Gå til innhold

Tok 1. klassingen i å stjele på fredag....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viste seg på fredag at han og en kamerat pluss en tredjemann i blokka (som går i 7. klasse) var på tyveritokt fredag ettermiddag. De var ute og lekte og plutselig ser jeg lillemann komme løpende med en pose full av fotballkort. Han var kjempeglad og sa han hadde fått de av 7. klassingen. Jeg sa at det er jo ikke riktig, da må han betale tilbake. 7. klassingen sa at det var helt greit, han hadde tatt av sparegrisen sin.

Etter en stund fant jeg ut at dette ikke var riktig. At han skulle kjøpe fotballkort til både min sønn og kompisen ble litt drøyt. Så jeg gikk til moren hans som bor ved siden av og forklarte situasjonen, og at jeg ikke syns det var riktig, og ville gjøre opp. Hun skjønte ingenting for han hadde ingen penger, det eneste han hadde fått var en pose med tomflasker for å pante. 

Så løper hun for å sjekke ut situasjonen, og til slutt blir det da klart at de alle sammen har stjålet disse kortene. 7. klassingen har avledet personalet mens 1. og 2. klassingen har røska med seg korta. 

Foreldre og unger ned på butikken, med alle kort (pluss at min hadde sine egne i samme pose), leverte inn alt, fant ut prisen per kort, delte på 3 og så måtte de gå i sparegrisen og hente de pengene de skyldte butikken. 

Da endte min sønn 250 kr fattigere, og null fotballkort. Straff som fortjent såklart.

Etter det hadde vi en lang prat om hvordan det kan gå om man stjeler og hva som kan være konsekvensene. Det virket heldigvis som han forstod alvoret og jeg blir veldig overrasket om det skjer igjen.

På en måte er jeg glad det skjedde nå, og at vi ikke måtte ha denne praten med en tenåring. Det er greit å prelle det av dem når de er små og at de får den støkken. Likevel en utrolig spesiell følelse, man tror jo at barnet er en engel :P

Flere som har ferska minien sin i å stjele i ung alder her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...