Gå til innhold

Ammoniakk/pissoarlukt etter man har vært på do.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke tenkt så mye over dette tidligere egentlig. Har tenkt at det var normalt, og kanskje det er det.

Etter at sønnen min på 10 år har vært å tisset på do, stinker det pissoarlukt på hele badet. Skikkelig intens "offentlig toalettlukt". Hvis han glemmer å trekke ned med en gang sitter lukten ganske lenge og lukten går ikke bort selv om man vasker heller. Uansett, lukten kommer ikke av skvetting. Er selve urinen som lukter.

Slik har det vært i hvert fall i et år. Muligens nærmere 2 år. 
Han får i seg rikelig med væske i løpet av dagen så han er ikke dehydrert. Men han har spisevegring og dermed sær i matveien. Han spiser ensformig. Eksempel ostesmørbrød hver dag i en mnd. Neste mnd spiser han havregryn og liker ikke lenger ostesmørbrød. Middag spiser han, men ikke mye. Han har i det siste hatt en del vondt i magen (ikke veldig vondt) og veksler en del mellom løs avføring/forstoppelse. Han har begynt å bli veldig oppblåst etter han f,eks spiser pasta. Og får vondt i magen av det. Han gulper litt og har sure oppstøt pga refluks. Mye i perioder, lite i andre perioder. Ekspertene sier at det at han har gått i så mange år med ubehandlet refluks er årsaken til spisevegringen.

Spm. hvorfor lukter urinen så intens? Lukten er verst på morgenen når urinen er mer konsentrert. 

Skal selvfølgelig ta han til legen etter hvert, men greit med en pekepinn ;)

Anonymous poster hash: 2fbfd...2cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man kommer i ketose kan urinen lukte ammoniakk. Kanskje han kommer i ketose pga. ensformig kosthold?

Anonymous poster hash: 6b8ee...3ec

Skrevet

Synes også det kan minne om ketose. Men det kan også være cøliaki/hveteintoleranse. Jeg ville tatt en tur til legen.

Anonymous poster hash: 1d4e9...4ab
Skrevet

Har får i seg karbohydrater. Mer enn nok i løpet av en dag vil jeg tro.

Han er tidligere utredet uten at de har funnet noe galt. Han har bl.a krampeanfall, lukthallusinasjoner, besvimelser. De mistenkte også diabetes, men det fikk de utelukket. Epilepsi er utelukket. Hjerte er utelukket. De fant ut at det var noe med blodtrykket, at blodtrykket var like lavt selv om han satt, sto eller lå. Dermed årsak til besvimelser. Han har blitt testet for mangelsykdommer. Ingen kosttlskudd trengs til tross for at han spiser lite og ensformig. En barnelege mente han hadde for lite jern og for lite/eller var det mye av noe blodceller/plater. Siden resultatet var i grenseland, mente en annen lege at ingen ting skulle gjøres der.

Er litt lei hele sulamitten. Noe er åpenbart galt, men nå har legene gitt opp. De har utelukket det de har mistenkt og ferdig med den saken. Nå er det dette med urinen. sukk :P

Jeg får vel ta han til legen igjen. Han burde jo strengt tatt blitt sjekket for matallergi/intoleranse.

Anonymous poster hash: 2fbfd...2cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...