Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #1 Skrevet 8. mai 2014 Det er 5år siden sist og gikk det ikke bra Har angret skikkelig på at jeg ikke ammet lengre. Nå er jeg gravid igjen og vil ligge alt tilrette for å få det til denne gangen!! noen forberedende tips dere? Anonymous poster hash: e9693...97e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #2 Skrevet 8. mai 2014 Uhm.. ikke ta pillen som stopper melka? Er liksom ikke så mye å forberede da.. Anonymous poster hash: c60d1...2b5
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #3 Skrevet 8. mai 2014 Bæresjal! holder babyen inntil deg, på brystet... Stimulerer melkeproduksjonen big time:) ammete. Og det ALLER viktigste: ikke stress. Det sender ut ett eller annet som hemmer melkeproduksjonen. Ikke tenk "jeg MÅ få det til!!" Anonymous poster hash: c1ed6...c41
minimii Skrevet 8. mai 2014 #4 Skrevet 8. mai 2014 Husket etterpå, da jeg alt var kjempesår, at man kan hedre brystvortene før fødsel. Tror man kunne skrubbe dem i dusjen eller noe.. Skulle gjort det. Skulle også ha kjøpt brystpumpe tidligere, for da melka kom ble det steinhardt og babyen greide ikke å få tak og jeg greide ikke å håndmelke. Da det gav seg var det maaange dager hvor jeg prøvde å amme hele tia for å få noe melkeproduksjon. Var ikke mye å hente der. Nå går det helt glimrende, så er jo glad jeg tenkte at jeg skulle prøve litt til! Kjøp purelan. Ha også noe du kan varme opp og legge på brystene i tilfelle tette melkeganger eller ødemer i starten. Og går det ikke så er det ikke verdens undergang. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #5 Skrevet 8. mai 2014 Tusen takk for mange gode tips damer Jeg frykter litt at jeg kommer til å presse meg selv for mye og dermed ødelegge for megselv.. får begynne med " Happy toughts" Hi Anonymous poster hash: e9693...97e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #6 Skrevet 8. mai 2014 Herding på forhånd hjelper ikke i det hele tatt, det gjør bare at du blir sår før babyen kommer også. Det å ikke stresse er et veldig godt råd. De av mine venner som ikke har klart å amme i det hele tatt, er de som lett blir stresset og som også har blitt det av ammingen. "Alle" blir såre, det du må gjøre er å finne ut hva som hjelper best for deg for at det skal forsvinne igjen. Det som hjalp hos meg, var å lære meg flere ammestillinger sånn at belastningen på brystvorta varierte fra amming til amming. I tillegg var lufting det viktigste! I begynnelsen sov jeg med bh og ammeinnlegg fordi jeg lakk så mye, men sårene grodde aldri fordi de ikke fikk luft hele natta. Etterhvert sov jeg med tisselaken og håndkle under puppene og vasket dyna hvis den ble for våt, det hjalp mye. Jeg satt også med puppene mest mulig ute i luft om dagen. Selvfølgelig bare hjemme når vi ikke hadde besøk, men satt sånn store deler av dagen. Jeg lakk da også, så jeg la en gulpeklut rundt puppene for å unngå melkesøl overalt. Jeg brukte også noe purelan når jeg syns brystvortene virket litt tørre, men ikke etter hver amming, lufting fungerte mye bedre. Bli så lenge du kan på barsel og be om hjelp så ofte du trenger. Jeg bodde heldigvis på rom med en som trakk i snora hele tiden første gang jeg fødte og det gjorde at jeg ba om hjelp når jeg trengte det selv også. Det gjorde at jeg fikk mye hjelp med å få til ammingen, for jeg sleit med å få lagt han til. I tillegg kommer det veldig an på babyen. Min første var vanskelig å få til å ta tak i puppen, han sugde dårlig og sovnet raskt. Andremann sugde seg fast i puppen med godt grep første gang jeg la han til (jeg hadde bedre teknikk fordi jeg hadde ammet en gang før, men det var ikke hele årsaken), han sugde til han var mett og sovnet ikke mens han spiste i det hele tatt. Husk også at det tar oftest noen dager før melka kommer og babyen klarer seg bra likevel uten at du trenger å gi erstatning (så lenge de på sykehuset ser ved kontrollveiing at han/hun ikke har gått for mye ned). Anonymous poster hash: c1a4b...eb2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #7 Skrevet 8. mai 2014 Min erfaring med sårhet er at det hjelper å herde seg litt før babyen kommer. Med første sleit jeg enormt med sårhet og hele ammingen de tre første mnd før det gikk seg til. Det var spesielt sårheten som var problemet. Jeg blødde så mye at ungen hadde blod bart, det falt biter av brystvorten og det var så vondt at jeg gruet noe helt enormt for hver gang han skulle ta tak. Flere brystbetennelser, jeg fikk alt! Når jeg ventet nr 2 sa jeg til mannen min at om det ble på samme måten med denne babyen så ble det flaske! Jeg gruet mer for amming enn fødselen. Alt har gått som en drøm denne gang! Ikke vært antydning til sår! Ingen brystbetennelser eller noe. Så det går an å få det til helt knirkefritt med nestemann! Min mormor (som har 7 barn) sin oppskrift på herding: Begynn med en våt vaskeduk og gni på brystene mens du dusjer. Gå gradis over til tørr (ikke tromlet) vaskeduk etter du har dusjet. Gni hardt! Klyp og dra i brystvortene ofte! -Lære flere stillinger. -Purelan -De trusene (netting) som de har på klinikken fungerer ypperlig til bh hvis du har et ammeinnlegg oppi. Klipp opp skrevet og dra over hodet som en tubetopp. De strammer ingen plasser på brystene og du får luft! Gull verdt! Bare knabb med deg noen hjem de går helt fint å vaske. Håper det går seg til for deg også! Anonymous poster hash: a009f...7ae
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #8 Skrevet 8. mai 2014 La babyen få tilgang til puppene så mye den vil, bæretøy, kengurutopper. Anonymous poster hash: 7da79...dbc
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #9 Skrevet 9. mai 2014 Lecitin! Kjøpes på helsekost. Slet veldig med tette melkeganger i begynnelsen, men har ikke hatt noe problem etter at jeg begynte å ta lecitin Anonymous poster hash: a1188...23a
Ladybird2014 Skrevet 9. mai 2014 #10 Skrevet 9. mai 2014 Purelan og amme-bh uten spiler er mine beste tips! Og legg babyen til ofte, og la ham suge lenge mens dere bare nyter nærheten. Da kommer mella! Jeg hadde lite i starten, og rådet fra barsel om å bare la ham ligge 15 min på hver side stimulerte ikke melka nok, så jeg tok 30-45 min på hver i starten. Nå er han 4 mnd og spiser seg mett på minutter;) Ang stress: Ikke stress med ikke å stresse! Jeg var superstresset pga diverse, men fikk melk likevel! Bare du har ungen mye på brystet så går det seg mest sannsynlig til. Smør deg ofte, er noe herk å bli sår! Og mas mas mas på folk på barsel om å hjelpe å legge til! Det rådet fikk jeg, men fulgte det ikke (ville ikke mase...), og det viste seg at babyen har kort tungebånd og dermed feil sugetak. Men ammingen går enda bedre nå etter klipping:) Masse lykke til, dette klarer du! Følg instinktene dine.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #11 Skrevet 9. mai 2014 Jeg hadde alle mulige slags problemer med ammingen, baby ville ikke ta tak, jeg var forferdelig sår, fikk brystbetennelse, trøske, baby fikk brystvegring da jeg sikkert presset for mye på.. MEN etter ca 6 uker med pumping begynte jeg å slappe mer av, la naken baby på brystet og lot han finne frem selv. Da gikk jeg gradvis over til amming selv om det fremdeles gjore litt vondt. Da baby var 2,5 mnd fullammet jeg og alt var som en drøm :-) Så det kan ofte ta litt tid. Jeg var helt sikker på at det aldri kom til å gå da det sto på som værst! Anonymous poster hash: d46d6...15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå