Gå til innhold

Hvordan fordele utgiftene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg skal prøve for morro skyld å ta et par mnd. hvor vi ikke har felles økonomi for å se hvor avhengig vi egentlig er av hverandres lønninger.

Han tjener en del mer enn meg så da blir det ikke riktig å betale samme sum til utgifter, men vi må jo da ta det prosentvis. 

Problemet er da at vi ikke aner hvor mange % av hver lønning som skal taes til utgiftene og maten.

Mannen min har utbetalt ca. 23000 og jeg har ubetalt ca. 17000

Anonymous poster hash: f6a95...ba7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han betaler 57,5 % (dvs 60%)

Du betaler 42,5% (dvs 40%)

Anonymous poster hash: a321b...eb7
Skrevet

Du tjener ca 25% mindre enn din mann. Ergo ville jeg delt ca 60-40. Slik hun over foreslo :)

Anonymous poster hash: 8d86b...58f
Skrevet

Takk! :)

Dette blir et interessant prosjekt :P

Skrevet

Men hvis dere skal se hvor avhengi dere egentlig er av hverandres intekter bør dere jo dele de faktiske utgiftene likt.  Om han betaler mer enn deg "snylter" du jo faktisk på ham. Om da begge sitter igjen med 0,- viser jo det at du er avhengi av hans inntekt.

Skal dere først skjevdele bør utgangspunktet være at dere sitter igjen med like mye etter at faste utgifter og utgifter til barn er betalt. Da kan dere se hvem som har det høyeste personlige forbruket.

Anonymous poster hash: 8dbcc...470
Skrevet

Dere bør dele 50/50, men hvis han jobber ekstra mens du må ta større del hjemme er det mest riktig han skal lønne deg for det. Ingen tenker på hvor mye tid som går med hjemme, og ingen kan jobbe ekstra borte hvis det ikke er noen som tar seg av hus og barn.

Anonymous poster hash: c3aa8...c5f
Skrevet

Vi jobber begge 100% og tar like mye hjemme :)

Skrevet

Vi jobber begge 100% og tar like mye hjemme :)

Da blir det mest riktig dere har 50/50 hver, for hvis du hadde vært alene er det ditt valg av yrke som avgjør budsjettet ditt.

Anonymous poster hash: c3aa8...c5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...