Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #1 Skrevet 8. mai 2014 Jeg har termin om noen uker og lurer på hvordan "utsjekk" egentlig foregår etter fødsel. Kan man bare kle på ungen og si "tusen takk for hjelpa, på gjensyn ved neste fødsel" og dra..? Ved forrige fødsel hadde jeg nesten ikke kontakt med personalet og tror ikke noen ville merket om vi dro på hotell for å få sove ut etter fødselen - flermannsrom. Og melding til medisinsk fødselsregister etc ble sendt rett etter fødsel. På barsel bestilte en sekretær på dagtid taxi for meg og baby til et gitt tidspunkt på kvelden. Da vi dro var der aldri noen å si "hadet" til liksom... Anonymous poster hash: 3ccc5...e7e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 Nei, man kan ikke bare dra. Du må som regel bli klarert for at det er greit å reise hjem. Altså sjekke at både du og babyen er friske nok til å reise hjem. Og så må du tilbake påsykehuset for hørseltest + k-sprøyta+ følling-prøve 3 dager etter fødsel. Selv ville jeg aldri tatt sjansen på å bare dra hjem uten å ha fått beskjed fra de på barsel. Tenk om noe er galt? Er man på sykehuset får man iallefall øyeblikkelig hjelp.. Anonymous poster hash: fa669...e5f
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #3 Skrevet 9. mai 2014 Vi dro hjem dagen etter! Det er ingen lov som sier at du må være på barsel! Det er ett tilbud Norge har og du står fritt til å bruke det! Men som oppegående mødre vi alle burde være er det greit og følge legene sine anbefalinger😊 du må uansett til bake etter 3 dager som nevnt over👍😊 Anonymous poster hash: eaf14...9e7
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #4 Skrevet 9. mai 2014 Vi ble på barsel i 5 dager, etter anbefaling av de ansatte. Slet med amming, pluss baby hadde lavt blodsukker. Når det var på tide å dra hjem, hadde vi "utsjekksamtale", og sa fint hadet til alle de ansatte vi hadde hatt mye med å gjøre der Anonymous poster hash: 75800...cf2
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #5 Skrevet 9. mai 2014 Vi også dro hjem dagen etter, men de skulle jo gjøre alle testene på barnet først. De vil gjerne se deg vaske og skifte på bayen også. Ihvertfall hvis man er førstegangs. Det er bare å fortelle de hva du vil så er de imøtekommende hvis alt er bra med baby og mor. Vi ble anbefalt ammehjelp så vi kom tilbake dagen etter for det og for å ta en blodprøve. Anonymous poster hash: 341e2...3cb
Elsker livet Skrevet 9. mai 2014 #6 Skrevet 9. mai 2014 Man må be om at lege undersøker barnet først og avtale tid til følllinstest og hørselstest. Jeg har gitt beskjed underveis i fødselen at jeg ønsker å dra hjem så snart som mulig.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #7 Skrevet 9. mai 2014 Ingen kan tvinge deg til å være på barsel, men sykehusene har vel en regel på at du skal vente minst 2-4 timer før du reiser hjem for å være sikker på at bløndingene dine har stabilisert seg. Noen får jo en styrtblødning etter fødsel om livmora ikke trekker seg sammen skikkelig og da er det rett på operasjonsstuen, blodoverføring o.l. Når de har sett at livmoren har trekt seg skikkelig sammen kan du reise hjem om du ønsker, men du må selvfølgelig si ifra så de får skrevet deg ut. Reiser du før legen anbefaler må du også skrive under på at du gjør det på eget ansvar. Om du reiser hjem før legesjekk av babyen, følling-testen, hørselstesten osv må du få satt opp timeavtale for når du skal komme tilbake for å ha dette. Jeg personlig hadde ikke turt å reise hjem sånn men en gang, men jeg opplevde at mitt tredje barn i hui og hast ble sendt til nyfødtintensiven dagen etter fødselen. Det kunne gått veldig galt, han kunne dødd eller blitt hjerneskadet om det ikke ble oppdaget at han trengte behandling, så jeg er nok litt ekstra engstelig for om noe er galt som ikke er oppdaget og hadde aldri reist hjem før skikkelig legesjekk. Anonymous poster hash: 3469d...dd3
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #8 Skrevet 9. mai 2014 For min del var barselstiden et mareritt. Ingen sjekket meg mlm bena. Da hadde de sett at alle stingene mine var revnet opp igjen. Ikke fikk jeg gå på toalettet å bæsje før 13 dager etter fødselen heller pga de glemte å gi meg noen tabletter. Jeg sov 4 timer på 2 døgn der. Var helt utslitt og utsultet. Besvimte da jeg kom hjem. Fikk kjeft forde baby ikke tok puppen. Og jeg ville gi mme. Da var jeg en dårlig mor! Tenker med skrekk og gru på den opplevelsen! Var ung og visste ikke bedre. denne gangen er det ingen kjære mor! Og jeg skal være knallhard på å få nok hjelp før jeg drar hjem. Og ikke bli deprimert av hva gørr de evnt måtte klare å lire av seg.. Alt må jo være bedre en sist gang. Og amming skal jeg forsøke igjen. Og går det ikke skal jeg overhodet ikke bli lei meg og få dårlig samvittighet. . Vet jeg er en flott og flink mamma. Syns det er så mye missnøye rundt barsel opphold at de burde gå igjennom rutinene sine. de som velger gå derfra fortest mulig forstår jeg faktisk veldig godt! Anonymous poster hash: d95ce...42c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #9 Skrevet 9. mai 2014 Jeg dro hjem etter 9 timer med andremann. Måtte være minst 6(eller4 ?) timer for å sikre at jeg ikke blødde for mye og baby måtte gjennom legesjekk før vi fikk dra hjem. Anonymous poster hash: 0e788...082
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå