Gå til innhold

Noen som kan noe om mammografi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kul i brystet og skal til mammografi og ultralyd av brystene. Er det mulig å se om kulen er farlig eller ikke på disse bildene eller må man også ta en biopsi? Hvordan ser man om kulen er farlig? Hvor lang tid pleier det å ta før man får resultatet?

Vil gjerne ha litt utfyllende informasjon hvis noen kan noe om dette. :-)

Anonymous poster hash: 31596...c50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Nå kan ikke jeg noe om dette,men da jeg fant en kul i brystet var jeg til mammografi.Etter dette ble jeg sittende på venterom siden dem skulle se om bildene var bra.Etter litt så fikk jeg beskjed om at jeg også måtte ta ultralyd.Ble kjemperedd.En fantastisk lege kom å tok ultra og så med en gang at dette ikke var en farlig klump.

Jeg spurte sikkert hundre ganger om han var sikker hehe....så jeg fikk greie på der og da at det ikke var noe farlig.

Anonymous poster hash: aedee...d82
Skrevet

Legene som jobber med dette er trent til å lese bilder. De kan kjenne igjen ulike typer vev og kuler ut fra bildene. Det dobbelsjekkes gjerne med ultralyd fordi det gir et litt annet bilde av en ev kul som er med på å gi legen ytterligere informasjon.

Av og til er det kuler de ikke med sikkerhet kan si om er harmløse eller noe man bør fjerne, og da tar de en biopsi for å få en vevsprøve som de kan analysere og se hvilken type celler det er i kulen.

Jeg skulle en gang til vanlig mammografi, men måtte da vente for også å ta ultralyd. Legen var gravalvorlig og sa omtrent ikke et ord. Men viste seg at han bare var konsentrert, for jeg hadde visst brystvev som var vanskelig å lese korrekt, derfor var han helt fokusert på det han gjorde og ikke på meg som person. Jeg trodde selvfølgelig det verste ;) Men det var ikke noe farlig.

Jeg har flere venninner som har/har hatt både cyster og fettkuler i brystene uten at det har vært noe skummelt.

Jeg oppdaget selv en kul under brystet for et par dager siden, men siden den har alle "gode" tegn så regner jeg med at det er en fettkul og venter til min vanlige legetime om noen uker. Men sjekkes skal det selvfølgelig.

Bra du får sjekket kulen, HI. Håper det er noe harmløst - er jo oftest det :)

Anonymous poster hash: 8841f...4d8
Skrevet

Jeg kan heller ikke noe om det utover egen erfaring, men jeg fikk svar mens legen tok ultralyd om at alt var ok. Men er vel ikke alltid like lett å se kanskje, det aner jeg ikke.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Da jeg oppdaget kul i brystet,fikk jeg mammografi. Så ble det ultralyd og biopsi av cystene i begge brystene.Legen mente det var vanncyster jeg hadde.Jeg har ennå ikke fått noen svar på prøven,så jeg får bare tro det er det.

Det er mange måneder siden jeg tok prøven,og jeg har prøvd å mase meg til svar.

Skrevet

Takk for svar! Godt å se at flere har undersøkt kuler i brystene uten at det har vært noe farlig.

Anonymous poster hash: 31596...c50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...