta med noe personlig er i innledninger - under "begrunnelse for valg av tema". Jeg ville ikke tatt med egne erfaringer. Vi får ikke engang lov å skrive om ting vi har opplevd selv fordi det kan forstyrre undersøkelsen og åpne mange sår. Regner med at du har klarert dette med din veileder ang. valg av tema. I metodedelen skal du skrive om valg av metode, informantene dine (du kan ikke være din egen informant), etiske vurderinger, pålitelighet, gyldighet og gjennomføring. Anonymous poster hash: d9e0e...449
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #3 Skrevet 9. mai 2014 Vrien problemstilling. Men jeg stiller meg nok bak anonym over her (449). Det du uansett må huske på er å legge inn din egen opplevelse som en feilkilde, uansett hvordan du velger å bruke det. Selv ble vi sterkt frarådet å bruke egne, private erfaringer i den typen oppgaver, med god grunn. Det farger våre holdninger i stor grad og vil alltid påvirke måten vi formulerer oss. Anonymous poster hash: 774ca...f84
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #4 Skrevet 9. mai 2014 ps. vi får heller ikke intervjue noen som er direkte berørt - det er etisk uforsvarlig dersom man ikke har et hjelpeapparat tilgjengelig i regi av forskningen som kan følge opp informanten i etterkant. #2 Anonymous poster hash: d9e0e...449
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #5 Skrevet 9. mai 2014 At du er åpen om dine egne erfaringer i metodeavklaringen din er fint og det er det også at du har brukt dine egne erfaringer for å få informantene dine til å åpne seg. Men å gjøre et selvintervju er veldig problematisk. Hvis du ikke er åpen på at du er din egen informant er det forskningsetisk uakseptabelt, og det er heller ikke god forskning å bruke seg selv som informant selv om du er åpen på det. Har du ikke en veileder du kan ta dette opp med? Anonymous poster hash: ee600...db5
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #6 Skrevet 9. mai 2014 Ikke personlige erfaringer eller meninger i bacheloroppgaven. Anonymous poster hash: 82bdf...4e9
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #7 Skrevet 9. mai 2014 Jeg fikk beskjed av mine veiledere, om ikke skrive om ting man selv hadde opplevd, da dette kan bli sårt og emosjonelt, men jeg valgte likevel og skrive om det. Skrev om anoreksia, og fikk en A på bacheloren :-) jeg tok ikke med egne erfaringer, men det var lettere og drøfte teori opp i mot egne opplevelser! Anonymous poster hash: 2e245...d95
BareMas Skrevet 9. mai 2014 #8 Skrevet 9. mai 2014 Så lenge man kan forsvare bruken av personlige erfaringer og meninger i en slik oppgave, samt presiserer hva som er sitt eget i den forstand, så er det vel lov å bruke det. Hvorvidt det er aktuelt for problemstilling og oppgavene helhet må også vurderes før man benytter slik materiale.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #9 Skrevet 9. mai 2014 Nei, hadde absolutt ikke risikert det. Anonymous poster hash: 80281...34e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå