Gå til innhold

Store hvite flekker på fortenner..:(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har siden jeg var lita, hatt to store hvite flekker på fortennene(en på hver). Har litt mindre synlige flekker på sidetennerne også...

 

Dette har plaget meg siden jeg var veldig ung, og jeg sliter litt med dette ift. selvtillit osv.. Føler liksom skam, at jeg ikke tør å fra til tannlege. Har ikke vært siden jeg var 14 pga tannregulering, hadde de flekkene da også, siden tidlig barneskole tror jeg.

 

Går det an å bleike det bort hos tannlege? Finnes det noe permanent hjelp??:/

 

Anonymous poster hash: 2a993...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten høre med tannlegen.

 

Det er derfor vi har tannleger, for å gå til dem når vi har problemer eller spørsmål om tennene våre. 



Anonymous poster hash: 6f7f5...26d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du få gjort noe med, feks med porselensfasetter. Blir utrolig flott!

Men hvorfor skammer du deg? Det er ikke noe du kan noe for! Tannlegen er bare glad for å kunne hjelpe. Det er jo jobben vår..

Hilsen tannlege

 

Anonymous poster hash: 06041...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du få gjort noe med, feks med porselensfasetter. Blir utrolig flott!

Men hvorfor skammer du deg? Det er ikke noe du kan noe for! Tannlegen er bare glad for å kunne hjelpe. Det er jo jobben vår..

Hilsen tannlege

 

Anonymous poster hash: 06041...bf2

Skammer meg pga. jeg føler at folk tenker jeg har dårlig tannhygiene. Selv om jeg ikke kan noe for hvordan ting var da jeg var barn... Har streng bak tenner, etter regulering...

 

Hva koster slike porselensforsetter på feks 6 av fortennene oppe?

 

 

Anonymous poster hash: 2a993...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også hvite prikker på fortennene når jeg var mindre, men de forsvant når i tyve-årene en gang.

 

Du behøver ikke bruke porselen, du kan også velge plast. Tannlegen min skryter av det. Jeg har nemlig litt hakkete tenner som jeg vil fikse på. Min tannlege mente det kostet ca kr. 1500 per tann.

 

Anonymous poster hash: 3bda4...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også hvite prikker på fortennene når jeg var mindre, men de forsvant når i tyve-årene en gang.

 

Du behøver ikke bruke porselen, du kan også velge plast. Tannlegen min skryter av det. Jeg har nemlig litt hakkete tenner som jeg vil fikse på. Min tannlege mente det kostet ca kr. 1500 per tann.

 

Anonymous poster hash: 3bda4...ce6

Okei! Det jeg har er en form for emaljeskade(troor jeg).. Har også dårlig emalje så nederste del av tennene er gjennomsktig.. Har derfor lyst å dekke til dette :/ må undersøke plast da!

 

Anonymous poster hash: 2a993...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porselen blir selvfølgelig penest og varer mye lenger, og det avspeiler seg i prisen. Kommer an på hvor i landet du bor, men i Oslo koster en porselensfasett en 5/6000 kr. Plast kan kanskje gjøres for 1500 pr tann. Den har dessverre ikke så gode dekkevner som porselen, og man må muligens legge et veldig tykt lag for å skjule flekkene dine. Dette kan tannlegen din vurdere for deg. Hvordan du biter sammen spiller også en rolle.

Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 06041...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhode ikke din feil at du har slike flekker. Det skyldes at du var syk akkurat da de tennene ble dannet. Har en slik veldig synlig flekk på en av fortennene. Har aldri plaget meg (men så har jeg også alltid visst grunnen). Er antagelig bare du som ser det og få andre. Gå til tannlegen for å få sjekket tennene dine jevnlig, så slipper du både smerter og at du risikerer at de råtner på rot.

 

Lykke til!



Anonymous poster hash: 41ff5...252
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slike flekker på tennene, hørtes ut som du beskrev meg :) jeg har derimot aldri brydd meg veldig om det, jeg tenker ikke noe over det. Hvis jeg kunne velge så hadde jeg nok valgt det bort, men ikke til fem seks tusen pr tann. ;) men om du plages veldig så kan det være en god idé. Du er ihvertfall ikke alene :)

 

Anonymous poster hash: b63e5...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slike flekker på fortennene.

 

Jeg har fått beskjed om at slike flekker dannes pga sykdom når tennene var under utvikling. Datteren min har også slike flekker på sine melketenner, og jeg som gravid var ikke syk i det tidsrommet man må anta at tennene ble dannet, så jeg tviler litt på den teorien likevel.

 

Når man har slike flekker skal man visst være mer påpasselig med å få i seg nok flour. Iallfall var det beskjeden til barn med slike flekker.

 

Hvis du blekner tennene så vil du antakeligvis bleke de hvite områdene til å bli mye hvitere de også. Har jeg fått beskjed om hos tannlege.

 

Anonymous poster hash: 57458...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har slike hvite flekker på to av melketennene sine. Tannlegen sa at det kom fra en "feil" som hadde oppstått da tennene ble dannet, så har ingenting med tannhygiene å gjøre i hvert fall. Sykdom var ikke nevnt, men han sa det kunne være en svakhet ift emaljen. Er litt spent på om disse flekkene følger til voksentennene, da min gutt er i tannfellinga.............

Men at skallfasetter skal være penere er i hvert fall IKKE jeg enig i!

Samtlige jeg kjenner som har det lyyyser det "falske tenner" av! Skjønner ikke hvorfor man skal gjøre dem så innmari symmetriske, perfekte og hvite! Ser ut som gebiss de fleste av dem!



Anonymous poster hash: 988e6...e76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har hørt at hvite flekker kan komme av for mye fluor i vannet. Dette er ofte barn i utviklingsland som har problemer med. Mente tannlegen jeg jobbet hos sa dette. Det var ikke grunnen til norske barns hvite flekker da. Kan sikkert være flere ting enn sykdom da iallefall ;)

 

Gå til tannlegen å spør, du får alltids fikset dette ;)



Anonymous poster hash: 3a30c...518
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hvite flekker på fortennene og svak emalje på jekslene (samme greia). Dette er en arvelig svakhet, mitt søskenbarn og min bror har det samme, og min eldste sønn har flekker på nytennene. Plaget meg mer før.

 

Anonymous poster hash: c6646...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mener jeg har hørt at hvite flekker kan komme av for mye fluor i vannet. Dette er ofte barn i utviklingsland som har problemer med. Mente tannlegen jeg jobbet hos sa dette. Det var ikke grunnen til norske barns hvite flekker da. Kan sikkert være flere ting enn sykdom da iallefall ;)

 

Gå til tannlegen å spør, du får alltids fikset dette ;)

 

Anonymous poster hash: 3a30c...518

 

 

Jeg er gift med en amerikaner og han har veldig stygge tenner pga fluor i drikkevannet. Utrolig trist :(

Hos han er det snakk om hvite og brune flekker (Han har god tannhygiene, dette er kun pga fluor)Hadde overhodet ikke tenkt noe over at du har hvite flekker HI, det er ingenting å skamme seg over :)

 

Anonymous poster hash: 1db50...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min sønn har slike hvite flekker på to av melketennene sine. Tannlegen sa at det kom fra en "feil" som hadde oppstått da tennene ble dannet, så har ingenting med tannhygiene å gjøre i hvert fall. Sykdom var ikke nevnt, men han sa det kunne være en svakhet ift emaljen. Er litt spent på om disse flekkene følger til voksentennene, da min gutt er i tannfellinga.............

Men at skallfasetter skal være penere er i hvert fall IKKE jeg enig i!

Samtlige jeg kjenner som har det lyyyser det "falske tenner" av! Skjønner ikke hvorfor man skal gjøre dem så innmari symmetriske, perfekte og hvite! Ser ut som gebiss de fleste av dem!

 

Anonymous poster hash: 988e6...e76

Dette er jo bare tull. Skallfasetter gjort riktig, er helt usynlig. Med samme form som de opprinnelig hadde, og samme farge som nabotennene.

Hilsen tannlege

 

Anonymous poster hash: 06041...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg fikk fjernet mine med plastfylling. Kostet ikke mer enn en tusen lapp og de er helt borte!! Så mye bedre enn å erstatte hele tannen. Det er gjort på 10 minutter og har praktisk talt forbedret selvtilliten min. Tannlegen borrer vekk et tynt lag av det øverste laget av flekken og fyller det med fylling som har helt lik farge som din tann. Det er UMULIG å se at det har blitt gjort, prøvd i masse forskjellige lys og med blitz bilde men de er helt borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bananflue123 skrev:

Jeg fikk fjernet mine med plastfylling. Kostet ikke mer enn en tusen lapp og de er helt borte!! Så mye bedre enn å erstatte hele tannen. Det er gjort på 10 minutter og har praktisk talt forbedret selvtilliten min. Tannlegen borrer vekk et tynt lag av det øverste laget av flekken og fyller det med fylling som har helt lik farge som din tann. Det er UMULIG å se at det har blitt gjort, prøvd i masse forskjellige lys og med blitz bilde men de er helt borte. 

Jeg har også sånne flekker på tennene. Synes det høres veldig skummelt og ugjenkallelig ut å ødelegge tennene (!) for å legge plast på?!

Anonymkode: 08d74...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne har også sånn. Fikk vite fra tannlegen at det kom av at hun brukte for mye fluor når hun var liten. 

Anonymkode: 1e6a9...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også. Det er stygt, men ikke farlig.  Fikk heller aldri regulering da tennene står på tvert men bittet er greit. Ser helt forferdelig ut og har blitt mobbet for det i voksen alder. Så få i alle fall gjort noe med det så fort nye tenner er på plass. 

Anonymkode: 8d7f2...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dette, en ufarlig bivirkning av fluortabletter. Til gjengjeld er jeg snart 40 og har aldri hatt hull i tennene. 

Jeg syntes det var skjemmende i ungdommen, nå driter jeg i det. Mine tenner er finere enn tenner med hull og faenskap. 

Anonymkode: 5e5f9...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...