Gå til innhold

Enkel og sunn kosemat?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får et par venninner på besøk i kveld, og skal ordne litt fredagskos.

Jeg er gravid og har dårlig matlyst, samtidig som jeg ikke gidder å stå flere timer på kjøkkenet. Noen som har gode forslag til noe raskt og enkelt jeg kan lage? Gjerne relativt sunt også. :)

 

Anonymous poster hash: a7b32...87a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kyllingsalat m baguetter og creme fraich.. Mmm :)

Skrevet (endret)

Lag ein grov gjærdeig du kjevlar ut, ha på fyll etter kva du har i kjøleskapet, rull saman og skjer i skiver. Steik snurrane midt i omnen ved 200° i 20 minutt.

Endret av ★
Skrevet

En deilig salat er vel alltid populært :-D

 

Crispy isbergsalat med gode tomater, fetaost, avocado, gjerne mozzarella og masse hvitløkspulver på er kjempe godt :-)

Bak gjerne kyllingfileeter crispy i ovnen som du så kutter i små biter og har i salaten, gjerne også med sprøstekt bacon.

Enten bare hell olivenolje og balsamico over eller lag en rømmedressing med en halv blåmuggost som du blander med en boks rømme og salt, pepper og hvitløk.

Supergodt med tzatziki til også, det kan du lage på naturell youghurt.

 

Kjøp enten ferdig hvitløksbrød eller kutt opp skiver med godt brød og gni inn med hvitløk og olivenolje før du steker de noen minutter i ovnen :-)

 

 

Eller sprøbak laksefileeter  i ovnen og server med brokkoli, asparges osv :-)

 

Mine venninner elsker også når jeg lager litt superenkle småretter, da setter jeg gjerne dette på bordet:

 

*Godt bröd med hvitløk og olje bakt i ovnen

(Lag gjerne en blanding av små tomater og hvitløk og salt og pepper og oliven og bak dette mørt i ovnen.

 Fyll oppå de sprøstekte skivene og riv litt parmesan og olje over, Bruschetta )

 

*Hvitløkscampi (Hiv gjerne scampi opp en liten ildfastform med masse skiver av hvitløk/løk og olje over så baker de seg selv)

 

*Tzatziki (Naturell youghurt, 2 poser GResk dressing mix fra Knorr, hvitløk, saft av lime/sitron elelr litt eddik, litt sukker, salt, pepper og små biter av en hel agurk)

 

*Hvis jeg har god tid så lager jeg litt små kjøttboller. En pakke kjøttdeig blander jeg med 2 poser gresk dressing mix, hvitløk, griljermel og 1-2 egg og krysser du liker (salt, pepper, spisskummin, paprikapulver)

 Rull dem små, brun dem i panna og bak dem ferdig i ovnen)

 

*Paprikadip - Kjøp eft glass med grillede paprika. Hiv i mixeren sammen med hvitløk salt og pepper. Denne er supergodt og enkel.

 

*Potetbåter - Kjøp lyse poteter. Skyll dem i vann og kutt i båter. Strø masse salt, pepper og hvitløk over og litt olivenolje og bak i ovenen.

 

*Vannmelonsalat - Kutt opp vannmelon, rødløk og fetaost og bland i en bolle. Krydre med salt, pepper, litt edikk og olivenolje og gjerne en dæsj balsamico.

 

Alt dette går ganske fort å lage og det meste "lager" seg selv og du kan lage mye av det på forhånd.

Skrevet

En deilig salat er vel alltid populært :-D

 

Crispy isbergsalat med gode tomater, fetaost, avocado, gjerne mozzarella og masse hvitløkspulver på er kjempe godt :-)

Bak gjerne kyllingfileeter crispy i ovnen som du så kutter i små biter og har i salaten, gjerne også med sprøstekt bacon.

Enten bare hell olivenolje og balsamico over eller lag en rømmedressing med en halv blåmuggost som du blander med en boks rømme og salt, pepper og hvitløk.

Supergodt med tzatziki til også, det kan du lage på naturell youghurt.

 

Kjøp enten ferdig hvitløksbrød eller kutt opp skiver med godt brød og gni inn med hvitløk og olivenolje før du steker de noen minutter i ovnen :-)

 

 

Eller sprøbak laksefileeter  i ovnen og server med brokkoli, asparges osv :-)

 

Mine venninner elsker også når jeg lager litt superenkle småretter, da setter jeg gjerne dette på bordet:

 

*Godt bröd med hvitløk og olje bakt i ovnen

(Lag gjerne en blanding av små tomater og hvitløk og salt og pepper og oliven og bak dette mørt i ovnen.

 Fyll oppå de sprøstekte skivene og riv litt parmesan og olje over, Bruschetta )

 

*Hvitløkscampi (Hiv gjerne scampi opp en liten ildfastform med masse skiver av hvitløk/løk og olje over så baker de seg selv)

 

*Tzatziki (Naturell youghurt, 2 poser GResk dressing mix fra Knorr, hvitløk, saft av lime/sitron elelr litt eddik, litt sukker, salt, pepper og små biter av en hel agurk)

 

*Hvis jeg har god tid så lager jeg litt små kjøttboller. En pakke kjøttdeig blander jeg med 2 poser gresk dressing mix, hvitløk, griljermel og 1-2 egg og krysser du liker (salt, pepper, spisskummin, paprikapulver)

 Rull dem små, brun dem i panna og bak dem ferdig i ovnen)

 

*Paprikadip - Kjøp eft glass med grillede paprika. Hiv i mixeren sammen med hvitløk salt og pepper. Denne er supergodt og enkel.

 

*Potetbåter - Kjøp lyse poteter. Skyll dem i vann og kutt i båter. Strø masse salt, pepper og hvitløk over og litt olivenolje og bak i ovenen.

 

*Vannmelonsalat - Kutt opp vannmelon, rødløk og fetaost og bland i en bolle. Krydre med salt, pepper, litt edikk og olivenolje og gjerne en dæsj balsamico.

 

Alt dette går ganske fort å lage og det meste "lager" seg selv og du kan lage mye av det på forhånd.

Det hørtes veldig godt ut, jeg kommer i kveld!!

 

Anonymous poster hash: 59908...311

Skrevet

Mozzarella, feta og blåost i samme salat? Høres ikke ut som en god ide synes jeg.

Og hvorfor bruker du poser i tzatziki? Det er jo bare å rive agurk, presse ut overskuddsveske, blande med (gresk) naturell jogurt og kryddre.

 

Anonymous poster hash: bae4c...b0b

Skrevet

Tusen takk for svarene deres! :)

 

Jeg glemte å svare i går - men det ble kyllingsalat med yoghurtdressing på oss. De grove snurrene hørtes veldig gode ut, det samme med smårettene, så de skal definitivt prøves. Kanskje slike grove snurrer blir lørdagskosen i kveld :)

 

Hi

 

Anonymous poster hash: a7b32...87a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...