Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Hei alle sammen! Jeg ønsker meg barn noe så forferdelig. Er 25 år, og samboer er 26. Vi har vært sammen i (straks) 5 år, og eier eget hus. Samboer har godt betalt jobb på ca. 700 000 i året, jeg er ferdig med det verste av studietiden nå. Har foreløbig 4 år på Høgskole, og mangler 2 år deltid praktisk pedagogisk utdanning for å kunne jobbe som lærer. Forholdene er altså lagt til rette for at vi kan få barn, mangler bare et par småting. Samboer har satt et krav om at jeg har fast jobb før vi får barn, noe som er helt greit. Og jeg skjønner selvfølgelig at det både er smart med tanke på permisjonspenger og det å ha noe å gå tilbake til etterpå. Barnet skal jo forsørges selvfølgelig. Men, jeg er så babysyk. Og har hørt at det kan ta opptil flere år før man får fast stilling i kommunal sektor når det kommer til læreryrket. Og jeg vet helt ærlig ikke om jeg er interessert i å vente først 2 år nå til jeg er ferdig med deltiden, og så kanskje opp i mot 4-5 år til før jeg får fast jobb som lærer. Da er jeg jo 32 år før vi får startet, og jeg vil jo helst starte nå om jeg hadde hatt en jobb! Tenker at jeg skal prøve å være god på å spare penger fremover, og jobbe hardt for å få en god bufferkonto. Det er jo bare positivt uansett. Er det noen lærere der ute som har god erfaring med å få kjapt jobb? Har noen av dere evt. jobb i barnehage eller liknende jobber og tjener bra selv om dere er lærere? Eller er dere da barneskole-/barnehagelærere? Jeg er nemlig faglærer fra 5.-13.trinn, og lurer på hvordan mulighetene mine for en grei lønn i barnehage er f.eks? Eller er det noen andre som har tips til andre liknende yrker hvor det er "lettere" å få seg jobb? Og, har noen av dere som er faglærere eller liknende som meg tatt småbarnspedagogikk eller barnehagepedagogikk og fått grei lønn i barnehage pga. det? Ellers tas alt av tips i mot i forhold til økonomi! Er ikke så verst selv, kunne blitt bedre på f.eks å ha budsjett på mat osv. Men har ikke så peiling på forskjellige sparefordeler osv. Anonymous poster hash: 6cba6...bec
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #2 Skrevet 6. mai 2014 Min erfaring er at mange fikk raskt jobb etter at de var i praksis i løpet av ppu. Fikk selv jobb hvor jeg var utplassert Ellers ville jeg ventet med barn til etter praksisen som er på studiet. Hos oss var det mange som fikk barn og fullførte studiet greit Siden du sier 2år m ppu, så regner jeg med det er deltid, da kan du jo bare få en fast deltidsjobb under studiet, som ikke er spesielt hardt btw, og få barn når du "vil".. Sorry skriveleifer, er på mobil Anonymous poster hash: 9dcb7...b3a
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #3 Skrevet 6. mai 2014 Ja planen er å jobbe så nært 100 % som mulig under studiet. Er 3 uker praksis hvert semester i to år, og har planer om å fullføre mest mulig av studiet før jeg evt. får barn. Kunne tenkt meg å være høygravid siste semester evt. og dermed gå ferdig praksis før baby kommer! Så blir ikke noe babylaging helt enda. Om et år tidligst.. Får krysse fingrene for at fast jobb kommer fort! Anonymous poster hash: 6cba6...bec
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #4 Skrevet 6. mai 2014 En "livsplan" funket ikke for meg.. Livet blir aldri slik som man tenker, men det er klart man vil ha økonomien på stell før man får barn.. Da jeg gikk siste året på VGs fikk jeg tilbud om en fulltidsstilling på en butikk fordi jeg ikke visste helt hva jeg ville gjøre videre i livet, så jeg søkte derfor ingen videre skolegang ;-) jeg endte opp med å gå gravid ut VGs, jobbe i 6 mnd og så bli mamma.. Etter permisjon gikk jeg tilbake i jobben, visste fortsatt ikke hva jeg ville bli, 3 år senere, enda en liten prins kom til verden :-) fikk da en butikksjef stilling som jeg takket ja til, og har nå tatt salg og service på nettstudie for å ta fagprøven.. Det ordner seg alltid på ett vis :-) Anonymous poster hash: c8014...a56
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Det er ikke alltid at man kan/bør planlegge livet så detaljert. Dere eier hus og ha dermed fast bolig og samboeren din tjener relativt greit så dere har et fint grunnlag bare der. Det er ikke noe problem å få barn under studier, og hvis du jobber ved siden av så har du rett på foreldrepenger selv om du ikke har fast stilling. Vi gjorde det slik, jeg fikk to barn mens jeg tok bachelor. Vi Eide bolig og biler og mannen jobbet fulltid i fast stilling. Jeg jobbet litt ved siden av og hadde derfor rett på foreldrepenger og stipend. Anonymous poster hash: 0df23...ecb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå