Gå til innhold

noen her som har barn med aspetgers syndrom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om sønnen vår på snart 10 kan ha det... noen med erfaring?

Anonymous poster hash: bebb4...268

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du aspbergers?

Anonymous poster hash: 245ce...b81
Skrevet

Hva er det som gjør at du lurer på det? Har ikke barn selv med Aspergers, men som lærer har jeg vært borte i en del tilfeller. Har mer enn én elev med diagnosen for øyeblikket, og de (gutter) har både fellestrekk og ulikheter.

Anonymous poster hash: 1da7d...efc

Skrevet

Mener du aspbergers?

når du retter er det en fordel å være sikker på at du har rett selv..

Anonymous poster hash: e0878...8f9

Skrevet

Hva er det som gjør at du lurer på det? Har ikke barn selv med Aspergers, men som lærer har jeg vært borte i en del tilfeller. Har mer enn én elev med diagnosen for øyeblikket, og de (gutter) har både fellestrekk og ulikheter.

Jeg (ikke hi) har en datter som er under utredning for Aspergers, så jeg hadde blitt kjempeglad om du kunne ha nevnt noen av symptomene til de du kjenner da jeg vet lite om akkurat dette :)

Anonymous poster hash: d9dbb...6c6

Skrevet

Mener du aspbergers?

Og feilen var ??

Skrevet

Mener du aspbergers?

Og feilen var ??

Det heter jo ikke aspbergers med både p og b, men asPergers ;)

Skrevet

Mener du aspbergers?

Og feilen var ??

At du har en bostav for mye :D

Anonymous poster hash: 6589f...6b2

Skrevet

Mener du aspbergers?

Og feilen var ??

Og så? Det var et spørsmål, ikke en rettelse, har ikke lært å lese du kanskje  ;) ?

Skrevet

Mener du aspbergers?

Og feilen var ??

Og så? Det var et spørsmål, ikke en rettelse, har ikke lært å lese du kanskje ;) ?

Ok, da skal du få svar. Nei, hun mente aspergers.

Anonymous poster hash: 64d26...0ef

Skrevet

Mener du aspbergers?

Og feilen var ??

Og så? Det var et spørsmål, ikke en rettelse, har ikke lært å lese du kanskje ;) ?

Ok, da skal du få svar. Nei, hun mente aspergers.

Anonymous poster hash: 64d26...0ef

;)

Skrevet

Ups!ja var det jeg mente! :)

Gutten min har i korte trekk hatt litt sosiale vansker. Har venner men han trekker seg tilbake. Han har veldig dårlig selvtillit og vil ikke gjøre noe han ikke kan fra før. Han blir veldig fort sint. Fra 0-100 med en gang. Han sliter på skolen men ikke så mye som vi trodde. Han fikk skrive en bok om et tema han liker. Læreren leste dette og var overrasket over hvor bra det var skrevet. Avanserte ord og utrykk var brukt mente læreren. Han kan virkelig om han vil. Vet at han er litt makelig anlagt. Menven kløpper på hoderegning og diktatord. En smart gutt men vil ikke vise det. Han gikk på fotball og ski men trakk seg unna der også. Om han fikk velge så hadde han helst sittet på rommet og spilt data alene eller med venner. Men får ikke lov å spille etter middag. Synes han mangler empati ang hverdagslige ting. Kjører på med det han har lyst til og sier jeg nei så setter han seg på bakbena.alt startet i 3 års alderen. Har jobbet tett med barnehagen og skolen men tenker at vi trenger å få han utredet. Problemet er jo at om jeg tar han med til BUP så forsterker jeg det han selv tenker nemlig at det er noe galt med han. Han tar alt til seg. Han har funnet ut at siden han leser saktere enn de andre i klassen så har han liten hjerne. Det sier jo litt om selvtilliten hans. Vi jobber for å styrke han sosialt og faglig men føler vi nå trenger hjelp. Ser ut av vinduet nå hvor han hopper på trampolinen sammen med 3 fra klassen og ser at han har det så gøy! Det varmer mammahjertet. Skulle ønske alle dager var sånn...allefall flertallet. Dette var i korte trekk. Må bare si at jeg er heldig som har en så fantastisk gutt. Men ønsker ikke at han skal ha det så vanskelig

Skrevet

Noen? :)

Skrevet

Det er en farlig myte at mennesker med Aspergers mangler empati!

Anonymous poster hash: a5343...d9c
Skrevet

Myte? Det gjelder for mange. Inkludert min søster.

Anonymous poster hash: 0fa62...f84

Skrevet

Da er det tilleggsdiagnoser. Aspergers gir ikke mangel på empati, men vanskeligheter med å uttrykke det.

Skrevet

Da er det tilleggsdiagnoser. Aspergers gir ikke mangel på empati, men vanskeligheter med å uttrykke det.

Ingen tilleggs diagnoser. Kommer fra legene selv dette her.

Skrevet

Han viser allefall mindre empati ang hverdagslige ting men mangler ikke empati totalt. Noen som vet noe ang de andre trekkene? Hi

Skrevet

Ingen tilleggs diagnoser. Kommer fra legene selv dette her.

Da bør de snarest oppdatere kunnskapen sin.

Skrevet

Jeg kan si litt mer om et par elever jeg har hatt med diagnosen, men husk at det ikke betyr at sønnen din har Aspergers om du kjenner deg igjen i det.

Noe av det som er felles for de elevene jeg har med Aspergers er blant annet at de ikke liker å ta ting "på sparket" (alt bør være planlagt i god tid), da kan de låse seg helt. De har også problemer med fysiske og kunstneriske fag (gym, k&h) i en slik skala at de ofte ikke vil delta/må ha eget opplegg.

De er klumsete/dårlig motorisk og viser liten interesse for fysisk aktivitet. De tar ofte ting/beskjeder veldig bokstavlig, så man må ofte passe på å si ting på rett måte. De kan være veldig opphengt i detaljer, og har de bestemt at en ting skal gjøres på én spesiell måte, så går det ikke an å rikke dem/få dem til å ombestemme seg. De sliter med å være i store grupper med mennesker, og trekker seg ofte tilbake om det blir for mye bråk rundt de. Da kan de finne på å bare forlate klasserommet. De sier selv at de ikke "har fantasi/kan dikte opp noe", så enkelte skriveoppgaver er helt umulige. Det er vanskelig å gjøre ting foran klassen, så alt av fremføringer og presentasjoner må gjøres i enerom.

Mange ting er også ulikt, da den ene for eksempel er veeeeeldig opptatt av et tema/emne (noe som mange Aspergere er), mens den andre ikke har et tema han er spesielt opptatt av. Den ene er mer sosialt tilbaketrukket enn den andre.

Skrevet

Det blir feil å si at en person med AS mangler empati. Personer med AS kan ofte ha utfordringer med å uttrykke empati eller ha en form for empati som er ulik den empatien "folk flest" har.

Dersom du er bekymret, HI, bør du involvere fagfolk så fort som mulig. Din sønn går snart inn i puberteten - dette er en vanskelig periode for alle barn, men den oppleves ofte veldig problematisk for barn med AS. Det er også i puberteten at tilleggsdiagnoser som f.eks.depresjoner kan gjøre seg gjeldende.

Tidlig intervensjon er kjempeviktig. Mange opplever å få en diagnose som en lettelse.

Barnet vil i forbindelse med diagnostiseringsarbeidet få tett oppfølging og det finnes flere gode spes.ped.verktøy som brukes for å forberede barnet (f.eks. "KAT-kassen" og "I'm Special".)

Tony Attwood skriver godt om AS. Nordvoll Skole og Autismesenter i Oslo tilbyr kjempegode kurs.

Avslutningsvis ...

Vær så snill: ikke omtal en person med Asperger Syndrom som "en Asperger". Man har en diagnose - man ER ikke en diagnose.

Skrevet

Kjenner meg igjen på noe. Om han finner en ting han liker å holde på med så går han inn i det med hud og hår. Han blir helt oppslukt.Har dårlig impulskontroll når han blir skikkelig sint. Vil ikke framføre noe for klassen. Kan jo være selvtilliten. Han vil ikke gå på butikken å kjøpe is. Eller handle selv på kafé på skolen med bare mennesker han vet hvem er bak kassa. Lista er lang men vet at det ikke trenger a være aspergers forde. Jeg må ta neste steg for å hjelpe han.

Skrevet

Jeg kan så absolutt ikke ikke diagnosere sønnen din her, men har to erfaringer jeg tenker på i denne sammenhengen.

Jeg syns dette minner mer om lillebroren til min nærmeste barndomsvenninne og han har ADD. Hvertfall de tingene du nevner.

I tillegg har jeg ei venninne med aspergers. Hun har nok en veldig mild form, men de tingene jeg merker best er at hun ikke forstår hint, sarkasme og ironi og det virker aldri som hun hører etter når man prater med henne. Men jeg skal love deg at hun får med seg ALT. Hun er veldig detaljorientert. Hun husker busstabeller og priser. Hun er veldig følsom.

Les litt her hvis ikke du har gjort det enda : http://autismeforeningen.no/tema/individualitet-mangfold/hva-er-asperger-syndrom.html

Gjest vinterbrud
Skrevet

Jeg vil anbefale forumet bokstavbarna.com, der er det mange erfarne foreldre til barn med autisme,asberger og ADHD blant annet.

Min datter har non verbale lærevansker,som ligner på asberger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...