Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #1 Skrevet 8. mai 2014 Jeg er egentlig ikke noe dyremenneske, men mannen har så lyst på katt. Vi hadde hund for noen år siden (omplassering) og en dag så sa det snap i hode dens og den beit meg masse i armen da jeg lå på sofaen og sov ( måtte på legevakta for stivkrampesprøyte og måtte sy en del), så vi tok den med til dyrlegen og fikk den avlivet. Etter den hendelsen så har ikke jeg hatt så veldig lyst til å ha dyr i hus. Mannen er veldig glad i dyr men skjønner jo at jeg ikke vil ha hund igjen. Nå har vi ett barn (snart 2) som også er veldig glad i katter og viser god omsorg for nabokatten som er her til stadighet. Men tilbake til spm mitt, hvordan tar man seg av en katt og hva kan man forvente når man får en leveringsklar katt? Andre ting enn sterilisering man må tenke på i starten? Hvordan begrenser man en katt inne? Hvordan er det å ha en liten katt og en nyfødt? Ja fortell meg alt dere kan komme med. Jeg vil gjerne imøtekomme mann og barn sine ønsker, men da vil jeg gjerne vite hva som trengs og må til først... Anonymous poster hash: 8f8c7...f3c
Tresøtesmå141517 Skrevet 8. mai 2014 #2 Skrevet 8. mai 2014 (endret) Kattene er renslige når de er leveringsklare, noe hunder ikke er. Et tips er å velge den kattungen som søker mest til mennesker og at det er hannkatt. Hunnkatter er som regel mer sære. Men ikke alltid :-) Velg en korthåret, så er det ingenting stell. Ellers må dere huske vaksine og ormekur. Og selvsagt sterilisering. Da er det lurt å chippe den i samme slengen. Av mat er det lurt å kjøpe skikkelig for, fra dyrebutikkc eller veterinær. Kjøp stor sekk, så har dere mat i lang tid. Server kun tørrfor og vann. En katteluke som er programmert etter chippen til katten er genialt! Er dette på plass, så er kattehold superkoselig og ikke stress i det hele tatt :-) Endret 8. mai 2014 av ØYENønskerLITEN
Tresøtesmå141517 Skrevet 8. mai 2014 #3 Skrevet 8. mai 2014 Nyfødt og baby går kjempebra hos oss. Katten stikker ut når hun hyler ;-)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #4 Skrevet 8. mai 2014 Lite stress i forhold til en hund Du slipper å tenke på bæsjing hver dag(nok med barnet ) og slipper å bære bæsj i pose. Du slipper å gå tur i kuling og regn. Katter er stille og koselige dyr Har hatt begge deler, men kjenner jeg liker meg best uten Anonymous poster hash: e429c...b0a
Von Hertelhofen Skrevet 8. mai 2014 #5 Skrevet 8. mai 2014 Du spør hvor mye stress det er i utgangspunktet er katt bare kos, siden den er veldig selvstendig. Kommer jo an på personligheten dens. Min katt er det littegrann arbeid med. - den kommer inn med levende mus som jeg må jakte på med en håv og slippe ut. - den røyter. Det er kattehår overalt, på klær, i maten vår, i senga osv - den skal alltid ha kos når jeg holder på med noe viktig, middag eller lese til eksamen osv. - den holder et helsikkes sjau med andre katter kl 03 rett utfor soveromsvinduet. - og når vi er på ferie så er jeg bekymret for den hele tiden. Men ville ikke vært foruten den
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #6 Skrevet 9. mai 2014 Lite stress, mye kos Anonymous poster hash: 99f50...74a
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #7 Skrevet 9. mai 2014 Må rette litt her ! Har hatt katter hele livet,hannkatter. Få deg en korthåra hunkatt. Ingen skvetting å markering som stinker kattepiss på hele eiendommen. Katter er herlige.klarer seg for det meste selv sålenge de får mat å vann selvstendige og herlige dyr. Anonymous poster hash: 5a3bb...70f
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #8 Skrevet 9. mai 2014 Det er ikke "stressfritt" å ha noen dyr. En katt skal også ha stell, vaksiner, mat og kjærlighet. Vi har katter som er mye ute men de er jo der uansett, så hvis du ikke liker dyr så spar dyret fra å bo i et hjem hvor det ikke er ønsket og elsket av alle. Anonymous poster hash: 1386c...1c6
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #9 Skrevet 9. mai 2014 Med min katt er det null stress Han spiser selv, går på do selv. Kommer når han vil ha kos (er helst jeg som vil kose med den ) Han elsker å være ute og inne har han faste plasser å sove på Han har kort pels = veldi praktisk Mine foreldre har og katt. Stress for de Kattene har lang pels og røyter MYE De hyler døgnet rundt pga de vil inn og ut når det passer de Anonymous poster hash: 67a06...470
Cat_Woman Skrevet 9. mai 2014 #10 Skrevet 9. mai 2014 Korthåret katt krever ikke noe stell, og de fleste katter kan ha mat stående framme hele tiden. De bør ha mulighet til å gå ut og inn som de vil, gjerne med katteluke. Det er veldig lite stress (men mye kos!) i det daglige, men det er viktig å være bevisst ansvaret dere tar på dere også. Katten skal vaksineres, kastreres og id-merkes, skal jevnlig til veteinær, spise ordentlig fôr, og ha noen som passer den når dere er på ferie.
Iiiiik Skrevet 9. mai 2014 #11 Skrevet 9. mai 2014 Stresset for oss består i utgangspunktet kun av å måtte planlegge hvis vi skal bort. At hun røyter, må vaksineres, sjekkes for flått, børstes, få mat, slippes ut og inn osv er ikke noe stress synes jeg.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 9. mai 2014 #12 Skrevet 9. mai 2014 Har kastrert hankatt. Eneste stresset med den er vel å åpne døra de få gangene den vil ut, sørge for mat, vann og ren kasse. Vaksiner og ormkur etc må jo gjøres, på lik linje med å følge ungene til lege og tannlege masse kos!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå