Gå til innhold

Barnefordeling med turnusarbeider. Ønsker synspunkter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg skal dessverre gå fra hverandre. Barna er 4 og 5,5 år gamle. Han jobber i turnus hvor han er borte 14 dager om gangen, og hjemme i 4 uker. Når han er hjemme har han som regel 3-7 dager med kurs i løpet av friperioden. Det varierer når i friperioden disse dagene på reise er. Slik har det vært siden barna ble født. Han mener nå at det er en selvfølge at han skal ha barna 50% av tiden. H a tenker dere om dette? Er det andre som har vært i samme situasjon som kan si noe om hvordan de har løst det?

Jeg ønsker ikke 50-50. Jeg mener det ikke er den beste løsninga. Blant annet fordi det vil bli en stor overgang for dem å plutselig være borte fra meg halvparten av tiden, samtidig som jeg tenker at de er for små til 50-50. Samtidig fordrer hans turnus, med 14 dager borte, at det blir lange perioder i strekk hos både meg (det er de vant til) og ham, dersom han skal ha d 50% av tida.

Vil gjerne ha innspill. Det føles ganske fastlåst.

Anonymous poster hash: a05ec...643

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bruker hele innlegget på å fortelle hva han ønsker og krever. Har du gitt klar beskjed til han om hvordan DU vil ha det? Helt konkret. Og da tenker jeg ikke på som svar på hans krav.

Dette er min umiddelbare reaksjon.

Slik jeg har gjort det er å legge frem et tilbud som jeg mener er til barnets beste og som også er tilpasset mine behov, og så får han akseptere det eller la være.

Anonymous poster hash: 50203...57c

Skrevet

Min samboer og jeg skal dessverre gå fra hverandre. Barna er 4 og 5,5 år gamle. Han jobber i turnus hvor han er borte 14 dager om gangen, og hjemme i 4 uker. Når han er hjemme har han som regel 3-7 dager med kurs i løpet av friperioden. Det varierer når i friperioden disse dagene på reise er. Slik har det vært siden barna ble født. Han mener nå at det er en selvfølge at han skal ha barna 50% av tiden. H a tenker dere om dette? Er det andre som har vært i samme situasjon som kan si noe om hvordan de har løst det?

Jeg ønsker ikke 50-50. Jeg mener det ikke er den beste løsninga. Blant annet fordi det vil bli en stor overgang for dem å plutselig være borte fra meg halvparten av tiden, samtidig som jeg tenker at de er for små til 50-50. Samtidig fordrer hans turnus, med 14 dager borte, at det blir lange perioder i strekk hos både meg (det er de vant til) og ham, dersom han skal ha d 50% av tida.

En del fedre blir veldig opptatte av å snakke om hva som er deres rettigheter i forhold til barna i forbindelse med et brudd (selv om dette ikke har opptatt dem så mye før bruddet..)

Hvem har hatt hovedomsorgen for barna siden de ble født, eller har dere delt ca likt på det?

Dette bør være utgangspunktet for å fordele omsorg nå etter bruddet, slik at barna ikke skal oppleve en totalt endret omsorgssituasjon i tillegg til å måtte tilpasse seg bruddet. De bør definitivt ikke miste deg som sin hovedomsorgsperson dersom du har vært det siden fødselen.

Skrevet

50/50 er ikke bra for barna. Bli enige om hva som er best for dem, ikke for dere. Det er ikke barna som har valgt brudd.

Anonymous poster hash: 4040b...b2e

Skrevet

Vi hadde annen hver uke når han var hjemme. Var han på kurs når han skulle ha barna kunne vi forskyve det, men ikke forlenge det om du skjønner. Hun var 2 år. Dette samværet tilsvarte annen hver helg og en dag i uka ca.

Vi bodde i samme nabolag fram til hun begynte på skolen.

Det virket som hun taklet denne ordningen fint da. Tror dette kan variere fra barn til barn, min yngste hadde nok ikke taklet det.

14 dager i strekk blir for lenge.

Avtal samvær gjennom familievernkontorer. De har god erfaring. Nå er jenta ungdom og bestemmer mye av samværet selv, til en viss grad, (har hun gjort fra 10 årsalderen) og det ligger omtrent på det samme som tidligere.

Skrevet

Ingen erfaring selv, men hva med 2 uker hos deg (når han er ute) så en uke hos han, 2 uker hos deg, og så en uke hos han igjen?

Skrevet

Skulle føreslå det samme som appesinpiken :) evt at han kan ha di på dagtid utenom siden di ikke går på skolen enda

Anonymous poster hash: cf2d0...159

Skrevet

Tusen takk for innspill. Det var litt av hensikten å ikke si for mye om hva jeg tenkte, for å kunne se hva andres tanker er om dette. Skal på mekling om en ukes tid og er så urolig for hvordan det skal bli.

Jeg har tenkt mange av de samme tankene som det blir foreslått her. Tenker at han kan ha dem onsdag til søndag/mandag de ukene han er hjemme, samt ha masse tid med dem på dagtid de dagene han ikke har dem, følge opp fritidsaktiviteter, spise middag sammen o.l.

Skrevet

Tusen takk for innspill. Det var litt av hensikten å ikke si for mye om hva jeg tenkte, for å kunne se hva andres tanker er om dette. Skal på mekling om en ukes tid og er så urolig for hvordan det skal bli.

Jeg har tenkt mange av de samme tankene som det blir foreslått her. Tenker at han kan ha dem onsdag til søndag/mandag de ukene han er hjemme, samt ha masse tid med dem på dagtid de dagene han ikke har dem, følge opp fritidsaktiviteter, spise middag sammen o.l.

Onsdag til mandag hver uke når han er hjemme blir veldig mye frem og tilbake for barna. Fem dager far, to dager deg og så fem dager far igjen høres ikke veldig bra ut. Forsto jeg deg rett eller mente du annenhver uke? I begynnelsen etter mitt brudd var det veldig mye opphakket samvær og det fungerte dårlig for barnet. Vi forandret det fra onsdag til mandag annenhver uke hos pappa, og vi har fått ei helt annen jente :-)

Anonymous poster hash: a7fb6...949

Skrevet

Det må vel være veldig fint for barna å være 14 dager med far når han har helt fri. Hvorfor skal mor ha førsteretten...

Anonymous poster hash: 3a177...b72

Skrevet

Det må vel være veldig fint for barna å være 14 dager med far når han har helt fri. Hvorfor skal mor ha førsteretten...

Anonymous poster hash: 3a177...b72

Kanskje fordi de fleste tenker på barnas beste, og ikke på hva som er best for mor og far? 14 dager er lenge for barn som er vant med at mor er tilstede hver dag. Far jobber turnus og har vært mye borte. Det er noe barna er vant med og endringen vil derfor ikke bli så stor.

Anonymous poster hash: 4d4db...a68

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, og vi har 50-50.

Fungerer helt perfekt- jeg har barna extra de dagene han er på kurs etc.

Hvem er vi som mødre som skal bestemme at far skal ha mindre tid med sine barn?

Så jeg innretter meg etter hans turnus og det går helt fint :)

Anonymous poster hash: b4ce9...d15

Skrevet

HI her.

Tanken var annenhver uke ons-søn/man de ukene han er hjemme. Er også opptatt av at det ikke skal bli for mange bytter, da jeg er redd det vil føre til stress for ungene.

Til deg som mener at vi mødre ikke har mer rett på ungene i kraft av at vi er mødre, så er jeg helt enig i det. Men når pappaen har en jobb hvor han har vært fraværende halvparten av tiden siden de ble født, så blir det en veldig stor overgang for ungene å skulle være borte fra meg halvparten av tiden.. Når de blir eldre kan man såklart vurdere på nytt om de skal være mer hos sin far.

Skrevet

dere som sier at 50/50 ikke bra? prøvd dette selv eller? eller kun hørt det fra fagfolk? jeg har 3 sønner,jeg og min mann skilte oss når barna var 1.3 og 5 år , og vi har hatt 50/50 hele tiden,i dag er  barna 16,18 og 20 og bare han minste som bor hjemme,de er faktisk dypt takknemlig for at de valgte 50/50, og bodde nært hverandre,for da hadde de god kontakt med begge,selvom de var hos en

Anonymous poster hash: 1b1e7...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...