Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har to tette gutter på 3 og 4. Om 1-2-3 år ønsker vi å få en til. Hvor travelt er det med tre barn i forhold til å ha to tette babyer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er lett og koselig :)



Anonymous poster hash: 26462...7c9
Skrevet

to tette babyer? om 3 år så blir de vel 6 og 7 år da



Anonymous poster hash: f150b...520
Skrevet

Det kommer jo helt an på barna og foreldrene. Vi har størst aldersforskjell (3,5 år) mellom nr 1 og 2. Da nr tre kom ganske tett oppi nr 2 ble det derfor veldig slitsomt. Nå, tre år seinere går det bra.

 

Anonymous poster hash: ff529...da7

Skrevet

Jeg personlig synes ikke det blir travelt før de begynner på skolen...

 

Nå har jeg barn i 1. og 4. og 7.klasse og det er MYE jobb. Gøy selvfølgelig, men det er litt av en logistikk. Eldste trener fotball og når de blir 12 år og går fra barneidrett til ungdomsidrett stilles det plutselig helt andre krav til ungene og de trener fort 3-5 ganger i uken i tillegg til kamp hver uke. 4.klassingen trener 2 ganger i uken pluss en kamp i uken, 1.klassingen trener foreløbig bare en gang i uken. Så er det lekser, vennebesøk, barneselskaper, overnattingsgjester, middagsgjester, dugnader, foreldresamtaler og foreldremøter på alle klassetrinnene, sommeravslutning på alle trinnene, sommeravslutning på alle fritidsaktivitetene osv osv. 

 

Når man har flere barn må man nødvendigvis lære de opp til selvstendighet, men selv om de er flinke til å gjøre leksene sine selv trenger de ofte litt hjelp. Selv om de kan sykle til treningen som er 2 km hjemmefra kan de ikke sykle til treningen som er 6-7 km hjemmefra og ikke ferdig før 20 om kvelden. Selv om de kan sykle til en kompis i nabolaget, må det organiseres kjøring når de har kamp 1 times kjøring i bil unna.

 

Jeg tar meg av og til i å savne den tiden hvor vi reiste fra jobb, hentet ungene i barnehagen og var hjemme resten av kvelden ;)

Nå har vi sjelden en eneste kveld i uken uten at noe skjer, og det enda barna bare går på en fritidsaktivitet hver...

 

Men det er klart, vi slipper nattevåk, ungene kan være alene hjemme litt mens jeg reiser på butikken, de kan dusje selv og smøre seg en skive selv. De trenger det ikke på samme måte lenger, men de trenger deg i aller høyeste grad likevel. Jeg opplever at det nesten er viktigere å ta seg tid til å sitte på sengekanten og stryke litt på ryggen og snakke litt om vær og vind, skole, venner og ting som skjer nå som ungen er 13 år enn det var da han var 5 år. Selv om han ikke legger seg før klokken er over halv ti, mamma er sliten osv, så trenger absolutt tenåringen også at mamma bryr seg og er tilstede i livet deres.

 

Men det er mest gøy, det er en travel fase av livet, men det gir absolutt mer enn det koster. Selv om jeg nærmest kollapser om kvelden og kan være mer sliten nå av all logistikken, planleggingen, stresset, ønsket om å være to steder på en gang (skoleavslutning i 4.klasse samtidig som 7.klassingen har en viktig fotballkamp f.eks og det akkurat samtidig som 1.klassingen er invitert i en bursdag).



Anonymous poster hash: c3afa...cc6
Skrevet

Vi har to jenter, født i 97 og 99, ganske så "tette". Det er klart at det kunne vært ganske problematisk, men de har alltid vært gode venner, så som jeg ser det er det bare positivt, fordi de finner på mye sammen og er felles venner, nå som det er blitt tenåringer.

Vi har en gutt på 11, han er litt sånn midt i mellom, men da han var liten var det ikke noe problem med tre barn, h orav de eldste var bestevenner all the time. Vi har også en på snart 3, så der er det et ganske stort sprang mellom de tre eldste og henne... Nå er de eldste jentene så gamle blitt at de kan være med å passe på yngstemann, noe vi er takknemmelige for.

 

Sånn jeg ser det kan det til tider være litt småkonflikter, men egentlig i det store og hele, bare positivt :)

 

Anonymous poster hash: 07de4...f33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...