Anne Victoria Skrevet 8. mai 2014 #1 Skrevet 8. mai 2014 Hei dere! Jeg skal lage en sak om oppkast/omgangssyke og lurer på om dere kunne tenke dere å bidra med noen innspill? Skriv gjerne som anonym altså Har du tips, råd, erfaring, innspill etc til hva som hjelper når små barn kaster opp? Hva gir du dem å spise/drikke? Også lurer vi på om du har en historie knyttet til tematikken som du vil dele med oss? Alle tips, råd og historier mottas med takk! Beste hilsen Anne Victoria
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #2 Skrevet 8. mai 2014 Når selve spyingen er over, men man fortsatt er kvalm så er det godt med frukt, spesielt appelsin. Ellers får jeg alltid noen til å kjøpe French fries chips, og gir alltid det til barna også. Av drikke blir det appelsinjuice eller vann. Anonymous poster hash: e24e5...b5f
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #3 Skrevet 8. mai 2014 cola kun i små mengder og gjerne blandet ut 50/50 med vann. Barnet mitt har nettopp kastet opp i hele morgen og det ble det slutt på etter cola kuren, vil snart gi litt suppe og se hvordan det går. Anonymous poster hash: ba094...aac
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #4 Skrevet 8. mai 2014 Det aller beste er farris og cola blandet 50/50. Det drikker jeg i små slurker så snart jeg klarer å drikke noe. Det er ikke så ubehagelig å kaste opp heller. Når oppkastet har gitt seg noen timer begynner jeg forsiktig med ristet loff med jordbærsyltetøy. Det må være Noras hjemmelagde for min del:) Noen timer søvn og vips er man i form igjen:) Anonymous poster hash: d8c21...a0f
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #5 Skrevet 8. mai 2014 Verste historie: 1 åringen hadde ekstrem diare. Som rant nedover strømpebuksa, gjennom bleia. I det bleia ble tatt av, fikk selvfølgelig jeg også omgangssyken. Jeg stod over toalettet og kastet opp, samtidig som jeg prøvde å holde ungen borte. Og måtte så tørke opp både det ene og det andre. Forferdelig minne.Barna får eplejuice og farris når de har omgangssyken. Jeg drikker cola. Anonymous poster hash: f9492...d35
Anne Victoria Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2014 Verste historie: 1 åringen hadde ekstrem diare. Som rant nedover strømpebuksa, gjennom bleia. I det bleia ble tatt av, fikk selvfølgelig jeg også omgangssyken. Jeg stod over toalettet og kastet opp, samtidig som jeg prøvde å holde ungen borte. Og måtte så tørke opp både det ene og det andre. Forferdelig minne. Barna får eplejuice og farris når de har omgangssyken. Jeg drikker cola. Anonymous poster hash: f9492...d35 Oj, det skjønner jeg at må ha vært en vond opplevelse. Takk for innspill!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #7 Skrevet 8. mai 2014 Beste tips for å unngå smitte: vask hendene med klorin! Og jevnlig ellers med antiabac. En julaften lå hele familien med omgangssyke, utenom min mor og meg, vi hadde vasket hendene i klorin:-) Anonymous poster hash: dc0fa...4d3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #8 Skrevet 8. mai 2014 Jeg husker en gang for mange år siden da jeg og eksen leide leilighet i et gammelt hus med brønn. Vi fikk begge to omgangsyken der det kom begge veier, så vi måtte "krangle" om doen. Vi satt på toalettet med en bøtte til å spy i samtidig. Brønnen gikk jo selvsagt tett da..Så da måtte alt gå i bøtter En slik opplevelse og en slik følelse håper jeg aldri at jeg opplever igjen Jeg har ikke så mange tips, utenom å unngå ting man liker. Etter den omgangen tåler jeg f.eks. ikke lukten eller smaken av sitron for det var den lukten vi hadde nedi toalettet og på andre vaskeartikler Anonymous poster hash: 664a0...b85
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #9 Skrevet 8. mai 2014 Mine får det de vil ha å spise når de har omgangssyke. Det går mest i cola, kjeks og saftiser. Alltid en slager å få ligge på sofaen med dyne og pute:) Ellers er kalde kluter i panna godt å ha hvis de også har feber. Bøtta må også alltid være i nærheten. Ellers hjelper det også med masse medlidenhet. Min mellomste trenger stadig bekreftelse på at det er fryktelig synd i henne når hun er syk. "Sant at det er synd på meg som er syk, mamma". Verre en mannesyken:D Anonymous poster hash: edc81...15d
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #10 Skrevet 8. mai 2014 Beste tips for å unngå smitte: vask hendene med klorin! Og jevnlig ellers med antiabac. En julaften lå hele familien med omgangssyke, utenom min mor og meg, vi hadde vasket hendene i klorin:-) Anonymous poster hash: dc0fa...4d3 Vanligvis er oppkast virusbasert og da funker det ikke med antibac Såpe og vann er det som er best Anonymous poster hash: 664a0...b85
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #11 Skrevet 8. mai 2014 Vi er helt gjennomsnittlig på hygiene. Vasker hus etter behov, bruker aldri antibac eller noe slikt og har det greit nok til å ta imot uanmeldt besøk, men aldri striglet. Jeg har ikke hatt omgangssyken siden jeg gikk i barneskolen for over 30 år siden. Barnet mitt er 5 år og har aldri hatt omgangssyken. Anonymous poster hash: 2d013...49c
Salomine Skrevet 8. mai 2014 #12 Skrevet 8. mai 2014 Mange mange år siden noen har hatt omgangssyke her i huset, heldigvis. Men når vi har hatt det, har sitronbrus vært lett å få ned og beholde. Roer magen. Skrapet eple i små mengder er og friskt og etter vår erfaring lett å beholde i magen
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #13 Skrevet 8. mai 2014 Jeg satt i senga og kastet opp intenst i en bøtte imens jeg ikke klarte å holde det som kom ut andre veien inne.. Fæle saker! Tips er masse væske for oåikke å bli dehydrert, og salt for å balansere væskeinntaket. Iskaldt vann med isbiter er noe som alltid frister når jeg er kvalm. Anonymous poster hash: 98fd3...560
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 8. mai 2014 #14 Skrevet 8. mai 2014 Legg håndklær over alt hvor barnet er (hvis det er et lite barn), samt bøtter. Rull bort tepper hvis mulig! Så slipper man mest mulig søl! En gang greide datteren min å spy ned sofaen, gulvteppet og DVD- spilleren i løpet av 10 sekunder (!). Man lærer seg å kjenne igjen ansiktsuttrykkene rett før de skal kaste opp så man kan hive dem over en bøtte eller løpe på badet med dem! En gang lå jeg våken halve natten så jeg kunne løpe på do med minsten hver gang hun skulle kaste opp. Resten av natten brukte jeg på å kaste opp selv! Men det skumleste er oppkast og diare på de minste, det kan virkelig være farlig! De trenger bare å miste 10 % av kroppsvekten sin før de er dehydrert. Det synes jeg er viktig å få med.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #15 Skrevet 8. mai 2014 Skulle hjelpe en vennine som hadde syke barn, tvillinger på 11 mnd. Hun hadde legetime og jeg skulle passe unga. Jeg er som en tante for disse og vært der for dem siden fødsel, så de er ganske trygge på meg. De ville jo selvfølgelig ikke ligge noe annet sted enn inntil meg. Så hadde en på hver arm, også sov de med hodet på skulderene mine. Ut av det blå begynner begge to å kaste opp noe helt forferdelig. Jeg spratt opp fra sofaen med unga for å unngå mest mulig søl der. De spøy ned meg, hverandre og store deler av sofaen. Jeg hadde oppkast i begge ørene, bhen min var fylt opp, jeg kjente det rant i strie strømmer nedover ryggen og håret mitt var klissvått. Lukta var grusomt intens, så endte med at jeg leverte lunsjen utover stuegulvet selv. Var et trivelig syn som møtte min vennine da hun kom hjem. Anonymous poster hash: 6c302...512
trekkoppfugl Skrevet 8. mai 2014 #16 Skrevet 8. mai 2014 Treåringen min skulle vekke meg for å si at han måtte spy. Våknet av et splæsj av kroppstemperert væske i fjeset, og oppdaget at jeg sov med åpen munn. æææsj. her er det eplejus og tørre kjeks som gjelder. Kanskje litt salt potetgull.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #17 Skrevet 8. mai 2014 Den verste spyhistorien min må være den gangen sønnen i huset hadde vært dårlig et par dager med feber og dårlig matlyst. Fikk til slutt i han et glass med moste blåbær(babymat på glass) da tok det 5 minutter før blåbær og vann kom i retur. Lys stoffsofa, ullklærne til gutten, klærne mine og det hvite pleddet var ikke mye rent etterpå.. i tillegg tåler ikke jeg lukten og lydene ved oppkast, så jeg spøy som en gris selv mens jeg rydda opp:p Anonymous poster hash: a24a8...a7a
❤lille stjerne❤ Skrevet 8. mai 2014 #18 Skrevet 8. mai 2014 Den verste spyhistorien var da jeg jobbet i barnehage og lå på gulvet og tøyset med de små, løftet dem opp i lufte og lekte "helikopter" med dem over ansiktet mitt. Den ene lille ble plutselig kvalm....
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #19 Skrevet 8. mai 2014 Min værste historie er også fra barnehage. Der jeg jobbet hadde vi 2 barnedoer rett over for hver andre. På de satt hvert sitt barn da den ene begynte å spy. Endte opp i hodet på den andre som naturligvis måtte returnere handlingen. Jeg tåler ikke lukten av spy så da de andre voksne kom for å se hva som skjedde så satt der 2 nedspydde barn på hver sin do mens jeg sto å spøy i vasken. Hjemme hos oss er det altid mannen som tar spy. Har følt meg som en dårlig mor i blant når jeg har kommet inn på rommet til barna på natten og de har spydd -må bare snu for å rekke doen selv -er lite trøst å få fra meg før de har blitt vasket. Anonymous poster hash: 5ef9f...89b
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 8. mai 2014 #20 Skrevet 8. mai 2014 Farris blandet eplejuice og mariekjeks frem til magen har roet seg Det gjorde vi når jeg var liten, og det fungerer nå også
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #21 Skrevet 8. mai 2014 Jeg kan jo fortelle en lang historie om den ene gangen gutten min har hatt omgangssyken, Han er snart 4 år, men den gangen var han 2,5 år. Jeg våkna og var nede en tur i 5 tiden på morgenen, hørte at han og våkna og kom på gangen oppe, Sa til han at han måtte går å legge seg for det var natta. Men da jeg kom opp satt han på toppen av trappa, når han reiset seg var det fullt av bæsj på gulvet, og han fikk frem at han hadde fått noe ut av munnen i senga. Fikk vekt mannen så han tok gutten og jeg tok rent på senga og vaska gulvet i gangen oppe. Kom ned og fikk gutten i armene, gikk 3-4 meter, ny bæsj bleie, skifte, gikk like lagt igjen, og nye bleie, var gjennom 5-6 bleier tynne som vann før vi kom oss inn på stua. Så begynte oppkast, igjen og igjen. Fikk i starten i han farris og eplemost, men han så fort koblingen mellom at alt som gikk inn kom også ut. Sånn holdt det på alt som gikk inn kom ut. Han ville ikke at noen skulle prate til han eller røre han, ville kun ligge for seg selv på gulvet. Fikk kun røre han for å vaske bort oppkast. Dag 2 var likedan. Prøvde å gi han 1 ts vann av gangen, men selv det førte til oppkast. Han orka ikke stå på beina og bleiene var så og si tørre. Ringte legevakta og skulle komme noen timer senere men ringe ved forverring. Så kasta han opp, og mens jeg vaska ble han borte i armene mine, øynene halvveis åpne men ingen hjemme. Fikk ikke kontakt med han og reagerte ikke selv om jeg blåste han på øynene. Ringte legevakta på nytt og var rett før ho hadde tilkalt ambulanse, men da kom han tilbake. Så vi bare kjørte opp dit, men ble sendt hjem igjen selv om legen var så bekymret at ho ringte oss før ho gikk av vakt. Dag 3 roa det seg, men først dag 5 begynte han å spise halv youghurt, halv kjeks og drikke litt saft. Var innom lege flere ganger pga tørre bleier, slapp unge som nekta mat å drikke. Men fikk beskjed hver gang å bare se det ann om han ble værre. Vi måtte bare ta tiden til hjelp. Skal innrømme jeg gruer for neste gang han får omgangssyken, redd det skal bli like ille som sist. Anonymous poster hash: 45e68...6ed
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #22 Skrevet 8. mai 2014 Heldigvis blir jeg aldri smittet selv. Beste tips for å unngå smitte er å vaske hendene med såpe. Om de kaster opp på gulvet, vask med zalo. Gir barna 50/50 eplejus og farris og ritz kjeks. Verste historie: hadde en ettåring som satt i gang med oppkastet i barnehagen. Dro for å hente han og satt han i setet bak meg. Han satt i storesøsters sete da han blir bilsyk og jeg skulle være smart og sette han forovervendt så han ikke skulle bli ekstra kvalm da det bare tar et min å kjøre hjem. Det var ikke smart! Har du sett sånn noen kaster opp på film? En sånn "stråle" som kommer ut? Vel.. En sånn en fikk jeg i bakhodet! Rett i dusjen på både bile, ungen og meg for å si det sånn.. Anonymous poster hash: fff01...fb1
Gjest MiffaBlir3Barnsmor Skrevet 8. mai 2014 #23 Skrevet 8. mai 2014 Salte kjeks og salt potetgull synes jeg fungerer veldig bra for å dempe kvalmen
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #24 Skrevet 8. mai 2014 Verste historie var da jeg var alene med tvillinger på 8 mnd og gutten vår på fire. Mannen var bortreist og barna og jeg fikk omgangssyke om natten. Jeg var så utrolig dårlig og fikk høy feber. Det hele endte med at jeg tok alle barna inn i min seng. Når de måtte spy holdt jeg dem bare utfor sengekanten, slik at de kunne spy på gulvet. Det samme gjorde jeg. Jeg hadde ikke sjans til å tørke det opp. Det var litt av et syn som møtte mannen da han kom hjem. Anonymous poster hash: ca326...056
Anne Victoria Skrevet 9. mai 2014 Forfatter #25 Skrevet 9. mai 2014 Huff og huff, stakkars dere. Føler virkelig med dere og alle de små her, for noen fæle historier. Heldigvis går det over, men det er grusomt når det står på. Om flere har innspill, er det bare å legge dem i tråden her, så samler jeg alle tips og et knippe av historiene deres i saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå