Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #1 Skrevet 8. mai 2014 Jeg går på lamictal og har kobberspiral så dette er IKKE planlagt. Sist gang så trodde jeg at jeg var gravid og legen ble hysterisk pga jeg går på lamictal. Heldigvis var jeg ikke gravid. Hva i huttiheita skal jeg gjøre nå? Jeg vil aldeles ikke ta abort, men er så redd for at barnet skal bli født med misdannelser eller verre pga medisinen og spiralen! Kan jeg ta bort spiralen mens jeg er gravid?HJELP! Anonymous poster hash: 7f229...4ee
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #2 Skrevet 8. mai 2014 Mitt råd: Ta kontakt med legen din og ta opp dine spørsmål med legen. Da vil du få best råd i din stuasjon. Anonymous poster hash: 633a8...74b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #3 Skrevet 8. mai 2014 Mitt råd: Ta kontakt med legen din og ta opp dine spørsmål med legen. Da vil du få best råd i din stuasjon. Anonymous poster hash: 633a8...74b Har fått time, er bare så redd nå og ville høre om noen andre har vært borti noe lignende HI Anonymous poster hash: 7f229...4ee
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #4 Skrevet 8. mai 2014 Mitt råd: Ta kontakt med legen din og ta opp dine spørsmål med legen. Da vil du få best råd i din stuasjon. Anonymous poster hash: 633a8...74b Har fått time, er bare så redd nå og ville høre om noen andre har vært borti noe lignende HI Anonymous poster hash: 7f229...4ee Det var bra. Når du er engstelig og redd så kan det være lurt å unngå andre sine historier og erfaringer, men vente og se hva fastlegen mener og tenker om situasjonen. Ønsker deg det beste og lykke til! Anonymous poster hash: 633a8...74b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #5 Skrevet 8. mai 2014 Hvorfor ble legen hysterisk? Jeg brukte også lamictal. Min lege ringte til en eller annen gluping i USA og fikk som svar stjeg skulle seponere med 50mg hver andre uke og så slutte på de. Jeg måtte ta dobbel dose folat mens jeg gikk på lamictal fordi den gjør at opptak av folat blir dårligere. Det er uhyre sjelden at lamictal gjør noe med fosteret. Ang spiralen,så vet jeg ikke. Har hørt at babyer blir født med spiral fastgrodd i kroppen,men den opereres bort etter fødsel. Om dette er sant,vet jeg ikke. Pust med magen,slapp av og få deg en time hos legen,så ordner dette seg :-) Mitt barn er frisk som bare det, til tross for noen uker med lamictal :-) Anonymous poster hash: 4dd39...64e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #6 Skrevet 8. mai 2014 Dette har du kanskje lært, men: Hvis du ikke skal bli gravid, må du bruke flere typer prevensjon. Gjerne tre: spiral, kondom og sex når du ikke har eggløsning. Anonymous poster hash: 8d302...6ff
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #7 Skrevet 8. mai 2014 Så det er to ting du er redd for: 1. Spiral og graviditet 2. Graviditet og Lamictal 1. Spiralen kan tas ut når du er gravid, da er det en liten økt risiko for spontanabort. 2. Lamictal brukes hos gravide, https://helsepersonell.gsk.no/content/dam/Health/nb_NO/HCP_Home/content/product/Lamictal/NOR_LTG_0004_11_Lamictal_Praktisk_bruk_ved_graviditet_22Feb2011_LOWRES.PDF , det er ikke påvist sikker økt forekomst av fosterskader. Pust med magen, du blir nok henvist videre slik at du kan få svar på spørsmålene dine Skriv de gjerne ned, slik at du er sikker på at du ikke glemmer dem! Anonymous poster hash: 3531d...9ec
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #8 Skrevet 8. mai 2014 Dette har du kanskje lært, men: Hvis du ikke skal bli gravid, må du bruke flere typer prevensjon. Gjerne tre: spiral, kondom og sex når du ikke har eggløsning. Anonymous poster hash: 8d302...6ff For noe bullshit ! Anonymous poster hash: 711ad...c6d
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #9 Skrevet 8. mai 2014 de gangene jeg har sluttet med lamictal så har jeg ikke seponert.så det går fin! lamictal er det flere som bruker gjennom hele graviditeten også, og det er et temmelig mildt medikament. Anonymous poster hash: 463fe...ba3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #10 Skrevet 8. mai 2014 Dette har du kanskje lært, men: Hvis du ikke skal bli gravid, må du bruke flere typer prevensjon. Gjerne tre: spiral, kondom og sex når du ikke har eggløsning. Anonymous poster hash: 8d302...6ff Øh, meget fornuftig svar....... NOT!!! Anonymous poster hash: 1f7b8...153
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #11 Skrevet 8. mai 2014 Mitt råd: Ta kontakt med legen din og ta opp dine spørsmål med legen. Da vil du få best råd i din stuasjon. Anonymous poster hash: 633a8...74b Har fått time, er bare så redd nå og ville høre om noen andre har vært borti noe lignende HI Anonymous poster hash: 7f229...4ee Lamictalen kan jeg ikke svare for, men jeg er blitt gravid to ganger på kobberspiral. Første gangen fjernet jeg den og aborterte noen dager etterpå. Det var helt greit siden jeg uansett ikke ønsket noe barn da. Andre gangen jeg ble gravid noen år senere, undersøkte jeg saken litt med flere gynekologer og fikk motstridende svar om hvorvitt jeg skulle fjerne den eller ikke. Valgte da å beholde den etter å ha vært på ultralyd. Det gikk helt fint og barnet ble IKKE født med spiralen innvokst hverken i panna eller noe annet sted på kroppen :-))) Anonymous poster hash: 28cd8...59b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #12 Skrevet 8. mai 2014 Tusen takk for svar til alle sammen! Legen ble "hysterisk" pga det var stor sjanse for at jeg enten kom til å miste eller at det ble misdannelser. Jeg har hatt ulike leger, tre fastleger og en psykiater har advart meg og anbefalte meg sterkt om å ikke planlegge en graviditet og isåfall slutte på medisinen hvis jeg ønsket å bli gravid. Men det var godt at det har gått bra med dere som har gått på Lamictal mens dere var gravide! Til anonym #6. Nei, det har jeg ikke lært. Det tryggeste er jo og ikke ha sex i det hele tatt, men de aller fleste som iallefall lever i et parforhold sliter litt med avholdenhet... Jeg kan jo også melde fra om at jeg ikke tåler p-piller og kondomer gir meg utslett så kobberspiralen er mitt eneste alternativ..HI Anonymous poster hash: 7f229...4ee
shari_z Skrevet 8. mai 2014 #13 Skrevet 8. mai 2014 Tusen takk for svar til alle sammen! Legen ble "hysterisk" pga det var stor sjanse for at jeg enten kom til å miste eller at det ble misdannelser. Jeg har hatt ulike leger, tre fastleger og en psykiater har advart meg og anbefalte meg sterkt om å ikke planlegge en graviditet og isåfall slutte på medisinen hvis jeg ønsket å bli gravid. Men det var godt at det har gått bra med dere som har gått på Lamictal mens dere var gravide! HI Jeg har ingen erfaring med kobberspiral så kan ikke hjelpe deg der med erfaring. Men jeg har brukt Lamictal og blitt gravid på det. Psykiateren min ble også "hysterisk" da jeg fortalte henne da dette kan, men ikke nødvendigvis vil, forårsake ryggmargsbrokk eller ganespalte (dette var i 2004; informasjon kan ha forandret seg). Hun ringte til en overlege gynekolog med en gang og fant ut med den dosen Lamictal jeg brukte, så måtte jeg ta 4mg (4000mcg) folat. Normal dosering for en gravid kvinne er 0.4mg (400mcg). Jeg vet det er mange som bruker det mot epilepsi anfall, men andre igjen som bruker det mot depresjon/angst (det var det jeg brukte det til). Jeg hadde en usedvanlig høy dose også for å oppnå riktig dosering for min diagnose. For min del, det ble en spontanabort da jeg var rundt 6 uker på vei (provosert abort var aldri noen løsning for meg). Psykiateren advarte meg at det kunne skje, og da jeg var kjempebekymret at noe var galt med fosteret, tok jeg det lettere enn jeg ellers ville ha gjort. Jeg kan legge til at jeg var til morkakeprøve på Rikshospitalet i mars i år og lurte på om de skulle sjekke for ryggmargsbrokk, eller kun kromosomfeil. Da fikk jeg til svar at hvis man ikke brukte antiepileptica medisiner (som Lamictal er), så sjekker de ikke regelmessig for ryggmargsbrokk lenger da det er kun de medisinene som kan være farlig. Jeg skjønner godt du er bekymret! Det er en fortvilende situasjon å være i, og jeg håper du får god veiledning av legen(e) din(e) og alt ender bra for deg og fosteret! En god klem til deg!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #14 Skrevet 8. mai 2014 Tusen takk for svar til alle sammen! Legen ble "hysterisk" pga det var stor sjanse for at jeg enten kom til å miste eller at det ble misdannelser. Jeg har hatt ulike leger, tre fastleger og en psykiater har advart meg og anbefalte meg sterkt om å ikke planlegge en graviditet og isåfall slutte på medisinen hvis jeg ønsket å bli gravid. Men det var godt at det har gått bra med dere som har gått på Lamictal mens dere var gravide! HI Jeg har ingen erfaring med kobberspiral så kan ikke hjelpe deg der med erfaring. Men jeg har brukt Lamictal og blitt gravid på det. Psykiateren min ble også "hysterisk" da jeg fortalte henne da dette kan, men ikke nødvendigvis vil, forårsake ryggmargsbrokk eller ganespalte (dette var i 2004; informasjon kan ha forandret seg). Hun ringte til en overlege gynekolog med en gang og fant ut med den dosen Lamictal jeg brukte, så måtte jeg ta 4mg (4000mcg) folat. Normal dosering for en gravid kvinne er 0.4mg (400mcg). Jeg vet det er mange som bruker det mot epilepsi anfall, men andre igjen som bruker det mot depresjon/angst (det var det jeg brukte det til). Jeg hadde en usedvanlig høy dose også for å oppnå riktig dosering for min diagnose. For min del, det ble en spontanabort da jeg var rundt 6 uker på vei (provosert abort var aldri noen løsning for meg). Psykiateren advarte meg at det kunne skje, og da jeg var kjempebekymret at noe var galt med fosteret, tok jeg det lettere enn jeg ellers ville ha gjort. Jeg kan legge til at jeg var til morkakeprøve på Rikshospitalet i mars i år og lurte på om de skulle sjekke for ryggmargsbrokk, eller kun kromosomfeil. Da fikk jeg til svar at hvis man ikke brukte antiepileptica medisiner (som Lamictal er), så sjekker de ikke regelmessig for ryggmargsbrokk lenger da det er kun de medisinene som kan være farlig. Jeg skjønner godt du er bekymret! Det er en fortvilende situasjon å være i, og jeg håper du får god veiledning av legen(e) din(e) og alt ender bra for deg og fosteret! En god klem til deg! Tusen takk for svar! Må bare først si at det var veldig trist at du mistet selv om du gjorde som legen sa Er vondt når slike ting skjer Jeg er Biploar så Lamictalen har vært til stor hjelp for meg, heldigvis står jeg på bare 200 mg for øyeblikket som er å regne som en normal dose, men graviditet og medikamenter er sjelden å foretrekke. Skal dra å kjøpe folat med en gang! Den morkake-prøven? Altså, du måtte dra å sjekke at alt er i orden selv om du har sluttet på Lamictal, eller går du enda på Lamictal? HI Anonymous poster hash: 7f229...4ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå