Gå til innhold

Ok, hvordan var dette nå igjen da? Bilstol...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente som snart er 4 år. Hun sitter i bakovervendt sete, men begynner å bli lang i beina, og klager endel. Jeg anser meg selv som ganske god til å google, men jeg finner ikke ut av dette. Kan vi snu setet når hun er 4 år, men likevel bare 15 kg? Det er jo ikke alderen som avgjør om hun blir skadet i en eventuell kollisjon, men vekten...?

Anonymous poster hash: 70de4...042

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man snur ikke en stol med fempunktsbelter. Kjøp beltestol som er beregnet på bruk fremover.

Anonymous poster hash: 7994a...fba

Skrevet

Om stolen er godkjent for og brukes begge veier og jenta er innafor vektgrensa så kan du snu stolen.

Skrevet

Når hun veier 15 kg kan hun sitte i beltestol, men kun om man har slik pute frempå, for man skal helst ikke bruke vanlig belte før de veier 18 kg.

Anonymous poster hash: d3dac...ab1
Skrevet

Jo, det er greit, men hva er den nedre vektgrensen for å sitte fremover? Hun veier som sagt kun 15 kg. hi

Skrevet

Man snur ikke en stol med fempunktsbelter. Kjøp beltestol som er beregnet på bruk fremover.

Hvorfor selger de da seter som er godkjent med 5punkts sele fremover vendt?

Skrevet

Når hun veier 15 kg kan hun sitte i beltestol, men kun om man har slik pute frempå, for man skal helst ikke bruke vanlig belte før de veier 18 kg. Anonymous poster hash: d3dac...ab1

Takk! hi

Skrevet

Jo, det er greit, men hva er den nedre vektgrensen for å sitte fremover? Hun veier som sagt kun 15 kg. hi

Sist jeg sjekket var nedre grense for beltestol 4 år OG 15 kg.

Anonymous poster hash: 51d24...acf

Skrevet

Jeg hadde ikke bytta ut 5 punktsele med vanlig bil belte på ei som ikke er 4 år enda, holder på 5 punkt til vertfall nærmere 5år.

Skrevet

#3: det at en stol er godkjent for å snus betyr ikke at det er anbefalt. Om jenta veier mer enn 15 kg, ville jeg ha kjøpt en beltestol. Livsfarlig å sitte fremovervendt i 5-punktsele ved en front-mot-front, da all belastning kommer på barnets nakke fordi resten av kroppen "holdes igjen" av 5-punktsselen.

Anbefaler alle å lese inne på facebook-gruppen som heter "Sikring av barn i bil". Veldig mange gode tips der.

Forøvrig så bør ikke lange bein være et argument for å snu jenta. Barna kan fint bøye beina.

Anonymous poster hash: bbf78...51f
Skrevet

Hvorfor selger de da seter som er godkjent med 5punkts sele fremover vendt?

Google det, så ser du hvor farlig det er.

Skrevet

5 punkt fremover er farlig!! Får et enormt sleng på nakken av å sitte så fastbundet! Så beltestol eller stol med pute foran magen fremovervendt!!

Anonymous poster hash: 338e3...cf5

Skrevet

Når ungen er 15 kg, så skal man bruke bilens belter når man snur stolen.

5 punkts belte skal ikke brukes fremovervendt etter 15 kg.

Står en god del om det på tryggtrafikk.no, så anbefaler deg å se der. Eventuelt sende de en mail.

Anonymous poster hash: 657e0...9d3
Skrevet

Jeg hadde ikke bytta ut 5 punktsele med vanlig bil belte på ei som ikke er 4 år enda, holder på 5 punkt til vertfall nærmere 5år.

Men hvis bilstolen er fremovervendt, så bør du bytte.De skal ikke sitte fermovervendt i fempunktsbelter etter 15 kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...