Gå til innhold

Hageeksperter; jeg trenger et råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper at det er noen damer her inne som har kunnskap om hage og sprøytemidler.

Saken er den at vi skal ordne hagen denne våren. Ta vekk mye viltvoksende ugras, planere og legge ny plen. Vi har fått tilbud fra en som driver med slikt, og det han ønsker å gjøre med eksisterende plen er å sprøyte den med et sterkt middel. Jeg antar da Roundup eller lignede. Hagen er stor, ca 500 kvm. Problemet er bare det at jeg er gravid, og får helt hetta for at et slikt sterkt middel skal kunne "skade" fosteret på en eller annen måte. Jeg skal selvfølgelig holde meg langt vekke herifra den dagen han skal sprøyte, men uansett kjenner jeg at jeg ikke liker tanken på dette. Noen her som har peiling på dette og kan gi meg noen råd? (Graviditeten er enda tidlig, så jeg vil ikke spørre han selv om dette)

Anonymous poster hash: cc236...f79
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sprøytemiddel mot ugress er ikke i gassform. Det er en væske som sprøyes utover , og når den verste "disen" har lagt seg gjenstår bare de våte bladene på det som er sprøytet.

Du kan nok føle deg riiiimelig trygg på at dette ikke kan skade fosteret på noen måte, så lenge du ikke har tenkt å slikke i deg denne væsken fra bladene. ;)

Så hold deg bort på sprøytedagen, så du slipper å få i deg "disen", og lev som vanlig dagene etterpå.

Round-Up eller Keeper tørker inn på bladene etter hvert og trekker inn i rotsystemet.

Anonymous poster hash: 444f6...e4c
Skrevet

Round-up er fosterskadelig og veldig ødeleggende for miljøet generelt. Hvis dere skal planere, ville jeg heller lagt barkduk under ett lag med jord før dere sår gress/legger ferdigplen. Uansett vil plenen vinne over ugresset, så mest sannsynlig trenger dere ikke sprøyte noe som helst. Om dere skal anlegge bed, kan dere legge barkduk nederst før dere fyller over med jord og da slipper dere å sprøyte da også.

Anonymous poster hash: 19fc2...1dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...