Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei =) Noen som har eller har hatt svangerskapsdiabetes? Ønsker gjerne å ha noen å snakke med/dele erfaringer og råd med =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde det... var noe dritt as

Skrevet

Jeg har vist fått det... Men merker jo ingenting til det....

Skal på dia klinikken på mandag.

Jeg er nå 32 uker.

Skrevet

ikke jeg heller borsett fra de blodprøvene og de midisinene som var et herk... Huf huf jaja lykke til <3

Skrevet

Hvilke medisiner?? Jeg skal først til en ærnerings dame, så til en spl etter det... Men forstått det sånn at jeg kun skal regulere kostholdet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva lurer du på da? Jeg har hatt det 3 ganger, så ganske erfaren kan man si!

Skrevet

Jeg har også hatt det tre ganger=) Har du noen gode matråd? Er så lenge siden sist jeg hadde det. :P

Hvordan virket det inn i forhold til vektøkningen i svangerskapene dine? =)

Skrevet

Jeg har ikke lagt på meg no særlig, pg babyen har 15% vekst avvik. Så her har det ingen virkning av det.

Men jeg har mått måle 8 ganger om dagen. Og jeg klarer ikke få bs over 6,5 etter middag, som idag. Vært på grillfest. Har drikki brus å kost meg. Og var 6,5 to timer etter mat.

Så for min del tror jeg ikke at jeg har no dia.

Skrevet

Jeg har ikke lagt på meg no særlig, pg babyen har 15% vekst avvik. Så her har det ingen virkning av det.

Men jeg har mått måle 8 ganger om dagen. Og jeg klarer ikke få bs over 6,5 etter middag, som idag. Vært på grillfest. Har drikki brus å kost meg. Og var 6,5 to timer etter mat.

Så for min del tror jeg ikke at jeg har no dia.

Jeg fikk svangerskapsdiabetes-diagnosen i februar, og tror ikke jeg heller har det. Spiste 4 vanlige skiver med brunost til frokost her en dag (meget sulten, ja) og et eple, bs var 5-6 (husker ikke). Tvillingene er ikke store, så jeg skjønner ikke hvordan jeg har svangerskapsdiabetes! MEN. Spiser/drikker ikke så mye med sukker i. 

Masse god mat som vi kan spise. Fløtegratinerte grønsaker til middagen. Wok´a saker. Jeg elsker salat og grønsaker, så middagene er ikke noe problem. 

Fiberbalance-knekkebrød til alle de andre måltidene :/ og mye egg!

Skrevet

Jeg gikk nesten ikke opp i vekt i det hele tatt. Allikevel ble denne diabetesen mer og mer komplisert for hvert svangerskap. I starten kunne jeg spise normal kost med lite sukker. I siste del av svangerskapene steg blodsukkeret uansett hva jeg spiste. Prøvde ihvertfall å ikke drikke meg til høyt blodsukker, melk og saft var verstinger. Middager gikk stort sett fint, spiste mer kjøtt enn poteter osv. Brødmåltider gikk stort sett i knekkebrød, dandert med masse salat og grønnsaker.

Anbefaler virkelig å holde blodsukkeret i sjakk. Mitt siste svangerskap ble avsluttet med haste KSi uke 34, da komplikasjonene ble for store.

Skrevet

Har vært hos fastlegen idag. Han har sjekket over målingene mine, og konkluderte kjapt at her var det ingen sv.skaps dia... Det som er rart, er at når jeg fikk målingene på sykehuset fastene var den på 4,2. Men når jordmor ringer for å få prøve svara, så sier de at den var på 5,5. Og 9 etter to timer.

Skulle vært på sykehuset idag, å levert bs utstyret. Men jeg Jar et så høyt bt, at jeg orka ikke både lege pg sykehus....

• 2 uker senere...
Skrevet

Prøvesvarene kan ha varierende resultat ut fra om de er tatt i finger eller armen. Hvis blodsukkeret var 9 etter 2 timer så er det for høyt. Bør følges opp videre da,,.

Skrevet

De har avsluttet oppfølging, og konkludert med at det er feil prøve svar...

Skrevet

Hørtes litt for enkelt ut å trekke den konklusjonen. Hva om du faktisk har sv.diabetes? Da trenger du oppfølging...

Skrevet

Jeg har nå sjekket over LANG tid, og prøvene er lave og fine. Så det eneste de kan tro som har skjedd er at prøve svarene ikke er mine...

Skrevet

Jeg har Svangerskapsdiabetes :) er heldig som har en mamma som er sjefskokk. Så hun har forklart meg hva jeg må holde meg unna og hva jeg kan spise :) er bare å være flink å lage mat fra grunn av og ikke bruk sukker :) spis mye grønnsaker og fullkorn !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...