Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 hva skjer med barna mine hvis jeg dør? har ikke mere familie, og barnefaren er død. Anonymous poster hash: f09a5...1cd
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Barnevernet tar over Anonymous poster hash: b148f...9d8
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Barnevernet tar over Anonymous poster hash: b148f...9d8 blir de skilt da? Anonymous poster hash: f09a5...1cd
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Hvorfor lurer du? Håper du har det bra? Bekymrer du deg mye? Klem fra meg Anonymous poster hash: b148f...9d8
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Hvorfor lurer du? Håper du har det bra? Bekymrer du deg mye? Klem fra meg Anonymous poster hash: b148f...9d8 ja :-( nå som vi er alene er jeg redd hele tiden for å dø fra barna :-( takk!! Anonymous poster hash: f09a5...1cd
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 Det er vel en normal ting å lure på når man står helt alene i det. Jeg håper virkelig de ikke skiller barna. Du har ikke tenkt på å skaffe deg resvebesteforeldre/tanter til barna da? Det hadde jeg gjort ihvertfall. Har barna faddere? Da vil vel kanskje de overta forhåpentligvis. Anonymous poster hash: ec64b...f48
Gjest Antarctica Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Faddere skal hjelpe til med å oppdra barna til gode kristne, ikke adoptere dem. Skjønner ikke hvilken overtro det er som verserer om at de har forpliktelser utover de åndelige. Barna dine kommer til en fosterfamilie, HI. Er du syk på en måte som kan ta livet av deg, eller er dette bare en bekymring som har vokst seg over hodet på deg?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Barnevernet prøver å få dem samlet, men det er svært få familier som er villige til å ta inn 3 stk barn, og er ikke sikkert de hae kapasitet heller trist at det er slik! Det burde vert jobbet mer med å ha familier beredt på å få søsken! Anonymous poster hash: 91f85...6fd
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Er ikke det der disse såkalte gudforeldrene trer inn? Anonymous poster hash: 20b15...8ec
Vaffelstrikk Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Tradisjonelt var det naturlig at faddere tok seg av barn om det ble behov. Det har vel blitt utvannet med åra. Jeg er fadder til tantebarnet, og hadde ikke tvilt på om jeg skulle ta meg av han dersom det ble nødvendig. Men regner ikke med at jeg nødvendigvis er førstevalget til barnevernet bare fordi jeg bar han da han ble døpt.
Gjest Antarctica Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Nei, tradisjonelt var det den åndelige oppfostringen de skulle ta seg av. Ble det dødsfall, fattigdom eller annet var det slektninger man sendte barna til.
Vaffelstrikk Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Jaja, sånn var det tradisjonelt der jeg kommer fra. Kanskje fordi faddere også som regel var slektninger?
Gjest Antarctica Skrevet 5. mai 2014 #14 Skrevet 5. mai 2014 Det hjelper uansett HI lite. Det funker ikke sånn i dag, enten det gjorde det før eller ikke.
Vaffelstrikk Skrevet 5. mai 2014 #15 Skrevet 5. mai 2014 "Skjønner ikke hvilken overtro det er som verserer om at de har forpliktelser utover de åndelige." Det var arrogansen din som irriterte, det er ikke så rart om folk tenker i de baner.
Gjest Antarctica Skrevet 6. mai 2014 #16 Skrevet 6. mai 2014 Men så er det faktisk overtro, da. Helt til du kan gi et konkret tilfelle av foreldreløse barn i bydga di som ble oppdratt av gudmor og gudfar. For det tror jeg ikke du kan belegge. Tradisjonelt kunne nemlig ikke faddere være gift med hverandre heller, f eks på 17-1800-tallet. Dette fordi de var regna som søsken i åndelig forstand etter å ha stått fadder sammen. Du må gjerne komme med arrogant eller andre adjektiver, men selv om jeg ikke er kirkemedlem, sørger jeg for å vite hva jeg snakker om.
Vaffelstrikk Skrevet 6. mai 2014 #17 Skrevet 6. mai 2014 Da anbefaler jeg deg å google overtro og kanskje heller benytte "misoppfatning" ved senere anledninger.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #18 Skrevet 6. mai 2014 Jeg bor ikke i Norge, så vet ikke helt hvordan lover og regler er der i forhold til her jeg bor. Vi har (av ulike årsaker) skrevet et testamente der vi sier hvem vi vil skal ha barna dersom vi faller fra. Dette er selvfølgelig avklart med de det gjelder. Foreslår at du undersøker om du kan gjøre noe liknende, så slipper du å bekymre deg for det i alle fall. Håper det går bra med deg. Anonymous poster hash: 6e0e5...b0c
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #19 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har verge til alle barna mine. De har signert på at de skal ta vare på barna eller bistå med å finne gode hjem til de dersom foreldrene dør. De skal følge opp gjennom alle år og være barnas guide til å huske foreldrene. Jeg har også signert noen av disse og har signert på å ta meg av, eller bistå ved foreldres død, 5 barn. Anonymous poster hash: 71dba...4a0
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #20 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har fortalt til familie hvem som skal "få" mitt barn om jeg dør. Men du hi, har du ingen nære rundt deg? venner, annen familie, søsken, søskenbarn? Hvis du er intr kan du sjekke litt på denne http://home-start-norge.no/til-foreldre siden, har ingenting med død å gjøre altså, men bare en ekstra å ha i livene sine i hverdagen. Sjekk det ut Anonymous poster hash: b00b7...b91
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #21 Skrevet 6. mai 2014 Jeg jobber i barneverntjenesten. Det er sant at søsken ofte skilles når de flyttes i fosterhjem. Men det er ikke bare pga at fosterhjem ikke vil ha søsken. Det er fordi barna vi plasserer kommer med mye bagasje, og ofte krever mye utover det vanlige barn trenger. I ditt tilfelle, hvis du skulle dø fra tre helt "normale", trygge barn, tenker jeg at Bvt vil gjøre det de kan for å plassere dem samlet. Anonymous poster hash: fb863...733
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #22 Skrevet 6. mai 2014 Er ikke syk nei. Men når man først er alene med tre barn så kommer alle disse bekymringene og alle de "hva hvis.." Anonymous poster hash: f09a5...1cd
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #23 Skrevet 6. mai 2014 Tusen takk for alle svarene :-) Anonymous poster hash: f09a5...1cd
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #24 Skrevet 6. mai 2014 Du kan skrive en "viljeserklæring" om hvem du mener bør få oppdra barna dine om du dør, og denne erklæringen blir med i barnevernet sin vurdering når de skal finne fosterforeldre til barna. Men barnevernet velger de fosterforeldrene de mener er best for barna og det er ikke sikkert det er de samme som du har skrevet i erklæringen, selv om de tar den med i prosessen. Faddere og gudforeldre har ingenting i denne prosessen å gjøre, de kan selvfølgelig melde fra til barnevernet at de ønsker å overta omsorgen og vil dermed også bli med i prosessen med å velge fosterforeldre. Men en fadders oppgaver er overhodet ikke å overta barnet om foreldrene dør altså, jeg skjønner heller ikke hvor den misforståelsen kommer fra for det har så vidt jeg vet aldri blitt praktisert... Anonymous poster hash: 617c7...e2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå