Gå til innhold

Livmorhalslengde og jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring med forkortet livmorhals i 2.trimester og jobb?

Er 24 + 5 uker på vei, og den ble målt til 2,6 cm igår. Fikk beskjed om å fortsette i full jobb. Fødte i uke 27 sist.

Anonymous poster hash: 3054e...90a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke arbeidsgiver kan kreve en viss lengde på livmorhalsen ved ansettelse.

Anonymous poster hash: 95024...f01

Skrevet

Hvis du har født så tid før, burde du ikke ta det med ro og ikke jobbe nå for å prøve å unngå tidlig fødsel igjen?

Snakk med legen og krev sykmelding! Ingen takker deg for innsatsen på jobb hvis babyen kommer om 3 uker :/ ta vare på deg selv og den lille!

Anonymous poster hash: fbe79...8b9

Skrevet

Tror ikke arbeidsgiver kan kreve en viss lengde på livmorhalsen ved ansettelse. Anonymous poster hash: 95024...f01

Det er selvsagt ikke jobben som krever noe som helst, men gynekologen som mente at det var ok. Beklager, men er ikke i humør til spøk om dette da sist fødsel endte med at barnet mitt døde.

Skrevet

Jeg tror du bør kontakte legen sin igjen og forklare at du er bekymret for tidlig fødsel, noe som er legitimt siden du fødte tidlig sist gang. Jeg var til sjekk for livmorshals i uke 25 og den var 5 cm og lukket. Fikk beskjed om ikke anstrenge meg, ikke løfte osv. Men min cervix var altså dobbel så lang som din! Jeg fødte i uke 34 sist gang og vil ikke ha et prematurt barn denne gangen også!

Sengeleie er visst ikke dokumentert å hjelpe men cervix kan allikevel forlenges ved ro! Be om en sykemelding til neste kontroll for å se om det fører til en endring i lengden.

Ta vare på deg selv og den lille, det er tøft start å bli født prematur!

Anonymous poster hash: 204da...ade
Skrevet

Ble målt til 1,1 cm i uke 34 og ble sykemeldt ut svangerskapet. Jeg ville tatt en prat med lege, i alle fall med hensyn av det som skjedde sist.

Anonymous poster hash: b1ea7...e08
Skrevet

Ble målt til 1,1 cm i uke 34 og ble sykemeldt ut svangerskapet. Jeg ville tatt en prat med lege, i alle fall med hensyn av det som skjedde sist. Anonymous poster hash: b1ea7...e08

Hvor var dette da?

Skrevet

Siden barnet døde sist så hadde jeg dratt til legen igjen og si at du er redd for å miste dette barnet og. Håper du blir hørt og får en sykemelding. Stor klem!

Anonymous poster hash: 542bc...acc

Skrevet

Siden barnet døde sist så hadde jeg dratt til legen igjen og si at du er redd for å miste dette barnet og. Håper du blir hørt og får en sykemelding. Stor klem!

Anonymous poster hash: 542bc...acc

Skrevet

Jeg kan ikke veldig mye om akkurat livmorhalslengde, men med din bakgrunn så burde det være uproblematisk å få en sykemelding slik at du kan ta det med ro og beholde barnet i magen så lenge som mulig før det blir født. Hvis legen din som sannsynligvis kjenner hele historien bak din forrige graviditet ikke ser behovet hadde jeg nok seriøst vurdert å bytte lege. Men slik jeg ser det har du kun snakket med gynokolog og han sitter vel kanskje ikke med hele din historie. Bestill deg en time hos fastlegen, legg frem problemet rundt kort livmorhals, men legg også vekt på bekymring/stress rundt det å være redd for at det skal ende i en altfor tidlig fødsel som forrige gang. Med tanke på å alle som blir sykemeldt pga diffuse plager i svangerskapet så burde du også kunne bli det med din konkrete utfordring og historie.

Anonymous poster hash: ce0d1...d10
Gjest StineTh
Skrevet

Så trist å høre at du mistet barnet ditt. Jeg har selv opplevd det (men født til termin, svangerskapsforgiftning) og går gravid nå igjen.

Nå får jeg mye oppfølging av både sykehuset og jordmor. Får du nok oppfølging i forhold til det du har opplevd? Jeg må bare si at jeg synes det er veldig overraskende at du er i jobb. Jeg fikk jobbforbud hele svangerskapet og har fått svangerskapspenger. Snakk med fastlegen din og be om en sykmelding (evt. svangerskapspenger) med en gang.

Du skal ikke gå å være bekymret for at babyen blir født for tidlig og med de konsekvenser du har opplevd så synes jeg det er på sin plass at du både slipper å jobbe og får maks oppfølging fra sykehuset.

Lykke til <3

Skrevet

Takk for svar dere. Jeg har vært hos gynekolog på sykehuset, og hun burde kjenne til min historie da alt står i journal. Sist gang fikk jeg tidlig vannavgang med avkorting av livmorhals og fødte i uke 27. Det dreide seg om tvillinger, og de sier hele tiden at det var årsaken til det som hendte sist. Når er det bare en i magen, og jeg skal ut i travel jobb på et av Oslos største sykehus om to uker. Har vært i morspermisjon til nå (to tette svangerskap altså). Er egentlig vettskremt og har i dag også fått ryggmurringer og et lett press fortil.

Skrevet

Ut fra det du skriver sist her så tar du en tur til fastlegen din og ber om sykemelding. Legg alle kortene på bordet, også de psykiske! Be om en kortere sykemelding frem til neste kontroll først og se om det er endring/bedring. Og be gjerne om mer informasjon som kan hjelpe på bekymringene. Om ikke det fysiske er nok så er det jo heller ikke bra verken for deg eller barn er at du er så bekymret. Lykke til og stor klem 💜

Anonymous poster hash: cc94f...75b

Skrevet

Veileder for fødselshjelp definerer behandlingstrengende kort cervix som 20 mm, så du er over det. Så cervixen i seg selv virker ikke å være noen grunn for at du skal ta det med ro... Men fastlegen din kan jo ta en samlet vurdering! Det er jo to uker til du skal ut i jobb, så du får kjenne på formen fremover og diskutere det med legen din :)

Oppfølging av kvinner med høy risiko

Tidligere senabort eller for tidlig fødsel
Kvinner med tidligere senabort eller fødsel før 34 uker bør vurderes av spesialist i neste svangerskap. Ultralydmåling av cervix bør gjøres ved 18-20 uker. Funn av kort cervix (<20 mm) gir indikasjon for profylaktisk behandling med progesteron. 

http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Truende-for-tidlig-fodsel/

Samme sted står det også at sengeleie ikke er anbefalt behandling.

Anonymous poster hash: 28fd2...33f
Skrevet

Veileder for fødselshjelp definerer behandlingstrengende kort cervix som 20 mm, så du er over det. Så cervixen i seg selv virker ikke å være noen grunn for at du skal ta det med ro... Men fastlegen din kan jo ta en samlet vurdering! Det er jo to uker til du skal ut i jobb, så du får kjenne på formen fremover og diskutere det med legen din :)

Kvinner med tidligere senabort eller fødsel før 34 uker bør vurderes av spesialist i neste svangerskap. Ultralydmåling av cervix bør gjøres ved 18-20 uker. Funn av kort cervix (<20 mm) gir indikasjon for profylaktisk behandling med progesteron.

http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Truende-for-tidlig-fodsel/

Takk for svar! Har lest veilederen til Legeforeningen, men den er nokså utdatert. Det står mer oppdatert informasjon i uptodate.com, og det skal jo tas med i betraktningen at jeg har født tidligere før. Sengeleie har jeg ikke ønsket meg, forskning har ikke vist at det hjelper, men heller ikkje motsatt. De vet ikke. Uanett, det er jo et visst spekter mellom fullt sengeleie og aktive og stressende dager som lege på et stort sykehus...

Uansett, jeg føler meg ikke trygg da livmorhalsen er kortere nå enn sist gang på samme tid i svangerskapet, men da med flerlinger.

Skrevet

Takk for svar! Har lest veilederen til Legeforeningen, men den er nokså utdatert. Det står mer oppdatert informasjon i uptodate.com, og det skal jo tas med i betraktningen at jeg har født tidligere før. Sengeleie har jeg ikke ønsket meg, forskning har ikke vist at det hjelper, men heller ikkje motsatt. De vet ikke. Uanett, det er jo et visst spekter mellom fullt sengeleie og aktive og stressende dager som lege på et stort sykehus...

Uansett, jeg føler meg ikke trygg da livmorhalsen er kortere nå enn sist gang på samme tid i svangerskapet, men da med flerlinger.

Den jeg linket til er fra 2014, men hvor konservative vurderingene er vet jeg lite om ;) Referansene (inkludert en del metareview'er) er varierende, men også en del nyere, fra 2009 og utover. 

Jobb vil jo såklart ha betydning, også typen arbeidsoppgaver! Men du har vel diskutert dette med gynekologen? Skal du ha flere kontroller?

Skrevet

Hei du, jeg skal på ny måling nå på mandag. Fødte i uke 34 sist (spontan vannavgang). På OUL fortalte jeg at jeg var bekymret og fikk en kontroll til i uke 25, følte jeg ble tatt på alvor. Målingen da viste livmorhals på 2.9 cm og legen mente jeg ikke skulle jobbe . Fra den dagen undersøkelsen hadde jeg allerede fått sykmelding i 40 %, derfor avventer jeg med å eventuell sykmelde meg ytterligere (med betingelsen ikke anstrenge meg/eller noe fysisk arbeid) til jeg vet hvordan målingene er på mandag. Men utfra den samtalen fikk jeg ikke inntrykk av at jeg skulle hatt noe problem med sykmelding nei. Snakk med fastlegen din du med tanke på bakgrunnen du har. Får du hyppig oppfølging fremover nå da med tanke på livmorhalsen ?

Skrevet

Bestill time hos fastlegen din før du skal ut i jobb igjen du, og legg frem hele problematikken.

Selv om gynekologen ikke ville sykemelde deg kan det godt hende fastlegen gjør det...

Jeg fikk oppfølging hos gynekolog i mitt siste svangerskap pga problematikk i forrige svangerskap, og han sa det var blitt et helsike å sykemelde gravide. Nav var på nakken deres med en gang og ville vite hvorfor pasienten ikke kunne jobbe redusert, tilrettelagt osv. Det eneste nav godtok uten masse strev var risikosvangerskap med fare for liv, så han skrev det i sykemeldingen min selv om det egentlig ikke var helt sant. Han gadd rett og slett ikke ta strevet med nav om han brukte den egentlige sykemeldingsgrunnen.

Anonymous poster hash: 6007e...613

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...